„Eroi”, din Spania în România

„Eroi”, din Spania în România

Scriitorul spaniol Ray Loriga, în vârstă de 43 de ani, reprezentantul cel mai mai cunoscut al Generaţiei X în Europa, se află de astăzi în România.

Mâine, el va lansa volumul „Eroi” publicat de Curtea Veche Publishing, la subCărtureşti, de la ora 19.00. Despre „Eroi”, roman despre adolecenţă, scris într-o lirică rock, vor vorbi traducătorul Florin Galiş, coordonatorul colecţiei Byblos Adrian Buz,  criticul Marius Chivu. Joi, de la ora 19.00, la ceainaria Librăriei Cărtureşti va avea loc o întâlnire moderată de criticul Luminiţa Marcu a scriitorilor Andres Barba şi Ray Loriga.

Roman al adolescenţei

Primul roman al lui Loriga, „Lo peor de todo” (1992), a fost primit de critică cu entuziasm. Cu al doilea roman, „Eroi” (1993), tânărul autor spaniol atinge o cotă de popularitate care îl transformă peste noapte într-un autor-cult.

„Eroi” este romanul care spune povestea adolescenţei, la persoana I, cu  autenticitate. Mizând pe o onestitate luminoasă şi pe o ironie care se păstrează într-o zonă caldă şi mai degrabă tandră, nu trece pragul spre cinismul şi durităţile altor scrieri cu subiecte asemănătoare şi nici nu apelează la artificii menite să şocheze facil.

„Anvergură de star rock” Ray Loriga, care se află în România, la invitaţia Institutului Cervantes şi a editurii Curtea Veche, îşi spune povestea într-un un stil original, a cărui tensiune îl plasează la frontiera cu poezia. De fapt, „Eroi” pe alocuri e mai aproape de lirica rock decît de ceea ce obişnuim să numim un roman. Romanul se compune din fragmente scurte, episoade a căror intensitate şi expresivitate servesc cum nu se poate mai bine psihologiei protagonistului, prins între visul de a-şi urma eroii – Lou Reed sau David Bowie sau, în orice caz, vreun star rock cu statut de semizeu – şi realităţile cu accente infracţionale ale cartierului în care trăieşte.

Confesiunea tânărului erou – felul în care Loriga ştie s-o construiască, cu străfulgerări de luciditate şi acute psihologice – împreună cu povestea în sine, fragmentată şi acaparantă totodată, fac din această carte o experienţă de lectură cu totul neobişnuită. 

„Nu e o exagerare, Ray Loriga e un scriitor cu o anvergură de star rock şi ca prezenţă, şi ca act artistic. Romanul e neobişnuit şi ca stil şi ca structură”, declară Adrian Buz, coordonatorul colecţiei Byblos şi director editorial fiction, la Curtea Veche Publishing.

AUTOR BEAT A lucrat cu Almodovar, ca scenarist   Crescut şi lansat odată cu La Movida, grupare artistică madrilenă apărută la finele dictaturii lui Franco, din care fac parte şi Alberto García-Alix şi Pedro Almodovar, Loriga îşi recunoaşte influenţele şi afinităţile în zona autorilor americani Jack Kerouac şi Charles Bukowski.

Fidel unei filosofii de viaţă apropiată de aceea a autorilor beat, consideră că „pentru ca să fii scriitor nu trebuie să te duci la universitate, trebuie să citeşti şi să-ţi trăieşti viaţa”. Este co-scenarist, împreună cu Almodovar, al filmului „Carne trémula” (1997), şi regizează producţii cinematorgrafice după adaptări ale propriilor romane sau după scenarii originale. În prezent trăieşte la Madrid şi la New York.

Ne puteți urmări și pe Google News