Farmaciile fac bani buni în România. Retailul farma și-a crescut profitul cu 22%

Sursa Foto: Arhiva EVZ

Retailul farma din România a înregistrat anul trecut o creștere valorică a vânzărilor. Atât ca urmare a majorării volumelor de medicamente comercializate, cât și a prețurilor acestora. În 2023, cifra de afaceri cumulată a farmaciilor și a distribuitorilor de produse farma a crescut cu aproape 14%. Profiturile s-au majorat mult mai consistent, cu 22%.

Retailul farma, care include atât comerțul cu amănuntul, cât și cel cu ridicata al produselor farmaceutice, a continuat să fie și anul trecut unul dintre cele mai active domenii economice din România. În 2023, cele peste 5.700 de companii active în acest sector au realizat o cifră de afaceri cumulată de peste 85,28 miliarde de lei (aproximativ 17,14 miliarde de euro). Valoarea înregistrată corespunde unei creșteri de 13,76% față de anul precedent.

Profitul a avut o majorare mai substanțială, de aproape 22%. Acesta a săltat de la 3,72 miliarde de lei, în 2022, la 4,53 miliarde lei anul trecut. Astfel, veniturile raportate de companiile care activează în domeniul retailului farma au crescut cu 10,71 de miliarde de lei (+14%). Valoarea cumulată a fost de 87,26 miliarde de lei, potrivit datelor financiare furnizate de platforma AlertăCUI.

Valoarea a crescut mai mult decât volumul

Evoluția pe plus a fost asigurată atât de majorarea prețului de distribuție al medicamentelor, dar și de creșterea volumelor vândute către populație. Astfel, anul trecut, valoarea totală a medicamentelor comercializate de către cele aproape 10.000 de farmacii, drogherii și puncte farmaceutice din România (în creștere cu aproape 100 de unități față de 2022) a fost de aproape 30 de miliarde de lei. Mai mare cu peste 16% decât cea înregistrată în anul precedent. În ceea ce privește volumul, acesta a fost de aproape 722 de milioane de cutii/unități vândute. Majorarea corepsunzătoare a fost de 2,4%.

Dacă ne raportăm la datele INS, care, la începutul lui 2024, indicau o populație a României de aproximativ 19 milioane de persoane, rezultă că un român a cheltuit în medie în jur de 1.600 de lei pe medicamente în 2023. Ceea ce înseamnă puțin peste 300 de euro pe cap de locuitor. Scor care ne plasează, în continuare, printre ultimele locuri din Uniunea Europeană. Este adevărat, valoarea s-a majorat puțin față de anii trecuți, când aceasta era în jur de 250 de euro. Dar avansul s-a datorat mai mult scumpirilor, decât creșterii consumului efectiv de medicamente.

De remarcat însă că, din punct de vedere al numărului unităților care comercializează produse farma stăm relativ bine. Densitatea de farmacii, drogherii și puncte farmaceutice plasează România în eșalonul fruntaș în Uniunea Europeană. Peste state mai dezvoltate în privința serviciilor medicale, precum Germania, Franța sau Spania.

Pe ce medicamente cheltuie românii banii

Potrivit raportului anual integrat pe 2023 al companiei Antibiotice SA, care include și o analiză a evoluției cererii de produse farmaceutice, cele mai achiziționate medicamente au fost cele eliberate pe baza prescripțiilor medicale (RX). Această categorie de produse a cumulat anul trecut o valoare totală de 22,4 miliarde de lei. În creștere cu peste 18% față de 2022. Medicamentele din clasa RX au reprezentat aproape trei sferturi (74%) din valoarea totală a vânzărilor înregistrate.

Restul, de aproape 7,5 miliarde de lei, a revenit produselor farmaceutice fără prescripție (non-RX). Categoria include medicamentele OTC (care se eliberează fără rețetă), suplimentele alimentare și dispozitivele medicale. Și această categorie și-a majorat valoarea anul trecut cu peste 10%, raportat la 2022 (6,8 miliarde lei).

Conform sursei citate, cele mai vândute medicamente, raportat din punct de vedere al valorilor cumulate în 2023, au fost cele pentru tratamentul afecțiunilor oncologice, ale tractului digestiv, sistemului cardiovascular, sistemului nervos și sângelui. Per total, acestea au reprezentat peste 70% din valoarea cumulată a produselor farma comercializate în țara noastră.

Scumpirile s-au făcut simțite

Vânzările de medicamente generice – echivalentul farmaceutic care conține aceeași substanță activă ca produsul original – au înregistrat anul trecut o majorare de 14%. Vvaloarea combinată atinsă a fost de 13,3 miliarde de lei. Volumul de cutii/unități cumpărate de români a crescut însă doar cu 1,4%. Ceea ce reconfirmă faptul că, de fapt, am asistat la o scumpire sensibilă a produselor farma.

În cazul medicamentelor generice, ponderea majoritară revine celor non-RX (fără prescripție medicală). Acestea au reprezentat peste 56% din valoarea vânzărilor și mai mult de 51% din cea a volumului. Deși numărul de cutii vândute s-a redus cu 1,7%.

La rândul lor, medicamentele generice RX, au crescut ca valoare cu 18% (cu aproximativ 200 de milioane de lei). Dar și ca volum de vânzări (+4,8%) cu aproape 12 milioane de cutii comercializate.

Potrivit raportului citat, anul trecut, prețul medicamentelor generice a crescut cu peste 11%. Ceea ce corespunde unei majorări medii cu circa 1,2 lei per unitate/cutie. Scumpirea a variat însă în funcție de dimensiunea retailerului. Astfel, în lanțurile naționale, cu zeci sau sute de unități, creșterea prețului a ajuns la aproape 10,4%. În cazul minilanțurilor sau al farmaciilor independente aceasta a fost mai consistentă, atingând până la 12%.

Industria farma crește rapid

Potrivit estimărilor companiilor de analiză, retailul farma la nivel global va înregistra un ritm de creștere anuală de 7,7% până în 2030. Se preconizează că, peste șase ani, piața mondială va atinge o valoare estimată la 1,57 trilioane de euro.

Specialiștii preconizează că evoluția va fi alimentată de vânzările noilor medicamente pentru obezitate eliberate pe bază de prescripție. Categorie farma care va ajunge la peste 93 de miliarde de euro în următorii șase ani. Cu toate acestea, medicamentele oncologice vor rămâne cel mai valoros domeniu terapeutic până în 2030, cu o valoare estimată la 280 miliarde de euro, urmate de cele destinate tratării bolilor inflamatorii. Un credit mare se acordă și dezvoltării tratamentelor inovatoare. În acest domeniu se remarcă terapiile celulare/genice, radiofarmaceutice și cele cu anticorpi conjugați cu chimioterapie (ADC, Antibody-Drug Conjugates). Produsele farma din această categorie sunt cotate cu un aport potențial de 230 de miliarde de euro.

Acces limitat la medicamentele de nouă generație

În acest context, revine în atenție situația deficitară a românilor. Conform studiului Federaţiei Europene a Industriilor şi Asociaţiilor Farmaceutice (EFPIA), avem acces la doar 17% dintre noile medicamentele aprobate la nivel european. Campionii UE sunt Germania, cu o rată de acces de 88%, Italia – cu 77% și Austria – cu 75%. Dar și în țările din Sud Estul Europei acest indicator este superior celui înregistrat de România. De exemplu, în Bulgaria rata de acces este de 43%, în Polonia – de 41%, iar în Ungaria – de 30%.

Potrivit EFPIA, anul trecut niciun produs farma aprobat de Agenţia Europeană a Medicamentelor (EMA) în perioada 2019-2022 nu se regăsea pe lista medicamentelor compensate din țara noastră. Este adevărat însă că, anul acesta, au fost incluse 28. Și în ceea ce privește timpul de acces la noile tipuri de tratamente aprobate ne aflăm la coada clasamentului european. Înregistrăm 778 de zile, în timp ce pentru medicamentele oncologice acesta ajunge și la 828 de zile.

Probabil că, dacă ritmul de introducere pe piață al noilor medicamente ar fi unul mai rapid, creșterea retailului farma autohton ar fi mult mai mare.