Probleme cu ajutorul pentru facturile la energie. Explicațiile Ministerului Muncii

Sursa foto: Dreamstime.com

Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS) din Republica Moldova a anunțat că a fost executată finanţarea compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară pentru luna decembrie 2023. Mulți consumatori au primit, însă, mai puțini bani. Autoritățile vin cu explicații.

Facturile la energie pentru luna decembrie au fost deja emise, iar consumatorii vulnerabili au primit compensațiile aferente. Ajutoarele au fost asigurate pentru beneficiari, conform listelor prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale din Republica Moldova. Aceștia au fost identificaţi în rezultatul procesării informaţiei de pe portalul compensaţii.gov.md.

Mai mulți consumatori spun, însă, că pentru luna decembrie le-a fost atribuită o altă categorie de vulnerabilitate energetică, decât cea din noiembrie. Ministerul Muncii a explicat că astfel de schimbări apar doar la gospodăriile care au declarat eronat veniturile în cererile de compensare.

„Pentru luna noiembrie ne-a fost atribuit gradul mediu de vulnerabilitate, iar pentru decembrie – scăzut. În noiembrie am achitat gazele naturale cu 12,6 lei/m3, iar pentru decembrie deja cu 17 lei și suntem familie cu trei copii minori. Într-o lună nu ne-am îmbogățit. Sun la linia fierbinte și nimeni nu răspunde”, a declarat, pentru Europa Liberă, Daniela Dicusară din Chișinău.

Sursa Foto - Dreamstime

Și Liliana Lupu din Chișinău spune că pentru luna noiembrie i-a fost atribuit gradul extrem de vulnerabilitate, iar pentru decembrie – foarte ridicat.

„Mi-a fost expediat un mesaj prin care am fost rugată să vin cu acte confirmative că soțul achită pensie alimentară copilului din căsătoria anterioară”, a spus femeia.

Facturile la energie și compensațiile primite

Potrivit Ministerului Muncii și Protecției Sociale, pentru a asigura o distribuție echitabilă a compensațiilor, datele introduse de solicitanți au fost verificate în nouă baze de date deținute de stat sau de instituții private, cum ar fi cele gestionate de Serviciul Fiscal de Stat, Casa Națională de Asigurări Sociale, Agenția Servicii Publice – Registrul de Stat al Populației, Registrul de Stat al Bunurilor Imobile.

„Au fost cazuri când persoanele au greșit ceva în cerere sau nu au indicat corect venitul. Anul acesta sistemul informațional are conexiuni cu mai multe sisteme: de stat, instituții bancare. Respectiv se verifică venitul și dacă de exemplu persoana a indicat venituri mai mici, dar sistemul găsește că are venituri mai mari, se iau veniturile din sursele oficiale”, a declarat, pentru Europa Liberă, purtătoarea de cuvânt al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Diana Blănaru.

Cum sunt verificați beneficiarii

Autoritățile, a mai spus Diana Blănaru, au acces inclusiv și la datele privind creditele imobiliare ale solicitanților deținute de instituțiile bancare, birourile de credit și alte instituții financiare, ceea ce permite estimarea mai exactă a venitului disponibil al gospodăriei.

Sursă: Andrey Popov | Dreamstime.com

”Pentru eventualele întrebări aferente acordării compensațiilor la energie sub formă de plată monetară cetățenii pot apela Linia Verde a Ministerului Muncii și Protecției Sociale 0 8000 5000, sau expedia un mesaj la adresa electronică suport@compensatii.gov.md., a transmis CNAS.

De asemenea, cetățenii care s-au înregistrat în sistemul pentru compensațiile la energie pot vedea calculul în baza căruia le-a fost acordat gradul de vulnerabilitate energetică a familiei. În „cabinetul personal” pot urmări venitul global lunar al gospodăriei casnice, dar și venitul disponibil pentru achitarea energiei.

Pentru sezonul de încălzire 2023-2024, autoritățile au stabilit șapte categorii de vulnerabilitate: extremă, foarte ridicată, ridicată, medie, scăzută, primară și fără vulnerabilitate.

Cererile de compensare pot fi depuse până la sfârșitul sezonului rece,martie 2024), până pe 25 a fiecărei luni, însă compensațiile vor fi acordate începând cu luna în care au completat cererea.