Grigore Cartianu: "Asta-i culmea: formula impusa de liberalii anului 2007 este mai putin concurentiala decat invatamantul comunist al lui Ceausescu!"
Nebunia cu eliminarea Testelor Nationale - in fond, examenul de admitere in liceu - bulibaseste total un domeniu care numai de instabilitate nu are nevoie: invatamantul.
Ministrul liberal Cristian Adomnitei, acest inginer constructor parasutat de clanul Fenechiu sef peste Educatie, se comporta ca un personaj care nu are amintiri prea placute de la examenele din pubertate-adolescenta. Si mai grav e ca nici colegii sai de partid, nici cei din guvernul Tariceanu II nu-i dau peste degete: tinere, gata cu prostiile! Invatamantul nu e o antrepriza de constructii, sa-ti bagi tu canciocu’ si mistria dupa cum te taie capu’! Un guvern liberal ar trebui sa incurajeze concurenta, nu s-o desfiinteze. Or, in scoala, concurenta inseamna examene. Elevi pusi pe aceeasi linie de start, in conditii egale, nu preselectionati prin filtre arbitrare. Asta-i culmea: formula impusa de liberalii anului 2007 este mai putin concurentiala decat invatamantul comunist al lui Ceausescu!
Adomnitei rapeste dreptul liceelor de a-si selectiona elevii. E ca si cum ai interzice firmelor sa faca angajari pe baza de concurs. Ori federatiilor sportive sa organizeze trialuri sau probe de calificare!
Daca gandirea lui Adomnitei ar fi preluata si de asociatiile sportive internationale, atunci nici n-ar mai fi nevoie, de exemplu, de Jocurile Olimpice: ierarhiile finale vor fi stabilite pe baza performantelor din calificari. Finala atletica la 100 de metri ar arata astfel: vine un functionar cu niste cifre, le centralizeaza, le compara, americanul X a alergat „suta” in 9,91 secunde la Los Angeles, jamaicanul Y - in 9,84 pe undeva prin Florida, englezul Z a scos 9,88 dincolo de Canalul Manecii... deci, campion olimpic este declarat Y, care in scriptele noastre figureaza cu cel mai bun timp. Doamnelor si domnilor, imnul national al Jamaicai! La fel ar putea fi desemnata si campioana mondiala la fotbal: fara turneu final. Ar veni Blatter pe o scena la mijlocul terenului, ar lua un microfon si ar zice: in ultimii patru ani, Brazilia a obtinut 37 de victorii, Italia, 32, Franta, 20, Argentina, 18... and the winner is... Brazil!
Daca gandirea gaunoasa a lui Adomnitei ar lasa loc si pentru un dram de logica, atunci argumentul suprem invocat de ministru pentru eliminarea examenelor ar fi spulberat ca un fulg. Asadar, copiii sunt considerati prea fragezi pentru a sustine un examen la sfarsitul clasei a VIII-a, dar suficient de maturi sa fie tinuti intr-un examen perpetuu timp de patru ani (clasele V-VIII)!
Si ajungem la marea inechitate pe care ne-o propune necoptul ministru: arbitrajul inegal. Nici intr-o societate ideala - oricum nedescoperita pana acum pe aceasta planeta - n-ar fi posibil ca mii de profesori sa judece cu aceeasi severitate/indulgenta, cu aceeasi pricepere/stangacie, cu aceeasi pasiune/indolenta, cu acelasi curaj/frica. Subiectivismul este o trasatura umana care se manifesta chiar si acolo unde nu exista niciun dram de rea-vointa. Pur si simplu, mii de oameni diferiti nu pot supraveghea un examen la fel, nu pot corecta o lucrare la fel. De aceea, nota 8,50 de la Vascauti nu va fi egala niciodata cu nota 8,50 de la scolile de elita ale judetelor sau ale Capitalei. La un examen comun, unul ar putea lua nota 3, iar celalalt, peste 9. Aceasta este adevarata diferenta valorica dintre cei doi, nu cea rezultata din cataloage!
„Reforma” Adomnitei ar putea duce la un efect pervers. Va fi bataie pe scolile si liceele proaste, unde se dau pe banda rulanta note bune. Daca vrei sa intri usor la facultate, trebuie sa te inscrii la un liceu prost, de pe la Cuca Macaii: acolo, daca stii sa scrii si sa citesti sau macar ai parinti care sa umple camara cui trebuie, iei 10 pe linie. Rationamentul e valabil si cu o treapta mai jos: daca vrei sa intri la un liceu bun, trebuie sa absolvi o scoala generala de doua parale, uzina de note mari.
Este si un bun moment ca sindicatele din Educatie sa intre in actiune. Au facut greve prelungite pentru salarii mai bune - OK, insa doar leafa e importanta pentru un dascal? Conditiile profesionale chiar nu mai conteaza? Nu cumva eliminarea examenelor de admitere la liceu si - cu mici exceptii - la facultate va transforma scoala intr-un butic sinistru? Chiar accepta profesorimea romana sa fie transformata intr-o breasla de negustori de consignatie?
Daca nu accepta, atunci inca mai are timp sa-i dea un cartonas galben ministrului-aventurier!