Deputatul PNL Andreea Paul-Vass a propus în Comisia de Buget-Finanțe scăderea TVA, comisia a votat în unanimitate. Așa cum promisese Vasile Blaga, 85 din cei 86 de deputații PNL prezenți la ședință au votat DA pentru Codul Fiscal. Ceea ce a determinat imediat liderii partidului să spună că adoptarea acestui act legislativ reprezintă o victorie liberală. Pînă în acest moment, sfârșitul lunii iunie, nu se înregistraseră poziții critice la adresa codului.

Problemele au început să apară atunci când a venit momentul promulgării Codului Fiscal de către președintele Klaus Iohannis. Acesta a retrimis Parlamentului actul normativ, însoțit de un document cu referiri vagi la necesitatea unor măsuri sustenabile și stabilitate macroeconomică. Poziția Președintelui a fost susținută și de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, care brusc a descoperit că este pusă în pericol siguranța financiară a României. Un moment politic exploatat foarte rapid de Victor Ponta care a anunțat că se va organiza o sesiune parlamentară extraordinară la finalul lunii august pentru rediscutarea Codului Fiscal. S-a declanșat o dezbatere aprinsă pe temă. 

În ultimele zile am observat o modificare a pozițiilor PNL față de respingerea Codului Fiscal. De unde la început susțineau fără rezerve poziția Președinției, au început să apară declarații mult mai blânde, care invită toate partidele la negocieri (UDMR deja a acceptat, iar PSD nu a spus Nu), iar Alina Gorghiu, copreședintele PNL a spus aseară că va da un răspuns după consultări. 

De unde această schimbare de poziție în decurs de două săptămâni? Potrivit mai multor surse liberale, decizia de votare a noului Cod Fiscal a fost luată de liderii partidului, numai că acum se caută o formulă cât mai politic(oas)ă pentru a comunica acest lucru. În primul rând, chiar dacă președintele Klaus Iohannis nu s-a consultat cu liderii partidului atunci când a retrimis legea la Parlament, liberalii încearcă să nu intre în coliziune cu Palatul Cotroceni. În al doilea rând, un sondaj intern le-a arătat un grad de acceptabilitate de 98 la sută în rândul votanților liberali a noului Cod Fiscal. Mai mult, majoritatea organizațiilor patronale, formate din firme românești sau străine, au susținut public necesitatea adoptării noului Cod Fiscal. Ceea ce poate înseamna un dezastru pentru partid dacă se persistă cu această atitudine politică.

Deci, se pare că vom avea Codul Fiscal revotat în Parlament și cu aprobarea parlamentarilor liberali, ceea va fi o veste bună pentru comunitatea de afaceri din România. Indiferent cum se va ajunge la ea.

Iată principalele prevederi ale noului Cod Fiscal: 

 

TVA

Reducerea cotei standard pentru toate bunurile şi serviciile de la 24% în prezent la 20% începând cu 1 ianuarie 2016

Reducerea cotei de TVA pentru animale vii și păsări vii, din specii domestice, carne, pește, lapte, produse și subproduse lactate, ouă de păsări, legume, fructe comestibile și preparate din acestea și accesul la evenimentele sportive de la 24% în prezent la 9% începând cu 1 ianuarie 2016

Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016

Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% începând cu 1 ianuarie 2018

 

Contribuțiile de asigurări sociale

Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CASS de la 1 ianuarie 2016

Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016

Introducerea obligației de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri

Majorarea sumei neimpozabile lunare avute în vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii începând cu 1 ianuarie 2016

Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2018

Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2018

 

Impozitarea microintreprinderilor

Stabilirea unei cote de impozitare diferenţiate, în funcţie de numărul de salariaţi, după cum urmează:

1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi, inclusiv;

3% pentru microîntreprinderile care au un salariat;

3% + 1530*) lei trimestrial, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi;

3%**) pentru microîntreprinderile care nu se încadrează în prevederile lit.a) sau lit.b), si care se află într-una din următoarele situații înscrise în registrul comerțului sau în registrul ţinut de instanţele judecătoresti competente, după caz: (i) dizolvare urmată de lichidare; (ii) inactivitate temporară; (iii) nedesfăsurarea de activităţi.

 

Modificarea pragurilor

75.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2017

85.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2018;

100.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor începând cu anul 2019.

 

Impozit pe dividende

Eliminarea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016.

Cota unica

Reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019

Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019

Reducerea cotei de impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019.

 

Accize

Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb şi benzina cu plumb), astfel:

Scaderea cu 20% a accizei la motorina ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);

Scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);

Scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)