Colosul comerțului electronis își maltratează salariații, creând o presiune infernală bazată pe delațiune, pentru a-și spori productivitatea, se arată într-un articol devastator din New York Times.
La Amazon, funcționează un „darwinism implacabil”, afirmă New York Times într-o amplă anchetă asupra condițiilor de muncă ale salariaților. „Loser”-ii (perdanții) sunt concediați sau pleacă singuri în valurile anuale de „epurare”.
„Perdanții” sunt înlăturați pentru că suferă de cancer, pentru că trec printr-o depresie ca urmare a pierderii unei sarcini, sau pentru orice alt fel de problemă personală, a declarat pentru cotidianul american un fost director de resurse umane al Amazon.
New York Times descrie un mediu de muncă în care salariații sunt montați unii împotriva altora pentru a ameliora productivitatea.
Un angajat, care, firesc, și-a păstrat anonimatul, dezvăluie:
„Pe aproape toate persoanele cu care lucrez le-am văzut plângând la birou.”
Un altul salariat a comentat:
„Există un asemenea turn-over (reînnoire a personalului - n.r.), încât începi să-ți consideri colegii care pe niște lucruri interșanjabile. Știi că mâine există riscul ca persoanele din jurul tău să fi plecat sau să fie dați afară.”
Salariați transformați în roboți
„Elementele bune” sunt numite „Amaboți”, adică „roboții Amazonului”. Însă, pentru a atinge acest nivel, în afară de evitarea oricăror probleme de sănătate, salariații trebuie să se conformeze orarului epuizant de lucru și să le fie pe plac cu corice preț managerilor, care îi evaluează în permanență.
Supravegherea permanentă are loc și între colegi. Pentru aceasta, Amazon folosește un soft numit „Anytime Feedback Tool” care permite oricui să comenteze munca colegilor. Oficial, este vorba de propuneri pentru ameliorarea performanțelor de echipă. În realitate, softul permite clasificarea salariaților, pentru a-i putea da afară pe cei situați la coada clasamentului.
Nu rareori se întâmplă ca mai mulți salariați să se alieze pentru a denunța un coleg care îi deranjează, iar acesta este concediat la iuțeală.
Amazon a mai fost și în trecut subiect de dezbatere din cauza condițiilor de muncă ale salariaților. În mai 2013, ziaristul Jean-Baptiste Malet își povestea în L’Obs experiența de angajat timp de un sezon la Amazon, care își transformă salariații în roboți abrutizați, terorizați de obiective de productivitate în permanentă creștere, controlați tot timpul de o ierarhie și ea terorizată.
Concluzia New York Times este sumbră:
„Amazon face un experiment pentru a vedea cât de departe își poate împinge gulerele albe.”
Fondatorul și Președintele Director General, Jeff Bezos, a respins faptele descrise de ziarul american. Într-o circulară trimisă tuturor celor 150.000 de angajați din întreaga lume, el scrie:
„New York Times afirmă că abordarea noastră intențională consistă în crearea unui loc de muncă fără suflet, distopic, unde nimeni nu se distrează și unde nu se aud râsete. Nu recunosc acest Amazon și sper că nici voi. În general, nu cred că o firmă care adoptă abordarea descrisă ar putea supraviețui, și cu atât mai puțin prospera pe o piața foarte competitivă actuală pentru angajații din sectorul tehnologic.”
Mai mulți angajați și personalități din Silicon Valley au dezmințit de asemenea informațiile avansate de New York Times.
„Muncim din greu și ne distrăm”, a scris Nick Ciubotariu, salariat la Amazon, într-o notă pe LinkedIn. Afirmând că „a auzit toate poveștile teribile din trecut”, el dă asigurări că „în timpul celor 18 luni pe care le-am petrecut la Amazon, nu am muncit nici un weekend fără să vreau. Nimeni nu mi-a spus să lucrez noaptea. Nimeni nu mi-a spus să răspund la mailurile primite noaptea. Nimeni nu mi-a trimis sms-uri pentru a mă întreba de ce mailurile de noapte nu au primit răspuns.”