Fascinantă lume a doi artişti excentrici care s-au cunoscut la semafor

Fascinantă lume a doi artişti excentrici care s-au cunoscut la semafor

Colajele fabuloase ale lui Ion Bârlădeanu se mută vara această în Centrul Vechi al Capitalei, într-o expoziţie stradală vizibilă pentru toţi cei care se vor plimbă pe Lipscani. Partenera sa în acest demers artistic este Carmen Lidia Vidu, cel mai spectaculos regizor de teatru din România din punct de vedere vizual.

Un proiect inedit în care vor mixa imaginile şi personajele cu care ei identifică Bucureştiul urban, cultural, emoţional şi fantastic: case, blocuri, parcuri, personaje de film, politică, lume reală sau personaje comerciale, imaginare, actuale. Un colaj stradal de mari dimensiuni, conceput de Ion Bârlădeanu şi Carmen Lidia Vidu, o selecţie de 30 de colaje pe tematică urbană ale lui Ion Bârlădeanu şi un scurtmetraj regizar de Carmen Lidia Vidu despre Bucureştiul lui Nea Ion alcătuiesc expoziţia "Bucureşti. O lume de Ion Bârlădeanu şi Carmen Lidia Vidu".

Expoziţia face parte din proiectul "Bucureşti. Memoria. Explorarea. Imaginea Oraşului", ce lansează candidatura Bucureştiului la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021. "Bucureşti. O lume de Ion Bârlădeanu şi Carmen Lidia Vidu" atinge teme ce țin de istoria urbană, idoli, semnele orașului comunist versus cel contemporan. Vizitatorii sunt aşteptaţi în perioada 3-15 iulie, zilnic între orele 10:00 - 22:00, la Hanul Gabroveni din Centrul Vechi al Capitalei, accesul fiind gratuit. Vernisajul oficial are loc vineri, 3 iulie, ora 19.00.

Colajele lui Ion Bârlădeanu sunt concepute ca decupaje de film, cadre ale unor pelicule imaginare. Bucurestiul este oraşul în care Ion Barladeanu și-a trăit o mare parte a vieții și cvasitotalitatea anilor de creație artistică. Este locul în care i-a cunoscut pe actorii români de teatru și cinema. Cu unii are câte o poveste, cu alții a băut, pe unii i-a vizitat acasă, cu alții a avut doar intersecții întâmplătoare, nesemnificative în ordinea destinelor, dar importante în demersul artistic. In cadrul expozitiei, dinamica inerenta a colajelor lui Ion Bârlădeanu întâlnește ritmul artei video propusă de regizorul multimedia Carmen Vidu, oferind o surpriză bine ticluită de cei doi artiști vizitatorilor. Cele două abordări vizuale nu produc vreun contrast, dimpotrivă, se pun în valoare reciproc. Între cele două momente ale privirii trecerea e lină, logică, argumentată de generozitatea discursului vizual și de căldura degajată de modul în care poveștile orașului sunt puse în ramă, respectiv în ochiul videoproiectorului. 

Ne puteți urmări și pe Google News

Ion Bârlădeanu - un personaj din colajele lui, lipit pe realitatea noastră

Povestea lui Ion Barladeanu e fascinantă şi pare desprinsă dintr-un film: a fost gropar, hamal în port, "scriitor" de cruci. Locuia într-o ghenă de gunoi de pe Calea Moşilor când a fost descoperit întâmplător de Ovidiu Fenes, în timp ce amandoi "vânau" cartoane pentru arta fiecăruia. Colajele sale s-au transformat peste noapte într-un fenomen, fiind expuse la cele mai prestigioase galerii de artă şi cucerind-o şi pe celebra Angelina Jolie. 

 "Există un mit fascinant al omului aflat la marginea societăţii care duce o existenţă psihopompă dincolo de convenţii sau conforturi burgheze. Fiecare societate  are nevoie de aceşti oameni care trăiesc atât înăuntrul unei societăţi cât şi înafara ei. Ei sunt creatorii discursului critic, ironiştii, cinicii, libertinii sau nebunii care pun bazele filosofice ale civilizaţiei occidentale. Filosofia occidentală abundă în exemple: Socrate, Antistene, Diogene cinicul, Montaigne, Rousseau sau Nietzsche sunt momente de acest tip. Ei sunt acele spirite libere care fac cu putinţă discursul coroziv într-o societate deschisă. Acest discurs acid produce autoreglări sociale foarte importante şi tot ceea ce înseamnă moment în istoria gândirii libere europeene are legătură mai mult sau mai puţin cu un episod din această galerie a oamenilor ce refuză să joace după regulile canonice de la un moment dat şi duc o existenţă contrariantă, fie chestionează status quo-ul.  Ion Bârlădeanu a avut o existenţă de acest tip. Este născut în 1946 şi timp de mai bine de treizeci de ani a evitat să devină un <cetăţean onorabil>. Pe vremea comunismului a schimbat toate muncile posibile. La douazeci de ani pleacă din satul său natal (Zăpodeni, judeţul Vaslui) şi începe să muncească la stuf în Tulcea, docher în Constanţa. În Bucureşti este pe rând gropar, taietor la gater, paznic sau muncitor necalificat la Casa Poporului. După 1989 trăieşte din resurse marginale, ocupîndu-se ca free lancer de selectarea gunoiului într-o curte de bloc de pe strada Moşilor şi face mici servicii locatarilor din imprejurimi. Nu-şi întemeiază o familie şi nu se mai angajează. Toţi aceşti ani Ion Bârlădeanu îşi întreţine însă un proiect artistic pe care îl arată <doar câtorva oameni deştepţi>. Prin existenţa lui, Ion Bârlădeanu a selectat timp de mai bine de treizeci de ani imagini din reviste şi a făcut o serie de colaje unice. Le face cu intenţia de a face filme. Porneşte de la un talent nativ de desenator şi, dorindu-şi să regizeze sau să joace în filme creează o lume imaginară proto-pop ce este cu douăzeci de ani înaintea unei receptări româneşti, deoarece stilistica pop este o realitate post-decembristă în România, o consecinţă directă a societăţii de consum.  El creează cu resurse minimale o fotogramă cinematică care spune de fiecare dată o poveste completă. Toate colajele sale sunt un hibrid foarte special de artă pop hibridată de un filon suprarealist -  dada. Şi totul cu un flavor de melancolie de gulag comunist în care lumea filmului şi a brandurilor păreau singurele toposuri posibile ale libertăţii." - Dan Popescu, curator si filosof, despre Ion Bârlădeanu

Carmen Lidia Vidu, de la teatru multimedia la întalnirea cu Ion Bârlădeanu

Regizor de teatru, de film si de evenimente, Carmen Lidia Vidu a montat pe cele mai importante scene ale Bucureştiului, de la Teatrul Naţional, Teatrul Odeon şi Teatrul Nottara, până la cele mai importante spaţii independente ca Teatrul Act, Green Hours ţi Godot Cafe Teatru. Este câştigătoarea Premiului Gopo pentru cel mai bun scurtmetraj documentar în anul 2015, cu filmul său de debut, "O scurtă istorie Astra Film". A absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale din Bucureşti în 2003, dar vine din Arad. 

Este cel mai important regizor de teatru multimedia din România şi cel mai tânăr regizor care a montat pe scena Teatrului Naţional din Bucuresti ("Privighetoarea şi trandafirul" de Oscar Wilde, în anul 2007). Spectacolele de teatru montate de Carmen Lidia Vidu sunt speciale, folosesc un limbaj artistic diferit şi transformă tehnica în emoţie autentică.

În teatru, cel mai nou proiect semnat Carmen Lidia Vidu este "Eu. O casă de păpuşi", după "O casă de păpuşi" de Henrik Ibsen, a cărui premieră a avut loc pe 19 iunie, la Teatrul Odeon.

Carmen Lidia Vidu şi Ion Bârlădeanu s-au cunoscut pe strada, la semafor, în Bucureşti. Aşa s-a născut o prietenie frumoasă şi două proiecte vizuale spectaculoase care poartă semnatura celor doi artişti: "Ion Bârlădeanu, cowboy-ul meu", o instalaţie găzduita de Institutul Francez în toamna lui 2011 şi "Bucureşti. O lume de Ion Bârlădeanu şi Carmen Lidia Vidu", expozitie care îşi aşteaptă vizitatorii între 3-15 iulie 2015 la Hanul Gabroveni. 

"La semafor, pe Magheru, l-am cunoscut pe Ion Bârlădeanu. Il văzusem la ştiri, la Tv. Ştiam aşa şi aşa cine este. Părea un tip foarte sărac şi mă enerva faptul că tot încerca să-i dea câinelui meu cele câteva bucăţi de carne pe care le cumpărase de la alimentară. Câinele meu avea ce să mănânce, Nea Ion părea să aibă mai multă nevoie. Apoi am aflat că lui nu-i prea place mâncarea. M-a invitat să-l vizitez, ca să-mi arate lucrările lui. A specificat totuşi să nu vin neînsoţita la el, nu se cuvine. Suntem vecini şi-l întâlnesc des. Mi-e foarte drag de el. Imi place cum îşi povesteşte lucrările, imi plac filmele cu cowboy regizate de el in colajele lui, sunt colorate, masculine şi foarte fin executate. Mă tot uit la mâinile lui şi nu îmi imaginez cum poate să realizeze nişte colaje perfecte. Il admir. În imaginarul meu şi în filme am mai vazut oameni de <genul> lui. În realitatea noastra, nu-i găsesc locul. Nu vorbeşte ca noi, nu circulă ca noi, nu are nici o noţiune a banului. Trăieşte într-o lume proprie, în care taie şi lipeşte, bea, taie şi lipeşte. Un geniu şi în acelaşi timp un muritor de foame, numai din cauza lui. Pare un personaj din colajele lui, lipit pe realitatea noastra", povesteşte Carmen Lidia Vidu despre neobişnuitul Ion Bârlădeanu

 "Bucureşti. O lume de Ion Bârlădeanu şi Carmen Lidia Vidu" - o lume de colaj, film şi animaţie

 Realizatori: Carmen Lidia Vidu şi Ion Bârlădeanu

Consultant: Dan Popescu

Coordonare: Cristian Cojanu

Montaj film: Cristina Baciu

Muzica film: Ovidiu Chihaia

Imagine film: Adi Bulboaca

Asistenta: Alina Neagu