Educația suedeză îi transformă pe copii în mici monștri
- Georgiana Ioni ţă
- 14 august 2018, 00:00
Specialistul susține că permisivitatea cu care sunt crescuți micuții, pe termen lung, îi transformă în niște mici monștri lipsiți de empatie, cu șanse mari de a eșua în viață și cu tendințe sinucigașe.
Suedia, ca și celelalte țări nordice – Norvegia, Finlanda, Danemarcaeste cunoscută pentru modul permisiv cu care tratează copiii. Aceștia sunt încurajați să fie independeți de mici și să facă ceea ce își doresc.
Deși modelul scandinav de educație are rezultate excepționale din punct de vedere intelectual – școlile și Universitățile din Suedia se numără printre unitățile de învățământ de prestigiu - din punct de vedere emoțional, metoda suedeză nu ar fi cea mai bună rețetă.
Asta o spune unul dintre cei mai cunoscuți psihiatri suedezi, David Eberhard, părinte a 6 copiii. Acesta spune că stilul permisiv al părințiilor creează o generație de tineri adulți lipsiți de empatie socială, care, după o copilărie de răsfăț, sfârșesc prin a fi dezamagiți în viață. „Trăim în epoca copiilor desfrânați și needucați, iar părinții preferă să nu intervină în proces. Înainte, societatea noastră era una a adulților. Existau anumite valori și o anumită ierarhie. Copiilor li se făcea observație atunci când nu se purtau cuviincios. Dacă un copil nu era cuminte, oricine putea să se apropie de el și să îi spună „Nu e frumos cum te porți, termină”. O astfel de coerență nu mai există astăzi”, a declarat psihiatrul David Eberhard pentru The Telegraph. „A-i spune NU unui copil nu este același lucru cu a bate un copil”.
În cartea sa, denumită sugestiv „Copiii la putere” , psihiatrul suedez explică principiile pe care se bazează educația parentală scandinavă, pe care o caracterizează drept exagerat de liberală: în sensul că părinții consideră că trebuie să fie cei mai buni prieteni ai copiilor, eliminândule orice fel de pedepse sau constrângeri. „Se coboară la nivelul copiilor și nu îndrăznesc să-i contrazicăsau să le stabilească anumite limite. Părinții nu mai decid nimic și doresc să fie la fel de cool și rebeli ca și odrasla lor. A-i spune NU unui copil nu este același lucru cu a bate un copil. Acum societatea noastra se transformă într-o societate de adolescenți de toate vârstele”, explică psihiatrul.
Cocoloșirea din copilărie duce la stări de anxietate la maturitate
Specialistul atrage atenția asupra consecințelor acestul tip de educație, în care copilul este lăsat să fie șef. Pe lângă prăbușirea disciplinei în școli și a calității actului educațional, acesta spune că este alarmantă creșterea tentativelor de sinucidere în rândul adolescenților. Potrivit lui Eberhard, în școlile din Suedia profesorii se lovesc constant de refuzul elevilor de a le urma indicațiile, și asta pentru că ei sunt obișnuiți de acasă, să facă ceea ce vor, fapt care ar duce nu numai la probleme de ordin social, ci și, pe termen lung, la tulburări emoționale ale copiilor atunci când ajung la maturitate.
Când ajung la maturitate lumea li se pare prea dură
Psihiatrul explică faptul că acest gen de educație le creează copiilor o falsă idee despre viață. Ei cresc cu anumite așteptări, care de obicei sunt mult mai mari decât realitatea, iar, odată ce ajung la maturitate și trebuie să înfrunte cu adevărat problemele vieții, li se pare că lumea e prea dură se simt dezamăgiți. De aici încolo, mai e doar un pas către problemele de ordin psihologic: stări de anxietate, depresie și chiar tentative de suicid.
„Tinerii din Suedia tind să fie foarte dezamagiți de viață, mai ales în jurul vârstei de 20 de ani. Și deși în ultimii ani a scăzut rata de suicid, a crescut îngrijorător rata tentativelor de suicid, mai ales în rândul adolescentelor, care fac mai greu față stresului”, sustine Eberhard. Mai mult, psihiatrul completează ipoteza sa cu încă un factor alarmant. Potrivit acestuia, acest tip de educație îi face pe copii să-și piardă empatia, ajungând să se transforme în adulți sociopați, care nu pot înțelege sentimentele semenilor, dar nici nu le pot exprima pe ale lor.
Fără fete și băieți în școli: introducerea genului „neutru”
Suedia se situează pe locul al patrulea în lume în ceea ce privește genul, Guvernul făcând schimbări majore pentru a accentua egalitatea în Legea învățământului. Recent, școlile din Suedia eu eliminat termenii „fată” și „băiat” și încearcă să învețe copiii să folosească genul neutru atunci când apelează o persoană sau să se adreseze cu prenumele persoanei la care se referă, „el” și „ea”, devenind astfel cuvinte tabu. De asemenea, copiii se joacă la un loc, cu același tip de jucării, indiferent de gen, iar culorile roz și albastru sunt purtate de toată lumea. Psihiatrul suedez David Eberhard spune că e de acord cu ideea că băieții să se poată juca și ei cu păpușile, însă consideră nociv ca micuții să fie învățați să privească ambele genuri ca pe unul la fel. „Acesta este un fel de spălare a creierului care funcționează atunci când copiii sunt mici și pe termen scurt se adaptează la asta, dar ce se întâmplă atunci când merg la școala obișnuită și află că trăiesc într-o sectă. Acesta este un fel de sectă religioasă pentru a spune că nu există diferențe între bărbați și femei, nu are nimic de-a face cu știința”, a declarat psihiatrul la CNN.