Preţurile produselor care ies pe porţile fabricilor au crescut cu 27,4% în Uniunea Europeană (UE) şi cu 27,1% în zona euro, în noiembrie, comparativ cu perioada similară din 2021, potrivit Eurostat.
Prețurile produselor care ies pe porțile fabricilor au crescut cu 27,4% în Uniunea Europeană (UE) și cu 27,1% în zona euro, în noiembrie, comparativ cu perioada similară din 2021, arată datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres.
Conform acestor date, prețurile producției industriale au crescut în toate statele membre ale UE în ritm anual, cu excepția Irlandei (unde s-a înregistrat un declin de 13%), iar cele mai mari creșteri au fost înregistrate în Ungaria (63,5%), Letonia (51,2%) și România (44,8%).
În noiembrie prețurile producției industriale în UE au fost influențate în special de un avans de 56% al prețurilor la energie și de o majorare a prețurilor la bunurile de folosință imediată (17,1%), a prețurilor bunurilor intermediare (15,5%) și a prețurilor bunurilor de folosință îndelungată (9,7%).
Tot în noiembrie, comparativ cu luna precedentă, prețurile producției industriale au consemnat o scădere de 0,9% în zona euro și în Uniunea Europeană, după un declin de 3% în zona euro și de 2,6% Uniunea Europeană.
România a raportat un avans de 1% în noiembrie
Cele mai semnificative creșteri ale prețurilor produselor care ies pe porțile fabricilor au fost înregistrate în Italia (3,3%), Suedia (2,7%) și Irlanda (2,4%), iar cele mai semnificative diminuări în Bulgaria (minus 12,6%), Slovacia (minus 11,6%) și Grecia (minus 6%). România a raportat un avans de 1% în noiembrie, după o creștere de 2,6% în octombrie.
Prețurile producției industriale în UE au fost influențate în primul rând de prețurile la energie și de prețurile bunurilor intermediare, care au scăzut cu 1,9% și, respectiv, cu 0,4%, în timp ce prețurile bunurilor de folosință îndelungată și cele la bunurile de folosință imediată au urcat cu 0,2% și, respectiv, cu 0,6%.
Modificarea prețurilor la porțile fabricilor este transmisă de obicei pe seama consumatorilor finali și de aceea poate fi un indicator al evoluției inflației pe care Banca Centrală Europeană o vizează prin politica sa monetară.