Directorul general al Registrului Auto Român, liberalul Ovidiu Crăpătureanu, este acuzat că-şi demite subordonaţii pe criterii politice.
Scandal cu iz politic la Registrul Auto Român: mai mulţi şefi de reprezentanţe judeţene îl acuză pe directorul general al RAR, liberalul Ovidiu Crăpătureanu, că i-a demis din raţiuni politice, acoperindu-şi deciziile prin controale pornite în urma unor reclamaţii false. Doi dintre ei au sesizat Consiliul Naţional pentru combaterea discriminării (CNCD). Fostul şef al reprezentanţei RAR Bihor, deţine o înregistrare care dovedeşte că motivul real al concedierii sale este faptul că a plecat din PNL. Crăpătureanu a refuzat să poarte o discuţie cu reporterii EVZ despre acuzaţiile care i se aduc, declarând telefonic doar că „nu e nimic adevărat, ei încearcă să dea tentă politică“, pentru ca apoi să afirme: „Nu eu am hotărât ce s-a întâmplat“. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban (PNL) s-a rezumat să afirme: „Consider că schimbările făcute de Crăpătureanu sunt motivate“. Miza „războiului“, cred şefii reprezentanţelor, este numirea oamenilor PNL în posturi-cheie din ţară, mai ales pentru a strânge cotizaţii mai grase la partid. Fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu merge şi mai departe: „În zona RAR se pot face extrem de mulţi bani negri“. Alţi şefi se simt în „vizor“ Imediat ce liberalul Ovidiu Crăpătureanu a fost numit în funcţia de director general al RAR, în mai 2007, şefii de reprezentanţe judeţene au început ba să-şi dea demisia „din motive personale sau medicale“, ba să fie demişi. Şefii reprezentanţelor RAR din Bihor, Brăila şi Galaţi au fost concediaţi de însuşi Crăpătureanu, 10 şi-au dat demisia de bunăvoie, dar au rămas în RAR pe alte funcţii, iar alţi câţiva şefi de sucursale judeţene se simt „pe făraş“. Cei de la Bihor, Brăila şi Buzău spun că au fost sunaţi personal de Crăpătureanu, care le-a cerut pe şleau demisia pe motiv politic, iar refuzul lor le-a adus o avalanşă de „controale comandate“, unii au descoperit chiar că li s-au „fabricat“ reclamaţii. RAR Bihor. Şeful reprezentanţei, Gavril Grebenişan (a trecut de la PNL la PLD, acum e membru PD-L), susţine, în plângerea depusă la CNCD şi la Tribunalul Bihor, că a fost sunat, pe 21 iunie 2007, de Crăpătureanu, care i-ar fi spus: „- (...) Îmi pare rău că trebuie să vă cer să renunţaţi la funcţia de şef de reprezentanţă, în cursul zilei de azi, până la sfârşitul programului de lucru. - Vă rog să-mi spuneţi: pentru ce motiv? - Nu am niciun motiv profesional! Din păcate, sunt obligat să execut şi eu un ordin politic, ştiţi cum este, acum suntem noi la putere, data viitoare... cine ştie? Sincer, îmi pare rău pentru dumneavoastră. (...) Dacă doriţi să rămâneţi în RAR, vă pot oferi un salariu motivant, indiferent pe ce funcţie doriţi“. Cazul lui Grebenişan a făcut mare vâlvă pe plan local timp de câteva luni şi s-a sfârşit cu demiterea sa. El a dezvăluit întregul „arsenal de luptă“ desfăşurat de conducerea centrală a RAR pentru a-l forţa să renunţe la funcţia de şef al reprezentanţei Bihor: verificări, controale, chemări la cercetare disciplinară şi la evaluare. Neregulile găsite se refereau la „lipsa de preocupare privind asigurarea pazei bunurilor şi valorilor din cadrul reprezentanţei“, la faptul că Grebenişan „nu a efectuat controlul inopinat al casieriei cel puţin o dată pe lună“, i se reproşează că a trecut într-o foaie de parcurs 50 km în loc de 54 km, că denigrează imaginea RAR, că nu s-a prezentat la Bucureşti la cercetarea prealabilă şi - cea mai gravă abatere găsită: a efectuat un control la un agent economic în timp ce se afla în concediu de odihnă. Grebenişan a explicat în scris conducerii RAR motivul: „Data efectuării controlului s-a datorat amânării repetate a aprobării de către directorul general a concediului de odihnă legal la cererea subsemnatului“. „Crăpătureanu m-o convins“ Grebenişan regretă că nu a înregistrat convorbirea din 21 iunie cu directorul general al RAR, însă deţine o alta, în care un subordonat din cadrul RAR Bihor - Viorel Ţepele - recunoaşte în faţa şefului său că, la cererea lui Crăpătureanu, a sustras din instituţie acte pe baza cărora a întocmit apoi „o delaţiune“ la adresa lui Gavril Grebenişan. În înregistrarea convorbirii, Ţepele a mărturisit: „Pe mine m-o convins că dumneavoastră trebuie să fiţi schimbat, obligatoriu, pentru că aţi schimbat partidul. (...) «Uite, am vorbit cu Grebenişan şi zice că nu vrea să plece - te rog, ajută-mă cu ceva, o hârtie, ca să avem totuşi ceva ca să-l putem forţa.» (...) Crăpătureanu m-o convins cu hârtia... mi-o zis «caută ceva»...“. Rezultatele acestor acţiuni n-au fost de natură să aducă demiterea şefului reprezentanţei Bihor, dar i s-a găsit un punct slab: era angajat cu jumătate de normă. „Eu sunt şi profesor universitar“, ne-a explicat Grebenişan, „dar am cursuri de la ora 17.00, deci eram la serviciu, la RAR, opt ore, de la 8.00 dimineaţa“. Crăpătureanu a dat o decizie prin care stabileşte că, începând cu data de 1.11.2007, „funcţia de şef de reprezentanţă RAR (...) va putea fi ocupată numai de personal angajat pe bază de contract individual de muncă cu normă întreagă“. Şi chiar a doua zi, tot Ovidiu Crăpătureanu a semnat decizia de desfacere a contractului de muncă al lui Gavril Grebenişan „începând cu data de 02.11.2007“. La cererea CNCD, Crăpătureanu şi-a explicat decizia prin faptul că, „până la angajarea lui Gavril Grebenişan, în RAR nu a mai existat niciun angajat într-o funcţie de conducere cu timp parţial“. Pentru felul în care a fost demis, el a dat în judecată conducerea RAR şi nu este singurul care a făcut acest demers. Alţi şefi de reprezentanţe ne-au povestit că au dus acelaşi război cu Crăpătureanu. BOALĂ VECHE Demiteri cu repetiţie, în funcţie de partidul afl at la putere După ’89, a devenit o practică: omul numit de ministrul transporturilor la RAR schimbă şefii de reprezentanţe cu oameni din partidul care l-a pus în funcţie. Prostul obicei de a numi oamenii în funcţii pe criterii politice a fost inaugurat de PDSR, devenit PSD, şi s-a perpetuat pe vremea PD, iar acum a PNL. Un fost director general al RAR, Daniel Patentaşu, spune că e foarte greu să bagi mâna în banii Registrului, însă în judeţe se pot face bani grei din mafia înmatriculărilor. Registrul Auto Român (RAR) nu este instituţie publică, este un fel de societate care aparţine statului, se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor, se autofinanţează (deci nu primeşte bani de la bugetul de stat) şi se ocupă din punct de vedere tehnic de vehiculele care circulă pe drumurile publice din România, de siguranţa rutieră, de protecţia mediului. În fiecare judeţ există o reprezentanţă RAR care desfăşoară activităţile specifice: omologare individuală, eliberare de constatări vamale şi diverse certificate, consultanţă în domeniul autovehiculelor. POLITIC SAU NU? CNCD va da „verdictul“ Ambele cazuri sunt „investigate“ de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), la sesizările depuse de Gavril Grebenişan şi Valeriu Cruceru. Preşedintele CNCD, Csaba Ferenc Asztalos, ne-a declarat că în cele două dosare - Brăila şi Bihor - deliberarea va avea loc în cursul săptămânii următoare. Pe directorul general al RAR, Ovidiu Crăpătureanu, nu pare să-l deranjeze acuzele pe care i le aduc subordonaţii săi, foşti sau încă în funcţie: „Nu mi-e frică şi nici ruşine de ce am făcut. Sunt două lucruri care mă interesează: să nu mă acuze că am înclinaţii spre băieţi şi pe celălalt nu vi-l spun!“. RAR BRĂILA Demis pe când era în concediu Şeful RAR Brăila, Valeriu Cruceru (PD), a relatat în scris la CNCD următorul dialog telefonic din 20 iunie 2007: „- Bună ziua, domnule Cruceru, Crăpătureanu sunt, directorul general. (...) Punctul 1: vă rog să vă retrageţi din funcţie şi, punctul 2: vă aştept la Bucureşti pentru a negocia un salariu motivant pentru dumneavoastră de aici încolo. - Domnule director, să discută m puţin la punctul 1, vă rog... - Nu, nu, la punctul 1 nu avem ce discuta, doar la punctul 2. - Dar, de ce? S-a întâmplat ceva? Am greşit cu ceva? - N-aţi înţeles? Numai la punctul 2 putem discuta, dat fiind valul de schimbări politice, execut şi eu un ordin, aşa că vă rog să vă retrageţi (...)“. După această convorbire, Valeriu Cruceru spune că a înţeles tâlcul altor telefoane, pe care le primise „cu 3-4 săptămâni înainte“: „Mă sunaseră trei persoane din conducerea PNL Brăila ca să-mi spună că, dacă mai vreau să rămân director la RAR, trebuie să mă înscriu în PNL“. Din iulie 2007, s-a abătut peste şeful RAR Brăila o avalanşă de controale financiare, verificări ale activităţii, chemări la „cercetare prealabilă disciplinară“ şi de „evaluare a competenţelor profesionale“. Considerând că este hărţuit şi că se vrea înlocuirea sa „pe considerente politice“, Cruceru a depus în septembrie la CNCD o plângere în care a relatat mai multe conversaţii cu superiorul său. Iată ce abateri ale şefului RAR Brăila au fost descoperite în urma controalelor: că, din motive medicale, nu s-a prezentat la cercetă- rile disciplinare, că în loc de eliberarea unor noi certificate pentru clasificarea autobuzelor au fost prelungite cele existente deja, că nu a fost „demarată acţiunea de perfecţionare a unui lucrător pe linie de securitate şi sănătate în muncă“, unele „neconformităţi“ în registrul de evidenţă pe calculator etc. Printre motivele demiterii se arată şi că „angajatul Cruceru Valeriu Ionel a dat dovadă de comportament culpabil, a adoptat o atitudine nedemnă în raport cu funcţia ocupată“. Pe baza acestor constatări, Cruceru a fost demis pe 10 decembrie 2007, în timp ce se afla în concediu medical, iar în locul său a fost numit un nou şef de reprezentanţă. „Pe data de 13 decembrie, înainte ca eu să mă întorc din concediu. Am făcut atunci o plângere la Inspectoratul Teritorial de Muncă Brăila, care a considerat că am fost concediat cu încălcarea prevederilor din Codul Muncii“, ne-a declarat fostul şef al sucursalei RAR Brăila. Atât Gavril Grebenişan, cât şi Valeriu Cruceru au refuzat să se prezinte la cercetarea prealabilă disciplinară, contestând comisiile: „«Comisia de Disciplină» a fost stabilită fără a fi precizate ziua şi luna, e formată dintr-un număr par de membri!“. Cel care l-a numit director general la RAR pe Ovidiu Crăpă- tureanu este actualul ministru al transporturilor, Ludovic Orban (PNL), care ne-a declarat: „Nu am regretat că l-am numit pe Crăpă- tureanu la RAR, este un manager care a demonstrat că este competent şi că are capacitatea de a rezolva toate problemele din aria sa de competenţă“.