După scandalul Mistral, Rusia își face propriile nave de asalt amfibiu

Rusia va lansa construcția a două nave de asalt inspirate din navele franceze de tip Mistral, făcute de Franța pentru ruși, dar care nu au fost livrate niciodată Moscovei.

Până la sfârșitul anului 1960, marina sovietică disputea de două portelicoptere, rezultat al Proiectului 1123 / Kondor, respectiv Moskva și Leningrad.

Cu un deplasament de 17.500 tone și capabile să transporte până la 18 elicoptere, aceste nave ar fi trebuit să li se alăture celor din  Proiectul 11780.

Mai mari decât predecesoarele lor (40.000 de tone) și proiectate având la bază modelul de portavion de tip Kiev, navele Proiectului 11780 trebuiau să  fie comparabile cu portelicopterele americane din clasa Tarawa.

Totuși, acest proiect a fost întrerupt în 1991, după colapsul Uniunii Sovietice.

Când Moskva și Leningrad, au fost retrase din serviciu înainte de a fi demontate. în 1996.

De atunci, Marina Rusă a căutat să dobândească o astfel de capacitate: o navă de asalt multirol.

Astfel că Rusia a semnat un acord cu Franța, în 2011, pentru a achiziționa două BBC (nave de protective și comandament) de tip Mistral, denumite și nave portelicopter de asalt amfibiu (PHA) pentru sume de 1,2  miliarde de euro și transferuri de tehnologie la cheie.

Un astfel de contract nu putea să nu suscite rezerve în cadrul statului-major francez și al NATO, pe fondul unei afaceri de corupție care l-a făcut să cadă în dizgrație pe Anatolu Serdiukov, ministrul apărării rus care a semnat contractul.

Cu toate acestea, pentru a vinde echipament militar, este  nevoie, cel puțin, de o anumită apropiere între vânzător și clientul său.

„Logica pe care o dezvolt este în primul rând încrederea și parteneriatul strategic, aprecierea comună a situațiilor de conflict și a amenințărilor”, a explicat Jean-Yves Le Drian, fostul ministru francez al Apărării.

Or, aceste condiții nu au fost îndeplinite cu Rusia. Și anexarea Crimeei, precum și presupusa implicare a acesteia în conflictul din Donbass (sud-estul Ucrainei) au făcut ca Parisul să anuleze livrarea către Rusia a celor două nave tip Mistral ( Sebastopol și Vladivostok), care în cele din urmă au fost vândute Egiptului, cu prețul unui scandal diplomatic cu Moscova.

„Refuzul de a livra navele în conformitate cu contractul este un semn rău, dar, din punctul de vedere al susținerii capacităților noastre de apărare, vă spun sincer, nu contează.(…) La vremea respectivă, am făcut acest contract în primul rând pentru a sprijini partenerii noștri și pentru a asigura un volum de muncă pentru șantierele lor navale, dar plănuiam să le folosim în Orientul Îndepărtat”, a comentat președintele rus Vladimir Putin într-un interviu televizat în aprilie 2015.

Cu toate acestea, ideea de a oferi marinei ruse nave de asalt asfibiu nu a fost abandonată. Încredințat biroului de proiectare Nevsky, proiectul 23900 își propune să construiască două nave de acest tip la șantierul din Kerci, Crimeea.

Conform detaliilor comunicate,  aceste nave au, aparent, similitudini cu cele de tip Mistral franceze, cu excepția faptului că vor fi mai impunătoare (25.000 de tone și 220 de metri lungime) și că vor avea capacitatea de a transporta 20 de elicoptere, precum și aproximativ 900 de soldați.

În luna mai , agenția TASS a indicat, fără să fi avut confirmare oficială, că contractul pentru construcția acestor două nave ale proiectului 23900 a fost încredințată șantierului naval Zaliv, din Kerci, pentru o sumă de 100 de miliarde de ruble (1,22 miliarde de euro).

În cele din urmă, la 14 iulie, cotidianul Izvestia a indicat că acest program va fi lansat oficial două zile mai târziu, în prezența președintelui Putin.

Întrebarea este în ce măsură proiectul de achiziție a celor două nave de tip Mistral i-a ajutat pe inginerii ruși să le conceapă pe cele ale proiectului 23900.

Întrebat în octombrie 2015 în Adunarea Națională franceză, un oficial al Naval Group (constructorul Mistral) a asigurat că nicio tehnologie sensibilă nu le-a fost transferată rușilor.

În orice caz, pentru săptămânalul rus Zvezda, navele proiectului 23900 nu sunt „comparabile” cu navele Mistral franceze din care sunt inspirate.

Zvezda l-a citat pe amiralul Viktor Bursuk, numărul doi al Marinei Ruse, potrivit căruia Rusia a primit documente tehnice franceze în conformitate cu „baze absolut legale”, în timp ce contractul semnat în 2011 nu fusese încă denunțat de Paris. „Inginerii ruși s-au familiarizat cu experiența franceză în mod legal”, insistă Zvezda.