Premierii chinez şi sârb, Aleksandar Vucic şi Li Keqiang, au inaugurat săptămâna aceasta un nou pod peste Dunăre la Belgrad, primul mare proiect din infrastructura transporturilor realizat de China în Europa, iar cele două guverne, alături de administrația de la Budapesta, au semnat un contract pentru construția unei linii feroviare de mare viteză între capital sârbă și cea ungară, parte a strategiei Beijingului de expansiune economic în Europa.
''Ţin să-i felicit pe toţi, chinezi şi sârbi, care au participat la construcţia acestui pod, ce reprezintă un mare succes'', a declarat joi premierul Li Keqiang, aplaudat de sute de belgrădeni veniţi să asiste la inaugurare.
Li Keqiang, primul şef de guvern chinez care a efectuat o vizită oficială în Serbia în ultimii 28 de ani, s-a plimbat pe pod împreună cu Aleksandar Vucic. ''Este o onoare pentru mine să inaugurez împreună cu premierul Li Keqiang acest pod, prima lucrare a constructorilor chinezi în Europa'', a declarat Vucic în cadrul ceremoniei.
Lung de 1,5 km şi cu un cost estimat la 136,5 milioane de euro, podul face parte dintr-un proiect de construcţie a unei autostrăzi de centură în jurul capitalei sârbe şi va purta numele celebrului fizician sârb Mihajlo Pupin. Podul va permite fluidizarea circulaţiei în centrul Belgradului, pe unde treceau până în prezent camioane grele.
Cu această ocazie, premierul chinez a subliniat importanţa rolului Serbiei în realizarea unui proiect chinez de coridor strategic între Grecia şi centrul Europei şi care ar urma să-i permită Chinei să-şi sporească schimburile comerciale cu Europa.
În paralel, China, Ungaria şi Serbia au semnat miercuri un acord pentru construirea unei căi ferate pentru trenuri de mare viteză între Belgrad şi Budapesta, proiect care vizează creşterea schimburilor comerciale între gigantul asiatic şi Europa, a scris și AFP.
“Această cale ferată va fi benefică pentru Ungaria şi Serbia, ea va parafa crearea unui coridor între China şi Europa”, a declarat presei premierul chinez Li Keqiang, după semnarea acestui acord, unul dintre principalele proiecte ale celui de-al treilea summit anual dintre China şi ţările din Europa Centrală şi de Est găzduit de Belgrad.
Încheierea acestui acord “arată faptul că China şi Europa au găsit mijloacele de a coopera (...) în deceniile următoare”, a declarat, la rândul său, premierul ungar Viktor Orban. Detaliile acordului nu sunt încă disponibile, dar, potrivit presei locale, costul lucrărilor la această cale ferată s-ar ridica la 1,5 miliarde de euro.
Dezvoltarea infrastructurilor de transport în Europa este o strategie dezvoltată de Beijing în urmă cu şase ani în Grecia prin cesionarea în favoarea gigantului chinez Cosco a două terminale ale portului Pireu, în condiţiile în care 80% din comerţul Chinei cu bătrânul continent se face pe mare, potrivit Agerpres.
China are ambiţia de a lega portul Pireu de centrul Europei printr-o cale ferată care să treacă prin Balcani, primul pas fiind tronsonul Belgrad-Budapesta. Premierul chinez a dat asigurări că realizarea acestei căi ferate va fi “încheiată în doi ani”, până în 2017.
Prezența tot mai însemnată a Chinei în Serbia se vede și la nivel educațional. Astfel, aproximativ 2.500 de elevi din şcoli primare şi licee din Serbia învaţă limba chineză în cadrul unui proiect-pilot lansat în urmă cu patru ani pe baza unui program de cooperare în domeniul educaţiei dintre Serbia şi China, scrie agenţia Tanjug.
Elevii învaţă limba chineză la 29 de şcoli primare şi licee din Belgrad şi din alte oraşe. Proiectul, intitulat ''Studierea limbii chineze în şcoli în Republica Serbia'', a fost lansat în anul şcolar 2011/2012 şi limba chineză este predată de un număr de 17 profesori din China.