Ventilatoare, monitoare, reductoare, instalații de transport al oxigenului sunt, zilele acestea, verificate de experții Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR). Imediat ce aparatura va ”vorbi”, investigatorii vor ști ce pistă să urmeze și, prin urmare, vor putea formula acuzații.

Evenimentul zilei a aflat cum se derulează aceste proceduri judiciare, dar și unde va ajunge, azi- mâine, ”TIR-ul morții”.

Trei paciente infectate cu COVID-19 au murit fără aer în doar câteva minute

Tragedia s-a consumat în urmă cu ceva mai bine de o săptămână, când trei dintre cei opt pacienți care erau internați în acea unitate medicală mobilă – un TIR echipat pentru intervenții de ”Reanimare” -, au murit sufocați. Fluxul de oxigen pe care îl primeau cei opt bolnavi, dintre care trei intubați traheal -, s-a diminuat dramatic până când s-a oprit. Alarma au dat-o , așa cum Evenimentul zilei a prezentat în exclusivitate, pacienții mai valizi, cei cinci care primeau oxigen doar cu ajutorul măștilor aplicate pe nas și pe gură.

Lipsa acută de oxigen și gravele leziuni pulmonare cauzate de infectarea cu COVID-19 au făcut ca procedurile de resuscitare să fie inutile. Cele trei femei ce aveau 84 de ani, 74 de ani și 63 de ani au murit în doar câteva minute, în intervalul 17.05-17.10.

Investigatorii au făcut experimente în ”TIR-ul morții”

Ce a cauzat acea dereglare a sistemului de alimentare cu oxigen care a dus la moartea a trei oameni? Pentru a afla dacă a fost vorba de o eroare a sistemului sau de o manevrare imprudentă a echipmentului, polițiștii de la ”Omoruri” au declanșat, zilele acestea, procedura de expertizare a echipamentelor.

”În baza autorizațiilor obținute de la procurori, ieri și astăzi (n.r. luni, 20 aprilie și marți 21 aprilie) au fost declanșate perchezițiile electronice ale tuturor aparatelor medicale din acel TIR. Este vorba de ventilatoare, de monitoare, dar și de cele două reductoare prin care TIR-ul medical primea oxigen direct de la rețeua Secției ATI a spitalului (n.r. Spitalul Clinic ”Dr. Victor Babeș”). Unele expertize le-am făcut acolo în TIR. Am creat condițiile de transmitere sub presiune a oxigenului, exact ca în acea zi. Alte investigații se vor face în laboratoarele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) în  baza studiului memoriei aparaturii”, ne-au dezvăluit surse judiciare.

TIR ATI in curtea Sp.Victor Babes, sigilat si pazit de politie.

Aparatura va ”vorbi”: defecțiune tehnică sau eroare umană

Procedura de extragere a datelor din memoria acelor aparate (ventilatoare, calculatoare, reductoare, instalații care lucrează sub pesiune, sisteme de alarmare acustice și vizuale) a fost făcută de experții ANMDMR, dar de față au fost și reprezentanți ai Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), avocați și, firește, investigatori.

Interpretarea datelor extrase – studiu care acum este în plină desfășurare -, va contura o pistă clară în ceea ce privește cauza acestei tragedii. Softul aparatelor va ”vorbi” și, în mod normal, va indica vinovatul: o eroare tehnică criminală sau un accident mortal produs din cauza manipulării imprudente a aparaturii de către cadrele medicale. În cazul în care va fi vorba de o defecțiune tehnică, investigatorii vor urmări și procesul de întreținere în timp, pe toată durata utilizării, a aparatelor medicale care nu au mai furnizat oxigen acelor pacienți.

 ”Când vom ști ce s-a întâmplat acolo, vom putea privi și către vinovați. Fie către un sistem tehnic care nu a mai funcționat, și vom vedea din ce cauză, fie către personalul medical, în cazul unei erori umane. Atunci vom putea formula și acuzațiile”, ne-au mai explicat aceleași surse.

Camionul ATI va reintra în custodia DSU, dar nu va putea fi redat circuitului medical

Astăzi, cel târziu mâine, ne-au dezvăluit surse judiciare, ”TIR-ul morții” va reintra în custodia celor de la DSU, care sunt proprietarii unității mobile de ”Reanimare”. Atunci, camionul va fi desigilat, dar nu va putea reintra în circuitul medical până când experții care verifică întreg sistemul din interior nu vor avea niște concluzii clare.

Pe toată perioada anchetei, camionul ATI sigilat, parcat în curtea Spitalului Clinic ”Dr.Victor Babeș”,a fost păzit zi și noapte de doi polițiști și de un jandarm, echipe care s-au rotit în trei schimburi.