Est-europenii prind viteză la cheltuieli militare

Est-europenii prind viteză la cheltuieli militare

Cheltuielile militare mondiale au crescut cu 6% în 2007, atingând cifra de 1.339 miliarde de dolari (aproximativ 851 de miliarde de euro), adică 2,5% din produsul intern brut global sau 202 dolari (128,4 euro) de persoană, se arată într-un raport al Institutului internaţional de cercetare pentru pace din Stockholm.

Factorii care explică această creştere sunt, printre alţii, obiectivele de politică externă, ameninţările reale sau presupuse, conflictele armate, politicile menite să contribuie la operaţiunile de menţinere a păcii, precum şi „disponibilitatea resurselor economice“, apreciază SIPRI.

În ultimii zece ani, chletuielile militare mondiale au crescut cu aproximativ 45%, iar în Europa de Est - cu 162%, între 1998 şi 2007, relatează AFP, citând raportul SIPRI dat publicităţii ieri. America de Nord (65%), Orientul Mijlociu (62%), Asia de Sud (57%), Africa (51%) şi Asia de Est (51%) nu au neglijat nici ele achiziţiile de arme şi echipamente militare.

Cel mai mult au cheltuit însă Statele Unite ale Americii, respectiv 45% din suma totală de 1.339 miliarde de dolari, mai mult decât în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Începând din anul 2001, cheltuielile militare americane au sporit cu 59%, în principal din cauza operaţiunilor militare din Afganistan şi Irak, dar şi a suplimentării bugetului Departamentului Apărării, explică experţii SIPRI. Producătorii de arme au profitat din plin Ca o consecinţă directă a bugetelor tot mai mari pentru achiziţionarea de arme, vânzările primilor 100 de producători mondiali (exceptând China) au crescut cu aproape 9% în 2006, când au atins 315 miliarde de dolari.

Ne puteți urmări și pe Google News

Companiile americane şi cele din Europa de Vest au dominat piaţa armamentului, realizând 92% din totalul vânzărilor în 2006, potrivit Institutului internaţional de cercetare pentru pace din Stockholm. Institutul nu dispune deocamdată de date privind vânzările de anul trecut.