Fostul director al postului The Money Channel, Lucian Sârb, va stabili strategia editorială a prestigioasei reţele europene de televiziune.
Lucian Sârb, în prezent director editorial al postului TV The Money Channel, va fi, începând cu luna mai, noul director editorial al reţelei europene de televiziune Euronews. Pentru aceasta, el va părăsi postul TV al Grupului Realitatea-Caţavencu (GRC) şi biroul său din spatele fostei Case a Scânteii, pentru a se muta în biroul aferent funcţiei de la Euronews, al cărui sediu este la Lyon. Vestea a picat ca o bombă în lumea mediei româneşti, fiind pentru prima dată când un jurnalist român este „recrutat” pentru o funcţie atât de importantă. Primul interviu al lui Lucian Sârb după aflarea veştii a fost acordat pentru EVZ.
EVZ: Cum aţi ajuns în postura aceasta? Lucian Sârb: Am văzut pe pielea mea ce înseamnă o companie de „head-hunting”, cum am spune noi de „vânătoare de capete”, deci o firmă franceză care face recrutări. Mai întâi te contactează ei; nu m-am gândit să aplic, nici nu aveam cum. Nu mi-au spus de la început despre ce este vorba; după multe interviuri şi discuţii, mi-au dezvăluit că este vorba de o companie multinaţională. Iniţial m-am gândit că este vorba de filiala locala a unei multinaţionale; în final, mi-au dezvăluit că este vorba despre Euronews. Care credeţi că au fost atu-urile dvs.? Rezultatele obţinute la postul Money Channel? De ce ar fi vrut pe cineva din România sau din Europa de Est? Nu ştiu, ei sunt cei care au stabilit criteriile. Ei câştigă bani de pe urma acestei „vânători de capete”, deci de pe urma mea. Nu mi-au ascuns că vor să mai câştige de pe urma mea, deci, în măsura în care lucrurile merg bine, mă vor propune, la un moment dat, pentru o treaptă superioară. Cum aţi primit această provocare? Este, totuşi, un salt înainte uriaş, de la Money Channel la Euronews. Este, în primul rând, o altă piaţă: una globală. Dar, indiferent de unde pleci, tot de pe o piaţă locală pleci, la urma urmei, fie ea una occidentală sau est-europeană. Când primeşti o astfel de veste, ori eşti foarte entuziast, ori eşti foarte fericit, ori foarte speriat. Eu nu am fost nici unul din aceste lucruri. Am privit vestea cu calm şi luciditate, ca pe o provocare. Dar nici nu sunt ingrat, să zic că nu mă bucur. Ce veţi aduce nou, în postura de director editorial, la Euronews? Ne puteţi dezvălui strategia cu care veţi aborda postul? Este absolut imposibil să vorbeşti despre strategii; ar fi neprofesionist, lucrurile se pot schimba de la o zi la alta. Nu sunt politician, ca să pot face acest lucru. Dar atunci cum priviţi postul Euronews, în concurenţa lui cu ceilalţi doi giganţi – CNN şi BBC World? Euronews este un brand foarte respectat. În Europa – cea Occidentală mai ales – are o audienţă mai mare decât CNN-ul; acest lucru este destul de puţin cunoscut. Postul emite în opt limbi şi are ca acţionari un consorţiu de state. Acţionarii principali sunt în număr de patru: Elveţia, Franţa, Italia, Rusia (este acţionar principal de-acum doi ani); restul de acţionari au procente mult mai mici. De curând s-a lansat varianta Euronews în limba arabă.
Conceptul postului este a difuza jurnale cu imagini la fiecare jumătate de oră; nu există prezentatori, nu există talkshow-uri. Asistăm de altfel la un abuz de „talking heads” la toate celelalte televiziuni de ştiri. Aici îţi sunt oferite doar faptele şi imaginile, nu şi interpretarea lor. Aceasta este lăsată la latitudinea spectatorului. Postul Euronews are încredere în inteligenţa şi discernământul celor care-l urmăresc. De curând, s-a rebranduit ca Euronews pur.
Un alt atu al canalului constă în faptul că este foarte echilibrat şi foarte balansat. Dacă te uiţi la CNN, ai de-a face, vrei nu vrei, cu poziţia americană; la BBC World, cu poziţia britanică. La Euronews este vorba de cea europeană, dar aceasta nu este una unitară, este mult mai variată şi diversificată. „Nu există un număr de telefon al Europei”, cum spunea Kissinger. Ce se va întâmpla cu familia dvs.? Familia va merge cu mine, ca întotdeauna în astfel de situaţii. Copilul este la grădiniţă, deci va începe şcoala acolo; nu va trebui să suporte un proces de adaptare prea dificil. Au existat dificultăţi în luarea acestei decizii? Este un test la care multe cupluri, în care fiecare ţine la propria carieră, nu fac faţă. w Nu au existat nici un fel de probleme. Cum aţi caracteriza locurile de muncă în care aţi trecut până acum? Pot să spun că am experienţa lucrului şi în media publică, şi în cea particulară. Fiecare are şi bune, şi rele. De ce aţi abandonat până la urmă TVR-ul? Am plecat în 2006 din TVR pentru că mi s-a făcut această ofertă. Aş fi fost nebun s-o refuz, era o provocare. Sunteţi mulţumit de ce lăsaţi în urmă? Money Channel este un post care, în doar trei ani, a crescut enorm şi se va plasa, în câţiva ani, printre cele mai importante televiziuni din România. Este o televiziune de business pentru cea mai importantă nişă a României, cea a oamenilor de afaceri. În prezent, peste 20.000 de oameni declară Money Channel prima opţiune, iar 500.000 îl urmăresc sporadic. Pentru comparaţie, CNBC are 6 milioane de spectatori pe lună. Nu vreau să fiu cinic, dar momentul de criză atrage atenţia asupra unui post de business. CNN exista din anii ’80, dar a devenit cunoscut o dată cu Războiul din Golf. Deci era nevoie de o criză. Cum va afecta criza piaţa media? N-am de unde să ştiu, nu sunt specialist în media; există o sumedenie de astfel de specialişti, care ne explică cum stau lucrurile. Un astfel de salt profesional precum al dvs. este o premieră pentru jurnaliştii români? După câte ştiu eu, da, este o premieră. Cum au primit şefii dvs. de la GRC vestea? Pe de o parte, s-au bucurat că acest lucru se întâmplă cuiva din trust, este şi o reclamă indirectă; pe de altă parte, le-a părut rău că trebuie să caute alt om, în locul meu. Dar se vor descurca.
CV
Director de ştiri la TVR pe vremea lui Năstase
Lucian Sârb, în vârstă de 41 de ani, are 15 ani de experienţă în presă. A absolvit Universitatea Tehnică din Cluj, precum şi Facultatea de Comunicare şi PR Bucureşti, apoi a făcut studii postuniversitare de Relaţii Internaţionale la SNSPA. Şi-a început cariera ca reporter de externe la TVR, iar între anii 2001 şi 2005 a fost director de ştiri al TVR, exact în perioada mult hulită pentru servilism faţă de guvernul lui Adrian Năstase. În ianuarie 2006, a părăsit „barca” TVR şi s-a mutat ca manager de proiect pentru Money Channel, funcţie din care a fost înlocuit, în decembrie 2007, de Onuţ Dragomirescu, rămânând la Money Channel doar ca director editorial. Între 2002 şi 2005, a fost membru al boardului Euronews din partea română, ocazie cu care, în 2003, a lansat un buletin special Euronews pentru România.