Un traseu bun, pentru o partidă de controlori CFR, înseamnă de la 2.000 de lei pe cursă. Lupta cea mai mare se dă pentru "litorale", trenurile care străbat ţara de la un capăt la altul, adică de la Oradea, Arad, Timişoara spre Mangalia. Pe un astfel de tren, doi controlori harnici, şeful de tren şi ajutorul acestuia, celebrul conductor, adună şi până la 4.000 de lei de la cei care nu vor să plătească biletul. Iarna, bătaia se dă pentru trenurile zăpezii. Mita merge mai departe în orice sezon.
DOSARUL ŞPĂGILOR DE LA CFR. 70 de persoane reţinute. Procurorii continuă AUDIERILE
Un şef de tren a acceptat să vorbească sub protecţia anonimatului despre mafia care face legea la CFR. "Trenurile pe care se fac bani sunt cele de lung parcurs. În ultima vreme nu a mai mers sfânta şpagă pentru că cei de la CFR au pus pe un tren de lung parcurs câte trei partide de controlori care se schimbă între ei".

"Naşii" de pe tren au şi un limbaj codificat: tragerea chipiului pe spate e semn rău, adică nu e bine să "colectezi" Foto: Codrin Prisecaru

ANALIZĂ EVZ. Din piramida şpăgilor la CFR lipseşte "Regina"
Supracontrolul colectează cât e ziua de lungă
Omul din sistem spune că banii adunaţi de la cei care merg cu "naşul "sunt colectaţi de inspectorii feroviari direct de la şeful de tren. "Pe un tren Timişoara-Bucureşti se face în jur de 2.000 de lei. Banii sunt adunaţi de partida de tren. Acum, după restructurare, o partidă este compusă din doi oameni. Din aceşti bani, cam 1.500 de lei sunt daţi de şeful de tren la inspectorul de supracontrol. Acesta are rolul de a colecta banii. Se urcă dintr-un tren în altul şi tot adună cât e ziua de lungă. La un tren bun, la controlori le rămâne cam un sfert, care se împarte egal", spune controlorul.

EXCLUSIV: Echipa care le-a venit de hac şpăgarilor de la CFR.”Circuitul ducea până la şefii controlorilor pe ţară”

Sistemul de colectare a şpăgilor este bine pus la punct şi a fost perfecţionat în ultimii 20 de ani. Fenomenul, mai spune "naşul", datează dinainte de 1989, dar acum se simte mai pregnant pentru că a scăzut numărul trenurilor şi al călătorilor.

"Naşii" au semnele lor
Un şef mare din centrala de la Bucureşti adună şi câteva zeci de mii de euro pe lună. "Naşul" care a făcut dezvăluiri EVZ spune că între ceferişti există anumite semne prin care află dacă pot să adune bani sau nu: "În staţii, un tren este parcat lângă celălalt şi dacă şeful de tren trage din ochi fără să zică nimic sau îşi dă chipiul pe spate înseamnă că nu este bine să colectezi".

CUM ESTE POSIBIL: O companie de căi ferate are profit, iar CFR are datorii
Au fost şi cazuri când inspectorii care adună şpăgile de la controlori nu au venit la colectare. Asta înseamnă că data viitoare şeful de tren trebuie să plătească dublu: "Au fost cazuri când am plătit din buzunar la inspectori. Un şef de tren prinde cam 10-12 trenuri lunar. Asta înseamnă că poate să câştige până pe la 7.000 de lei pe lună, bani care se împart la cei doi membri ai partidei de tren. Restul pleacă la Bucureşti".
Regulamentul CFR le impune şefilor de tren şi conductorilor să îşi declare banii cu care intră în tură. Dacă pe traseu sunt prinşi cu bani mai mulţi la ei, li se întocmeşte dosar de luare de mită. Dar cum trăim în România, şi acest lucru a fost rezolvat uşor de sistem. "Fiecare şef de tren are cu el un membru din familie sau un om de încredere care îi ţine banii", mai spune naşul.

CITIŢI ŞI:

  • Mihai Necolaiciuc, naşul corupţiei din CFR: “Controlorul păstrează cam 30% din şpagă, sistemul este bine pus la punct”
  • Călătoria cu Naşul, hârtia de turnesol a stării societăţii nostre de mucava
  • UPDATE. Peste 200 de suspecţi în "Piramida şpăgii" din CFR. Patru directori cercetaţi şi o pagubă uriaşă. Directorul CFR Călători: "Nu sunt paznicul hoţilor"
  • Blatiştii de pe tren vor face muncă în folosul comunităţii
  • BILET UNIC Metrorex-RATB-CFR