Exclusiv. Nava Morții, „bomba care stă să explodeze” la Midia

Exclusiv. Nava Morții, „bomba care stă să explodeze” la Midia

Ce s-a găsit la bordul navei a dat peste cap toate planurile, nimic din proiectul lăsat de comandantul sirian, care a abandonat nava împreună cu echipajul, nu se potrivește cu ce e pe epavă. Deși nava fusese reparată în Șantierul Naval Midia, în urmă cu doi ani, proprietarul ar fi dus-o într-un port străin și a modificat-o pentru a putea încărca un număr mai mare de animale.

De aceea, toate oile moarte sunt căzute, claie peste grămadă, în tribord, neexistând garduri despărțitoare sau compartimente, ceea ce va îngreuna mult operațiunile de îndreptare a epavei. Scafandrii au încercat să pună mai multe parâme prin apă și, efectiv, nu au putut trece de la un capăt la altul al bordului.

Cel mai mare pericol, pe lângă riscul biologic produs, eventual, de apa contaminată de la animalele putrezite, este însă încărcătura, alta decât oile. În cele șase tancuri ale epavei sunt 120 tone de combustibil. În plus, toată apa din compartimentul motoare va fi scoasă în tancuri separate pentru că este amestecată cu hidrocarburi.

Iar descoperirea șocantă este că, pe lângă combustibil, scafandrii au găsit, în corpul navei, butoaie cu carbid și butelii de acetilenă. Pericolul este uriaș, urmând să fie contactat comandantul sau proprietarul navei pentru a afla câte asemenea ”bombe” mai sunt la bord. Trebuie găsite rapid, înainte de aducerea navei la cheu, unde va începe tăierea cu aparate de sudură pentru crearea unor decupaje prin care să poată fi scoase oile moarte. Trebuie eliminate toate riscurile.

Ne puteți urmări și pe Google News

Realitatea și mai cruntă este că, în timp ce în mijlocul portului Midia 50 de oameni lucrează, cu prudență deosebită, la ranfluarea și dezeșuarea ”navei morții”,  vapoarele încărcate cu animale pentru export trec normal pe lângă epavă și ies prin șenalul navigabil pe mare.

”Traficul se efectuează cu viteză restricționată la limita de siguranță și pe vânt de forța maxim 4 Bf”, anunță Căpitănia, vapoarele neavând voie să se apropie la mai puțin de 700 metri de epavă”. Este posibil ca acum, după catastrofa din 24 noiembrie 2019, controalele autorităților române să fie mai aspre.

Pentru că la ”Queen Hind” nu încărcătura a fost problema, oile cântăreau 700 de tone,  iar nava are o capacitate de aproape 3000 tdw. Nu oile au fost problema ci încărcătura suplimentară de la bord, pe care autoritățile au trecut-o cu vederea.

(Foto -GSP)