Efectul „Homar”: Rezultatul neașteptat al războiului comercial China-Australia

Un homar la 12 euro bucata? Iată o ofertă de nerefuzat pentru australieni. Acesta este unul dintre puținele efecte pozitive ale războiului comercial dintre Canberra și Beijing.

China, care în ultimele luni a înmulțit barierele vamale impuse Australiei, angajându-se într-un veritabil război comercial, a interzis de facto, în luna noiembrie, importurile de homari și de languste din Țara de la Antipozi.

Or, mai bine de 90% din producția australiană de astfel de crustacee, cu o valoare de circa 400 de milioane de euro, era achiziționată de chinezii înstăriți.

Pescarii australieni, sprijiniți de o schimbare provizorie a legislației, au putut să își desfacă o mare parte din producție pe piața locală. Aceasta este, însă, de numai 25 de milioane de locuitori, mult mai mică în comparație cu cea chineză.

Acest lucru a dus la o creștere spectaculoasă a ofertei și, evident, la o prăbușire a prețurilor, de la 18 euro la 12 euro pe bucată. Fapt care, la rândul său, a provocat o frenezie a cumpărăturilor acestui produs de lux, astfel încât unele supermarketuri s-au văzut obligate să limiteze achizițiile la patru homari pentru o familiei, scrie Agenția France Presse.

China, iritată de faptul că Australia, după ce a exclus în 2018 operatorul Huawei din rețeaua sa 5G, s-a alăturat administrației Trump, solicitând o anchetă privind originea pandemiei de COVID-19 și a modului în care regimul comunist a manipulat informațiile, și-a înmulțit sancțiunile la adresa vecinei sale din Pacificul de Sud.

Anul acesta, Beijingul a instituit taxe sau și-a restrâns importurile pentru o duzină de produse, în special orz, carne de vită sau vin și și-a descurajat cetățenii să meargă să studieze sau să facă turism în Australia.

Impactul taxelor vamale și al altor bariere comerciale și restricții instituite de regimul comunist de la Beijing ar putea provoca Australiei – pentru care China reprezintă cel mai important partener comercial – pierderi cu o valoare de până la 3 miliarde de euro numai din vânzări, fără a mai pune la socoteală efectele socio-economice pe orizontală ale unei asemenea prăbușiri.