La puţin timp după ce prim-ministrul Florin Cîţu a anunţat că acele companii de stat care au pierderi vor primi subvenţii doar în baza unui plan de reformă, TAROM a iniţiat proiectul de restructurare a personalului.
Efectul Cîţu a lovit TAROM! Schimbarea majoră genereată o sumă imensă. Durata estimată pentru implementarea măsurii este de 6 luni. Măsura va conduce la o reducere medie anuală a costurilor de personal cu aproximativ 8 milioane euro.
Conform comunicatului de presă al operatorului aerian naţional, evaluarea şi restructurarea vor fi realizate pe baza unor concursuri cu criterii transparente, echitabile. Criteriile vor fi comunicate celor implicaţi.
La fel se va întâmpla cu încheierea raporturilor de muncă cu angajaţii supuşi concedierii.
Efectul Cîţu a lovit TAROM
„Compania TAROM anunţă că a iniţiat proiectul de restructurare a personalului, una dintre componentele esenţiale ale planului de redresare a companiei.
Această măsură face parte dintr-un program extins de procedee în baza căruia Comisia Europeană a aprobat Statului Român acordarea unui împrumut de salvare pentru TAROM la începutul anului trecut.
Ulterior, compania a prenotificat CE, în data de 24 august 2020, planul de restructurare în vederea obţinerii unui ajutor de stat pentru restructurare pentru următorii 5 ani”, arată TAROM.
În contextul pandemiei de coronavirus, la nivel naţional, european şi global, transportul aerian de pasageri a înregistrat o scădere semnificativă în 2020.
Transportul aerian de pasageri a fost grav afectat
Diferenţa a fost de peste 60% faţă de anii anteriori. Asta a însemnat pierderi însemnate pentru operatorii din acest sector.
Astfel, redresarea TAROM într-un termen scurt a devenit critică. Reprezentanţii companiei au transmis că măsurile de reducere de costuri deja implementate trebuie dublate cu unele care să aibă impact pe termen mediu şi lung.
În blocajul impus de pandemie, compania a trimis în şomaj tehnic categoriile de personal cu activitate redusă. Totodată, TAROM a desfiinţat mai multe agenţii interne şi externe şi implementat un program de plecări voluntare.
Mai mult, au fost reducse cheltuielile de operare şi s-a pus accent pe conservarea aeronavelor la sol. „Prin restructurarea de personal, TAROM urmăreşte dimensionarea optimă a organizaţiei în raport cu volumul de activitate curent şi estimat pentru anii următori”, a notat sursa citată.
Alte măsuri pe termen mediu din planul de restructurare vizează optimizarea flotei de aeronave. În prim-plan mai sunt optimizarea comercială şi optimizarea costurilor.