Mai multe state intenționează să interzică autovehiculele pe benzină și pe diesel, în următorii ani, în scopul reducerii poluării.
În condițiile în care poluarea a devenit una dintre cele mai mari amenințări ale vieții pe pământ, din ce în ce mai multe țări caută soluții care să ducă la reducerea emisiilor de carbon din atmosferă. Autorităţile din întreaga lume iau în considerare noi restricţii la vânzarea de automobile echipate cu motoare diesel, pentru a îndeplini reglementărilor mai stricte de mediu.
În acest context, mai multe state pregătesc trecerea de la mijloacele de transport care circulă cu combustibili fosili, la cele pe energie regenerabilă. Pentru a da un impuls industriei autoturismelor propulsate cu energie nepoluantă, aceste țări au anunțat că vor interzice comercializarea și chiar circulația autoturismelor pe benzină și pe motorină, într-un anumit orizont de timp.
Obiectivele Uniunii Europene
Președintele Comisiei Europene, Ursula van der Leyen, și-a propus crearea unei Europe neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei până în 2050. UE intenționează să reducă emisiile de carbon cu 40% la nivelul blocului comunitar până în 2030 în timp ce Comisia Europeană intenţionează să le reducă la zero până în 2050 pentru a ajuta la stoparea încălzirii globale.
Lituania, Letonia, Slovenia, Bulgaria şi alte state membre UE au sugerat că trebuie făcut mai mult pentru a opri vânzarea autoturismelor diesel second hand din Europa Occidentală către Europa de Est.
Germania
Germania, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața auto, pregătește un pachet financiar de două miliarde de euro menit să susțină trecerea producătorilor la mașinile electrice și la conducerea autonomă. Programul va intra în vigoare, conform Reuters, chiar din 2021. Guvernul german va acorda subvenții jucătorilor din industria auto, până în 2024, pentru a acoperi până la 60% din costurile marilor companii şi 80% din cele ale firmelor mici şi mijlocii care dezvoltă facilităţi de producţie prietenoase cu mediul.
Economia germane se bazează, în mare parte, pe industria de construcție a autovehiculelor, însă scandalurile din ultima vreme legate de manipularea emisiilor poluante, disputele comerciale şi încetinirea economică au afectat vânzările de autovehicule.
Franța
Franţa intenţionează să interzică vânzările de autoturisme pe benzină şi motorină din 2040, când se vor comercializa doar vehicule electrice, ca parte a planului de reducere a poluării.
Japonia
Japonia a anunțat zilele trecute că a pus bazele unei „strategii verzi” care și-a fixat ca obiectiv interzicerea autoturismelor echipate cu motoare pe benzină până în 2030 și trecerea la vehicule electrice care includ maşinile hibrid şi cele cu celule de combustibil. În urma unei astfel de măsuri este de așteptat ca emisiile de carbon să se reducă spre zero, informează Reuters.
Autorităţile de la Tokyo intenționează să adopte o serie de măsuri care să ducă la reducerea costurilor pentru bateriile electrice, elemente cheie pentru automobilele electrice, la 10.000 de yeni (97 de dolari) până în 2030.
Marea Britanie
Premierul britanic Boris Johnson a anunţat, în luna noiembrie, că va fi interzisă vânzarea de autoturisme echipate cu motoare pe benzină şi motorină începând din 2030, mai devreme cu cinci ani decât se preconiza. Conform calendarului initial, Londra intenţiona să interzică vânzarea de automobile noi cu motoare pe benzină şi motorină începând din 2040, în cadrul măsurilor vizând reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, însă în luna februarie premierul Johnson a avansat anul 2035. Ulterior, data a fost schimbată și s-a ajuns la 2030.
Norvegia
Autoritățile norvegiene intenționează să interzică vânzarea vehiculelor cu combustibili fosili din anul 2025. Cetățenii norvegieni beneficiază, deja, de scutiri de impozite pentru automobilele electrice, precum și taxe de drum mai reduse, parcare gratuită şi chiar încărcare gratuită.
În luna noiembrie, 61,5% dintre maşinile noi vândute în Norvegia au fost complet electrice, un nivel record, faţă de un procentaj de 42,4% pe ansamblul anului trecut. Conform planurilor pe 2021 autorităţile de la Oslo au decis să extindă scutirile de taxe pentru automobilele electrice, iar acest lucru oferă predictibilitate producătorilor auto.
Danemarca
Danemarca propune, de asemenea, interzicerea vânzării maşinilor noi echipate cu motoare diesel sau pe benzină, din 2030. Copenhaga susţine că pentru îndeplinirea acestei ţinte sectorul transporturilor trebuie să-şi reducă emisiile, fiind singurul sector unde în prezent cresc emisiile.