Subventia europeana pentru fiecare animal "plimbat" este de 7 euro.
La inceputul acestei luni, autoritatile de la Bucuresti au anuntat cu nonsalanta ca transhumanta animalelor este interzisa. Intr-un exces de zel, sefii „mai catolici decat Papa” ai Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) au declarat ca asa cer regulamentele europene in vigoare. Raspunsul pe care l-au primit printr-o infograma de la expertii Comisiei Europene si cei ai DG SANCO arata nu numai ca Autoritatea este in eroare, dar si ca „specialistii” de aici nu au inteles niste reglementari pe care ar trebui sa le stie ca pe „Tatal Nostru”.
40.000 de oi urca in Pirinei si Alpi
Precizarile pe care le-a facut conducerea Autoritatii dupa aparitia informatiei privind interzicerea transhumantei, date, chipurile, pentru a lamuri situatia, sunt, de asemenea, contrazise de expertii europeni.
Conform regulamentelor europene, exista si o serie de masuri care au in vedere stimularea mentinerii metodelor traditionale de crestere a animalelor. Astfel, in 2004, CE a decis sa finanteze procesul de transhumanta cu 7 euro/cap de oaie sau capra, pentru crescatorii din zonele defavorizate ale UE.
Aceasta masura este menita, de asemenea, sa sustina forta de munca din zonele rurale. Conform datelor oficiale, puse si la dispozitia Romaniei prin intermediul infogramei datate 3 februarie, in tari civilizate precum Franta, Spania sau Grecia, transhumanta este practicata de ani buni in mod traditional - animalele sunt transportate „pe picioare”, si nu in camioane. „In Franta, anual trec prin procesul de transhumanta 40.000 de ovine, 12.000 de bovine si 1.000 de ecvine (cai - n.r.) care nu sunt deplasate cu mijloace mecanizate spre pasunile alpine din Pirinei si Alpi”, se arata in infograma.
Reguli
Mioara romaneasca
In Romania, transhumanta este permisa, dar in anumite conditii. Trebuie precizat ca autoritatile recomanda, spre deosebire de cele europene, transportul cu mijloace mecanizate.
Pe langa conditiile impuse oii europene, mioara romaneasca are parte de o atentie speciala din partea autoritatilor. De exemplu, personalul insarcinat cu manipularea animalelor trebuie sa aiba „pregatire sau competenta necesara in acest sens”; viteza maxima a unui mijloc de transport rutier trebuie sa fie de 30-40 km/ora - din cauza infrastructurii rutiere precare din Romania.
„Transhumanta animalelor cu ajutorul mijloacelor de transport trebuie sa se realizeze pe distante scurte si pe o durata de pana la 8 ore”. In ceea ce priveste transhumanta traditionala, aceasta „trebuie evitata, pe cat posibil, deoarece este urmata de pierderi ponderale mari si poate ocaziona contractarea si difuzarea unor boli infectocontagioase”.
Model
Oaia europeana
In tarile membre ale UE, alegerea tipului de transport este la latitudinea proprietarului de animale. Regulamentele in vigoare recomanda insa deplasarea traditionala a animalelor, si nu transportul cu masinile, tocmai pentru respectarea conditiilor necesare pentru asigurarea bunastarii animalelor.
In cazul in care se opteaza pentru transportul mecanizat, mijloacele de transport trebuie sa fie autorizate. Daca deplasarea se face pe distante lungi, o oprire la fiecare 9 ore este obligatorie, iar animalele transportate trebuie sa fie hranite si adapate corespunzator. O alta conditie impusa este verificarea starii de sanatate a animalelor - inainte si dupa efectuarea deplasarii - si evitarea contactului cu animalele din alte exploatatii.
Pentru a putea fi deplasate, animalele trebuie sa fie identificate, inregistrate corespunzator in evidentele speciale pentru animale, aceasta fiind conditia cea mai stricta impusa de Comisia Europeana.