Integrarea în sistemul de învățământ românesc s-a dovedit a fi uneori greoaie pentru elevii care au învățat în alte sisteme din alte țări, dar și în alte limbi.
Așa că pentru a le facilita integrarea în sistemul de învățământ de la noi elevilor, s-a stabilit, printr-o lege publicată deja în Monitorul oficial, înfiinţarea unor grupe de acomodare pentru ei în școli. Doar că pentru ca măsura să fie aplicabilă cu adevărat, autoritățile vor trebui să vină, în următoarea perioadă, și cu normele de aplicare. „La cererea părintelui/ reprezentantului legal al elevului (...) inspectoratul școlar județean/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București organizează în cadrul unităților de învățământ grupe de acomodare”, scrie, mai exact, în Legea 277/2022, care, în teorie, se va aplica de vineri.
Lipsește metodologia
Grupele de acomodare se adresează elevilor care nu au fost înscriși în sistemul de învăţământ din România în ultimii doi ani. Potrivit noii legi, în cadrul grupelor de acomodare vor fi predate “noțiuni de limbă, cultură românească”. "Pentru organizarea și predarea noțiunilor de limbă, cultură și civilizație românească în cadrul grupelor de acomodare, se pot organiza sesiuni de informare și schimburi de bune practici cu persoanele implicate în predarea cursului de Limbă, cultură și civilizație românească", mai scrie în lege. Modul în care vor fi transmise către elevi informațiile în cadrul grupelor de acomodare și cum se vor putea organiza acestea vor trebui stabilite, până pe 6 decembrie 2022, printr-o metodologie elaborată de Ministerul Educaţiei. Astfel, măsura se va putea aplica doar după apariția metodologiei. Reglementarea grupelor de acomodare pentru elevii ce au urmat, timp de mai mulți ani, școala în străinătate este necesară, potrivit inițiatorilor măsurii, deoarece astfel are loc “facilitarea integrării acestei categorii de elevi în sistemul de educație din România (…). De asemenea, este vizată pregătirea profesorilor și a psihopedagogilor pentru a-i sprijini, îndruma, acompania și a răspunde nevoilor specifice ale acestora”.