Drumurile din județul Giurgiu, o gaură neasfaltată care a înghițit milioane de euro

Drumurile din județul Giurgiu, o gaură neasfaltată care a înghițit milioane de euro

Actualul ministru al Transporturilor a fost consilier județean la Giurgiu, în perioada în care sume uriașe erau plătite de pomană firmelor lui Nelu Iordache. Răzvan Cuc a fost la un pas să devină administratorul public al județului

Județul Giurgiu apare în toate statisticile din ultimii ani ca fiind unul dintre cele mai sărace județe din România. În actualul guvern, probabil ca urmare a competențelor profesionale arătate la nivel județean, doi politicieni giurgiuveni au devenit miniștri.

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, unul dintre ei, a intrat în politică în 2012 și a devenit consilier județean din partea partidului PPDD. În 2012, ca și în 2016 când a candidat din partea PSD, ministrul spunea că „în politică trebuie să intri cu o anumită pregătire profesională pentru a nu deveni ridicol într-o zi în faţa publicului şi totodată să ai un pic de cheag, o minimă condiţie materială ceea ce nu te face vulnerabil şi tefereşte de a deveni dependent de persoane şi grupuri de interese”. În ciuda declarațiilor populiste, în timp ce era consilier județean în Giurgiu, s-au aruncat zeci de milioane de euro sub pretextul că vor să modernizeze trei drumuri județene. În vara anului trecut a fost propus să devină administrator public al județului pentru a gestiona mai bine banii din Giurgiu. Nu a fost numit. Între timp a ajuns deputat din partea PSD și, mai nou, ministru al Transporturilor, după ce în 2015 a fost demis de Dacian Cioloș din funcția de secretar de stat la același minister.

Ne puteți urmări și pe Google News

FOTO: Zeci de milioane de euro pentru un drum închis circulației

În timpul mandatului său de consilier, la Consiliul Județean Giurgiu s-au cheltuit și pierdut în același timp bani europeni, ba mai mult s-au împrumutat bani de la bănci comerciale care practică dobânzi destul de mari pentru a alimenta conturile unor firme care au aparținut sau au fost controlate de celebrul miliardar Nelu Iordache.

Primul tun Romstrade de peste două zeci de milioane de euro

Proiectul Consiliului Judetean Giurgiu a demarat în 2011, cu lucrările de reabilitare a DJ 411: Limită județul Călărași – Hotarele – Isvoarele – Teiușu – Mironești – Comana- Budeni-Brănistari – Călugăreni – Crânguri – Singureni- Iepurești – Bulbucata – Podul- Domnei– Clejani. Licitația a fost câștigată de vestita firmă Romstrade a giurgiuveanului Nelu Iordache, un adevărat fiu iubit al mai-marilor județului de la acel moment care a primit „doar” 110 milioane de lei pentru a reabilita puțin mai mult de patruzeci de kilometri de drum județean. Între timp, „Regele asfaltatorilor” din România a ajuns în arest în 2012 și firma Romstrade a intrat în insolvență, cu datorii de câteva miliarde de euro. Banii europeni au fost stopați și Consiliul Județean Giurgiu, în 2015, a decis că trebuie să facă un credit bancar în valoare de zece milioane de lei pentru a plăti în continuare constructorul care nici acum nu a terminat lucrările, iar firma nu mai există. Trebuie recunoscut faptul că lucrările la acest drum sunt mai avansate față de celelate din județ. Oamenii sunt mulțumiți că s-a turnat întreg covorul asfaltic de 46 de kilometri. Lipsesc, însă, în anumite comune șanțurile, trotuarele, podețele de acces în curți, iar asfaltul a început deja să se strice pe alocuri, deși aceste lucrări sunt plătite.

Neputință

Consiliul Județean Giurgiu pare epuizat în ceea ce privește lupta pentru recuperarea prejudiciilor create de constructorii drumurilor județene. Fostul președinte al CJ Giurgiu, Vasile Mustățea, a declarat într-o ședință că Romstrade și firmele partenere au înțeles greșit atitudinea lui: „Buna înțelegere de care am dat dovadă a fost luată drept prostie”. Între timp, Consiliul Județean Giurgiu pare să reprezinte un pericol și pentru sănătatea giurgiuvenilor, nu doar pentru buzunarele lor. Clădirea în care se află CJ și Prefectura Giurgiu se dezmembrează la propriu, iar conducătorii au scris mare: „Pericol, cad plăci de marmură”.

Anchetă

În ultimele șase luni, Consiliul Județean Giurgiu a făcut mai multe plângeri penale împotriva constructorilor de drumuri pentru a încerca să recupereze prejudiciile. Pe lângă banii europeni pierduți, giurgiuveni sunt obligați să plătească și creditele luate de la bănci comerciale cu dobândă destul de mare. DNA a ridicat încă de anul trecut mii de documente de la CJ Giurgiu în ceea ce privește construcția mai multor drumuri județene.

FOTO: DJ603 este un drum mai mult pentru tractoare

Investitor cipriot strategic, cu sediul fi rmei la Romstrade

Deși aflat în arest, Nelu Iordache a reușit, prin interpuși, să mai pună mâna pe câteva contracte pentru a continua construcția altor drumuri județene în Giurgiu. Sau, mai corect spus, pentru a încasa alte sute de milioane de lei pentru a începe câteva șantiere. În timp ce procurorii anchetau afacerile Romstrade, în același sediu era înființată o altă firmă denumită Ostmarine Construct SRL. Un cipriot misterios, Andreas Gheorghiu, reprezentantul companiei, a devenit partenerul Consiliului Județean Giurgiu și împreună cu fostul președinte al CJ, Vasile Mustățea, în vara lui 2014, au semnat contractul de începere a lucrărilor de reabilitare și modernizare a Drumului Județean 603, ce face legătura între Naipu și Comana. Ei declarau că „Firma OSTMARINE CONSTRUCT și asociatul său, Schelter Construct SRL, vor aduce specialiștii lor din Cipru, iar cea mai mare parte din forța de muncă va proveni din județul Giurgiu”. În 2014, asigurau giugiuveniică lucrările se vor încheia înainte de 1 iunie 2015, ele demarând din două puncte de lucru. O echipă va lucra pe tronsonul de la Uzunu (comuna Călugăreni) spre Comana și cealaltă de la Uzunu spre Naipu. În același timp, o altă echipă va lucra la Podul de la Naipu, fără a se afecta circulația pe acest drum care este al doilea ca lungime și importanță pentru traficul rutier, din județul Giurgiu.

FOTO: Atât pe DJ411, cât și în restul județului, giurgiuvenii așteaptă să li se facă șanțuri și trotuare

Firma Ostmarine, „cu o vastă experiență în domeniu, recunoscută pe plan național și internațional, mai ales în Cipru și Grecia”, cum se lăudau autoritățile acum trei ani, era de fapt înființată cu un an înainte, în 2013. Avea același sediu social cu Romstrade, un singur angajat și o cifră de afaceri infimă. A reușit totuși să beneficieze de o finanțare de „numai 75 de milioane de lei

În 2017 drumul este închis, iar lucrările abandonate

Metoda deja aplicată de firma Romstrade s-a aplicat și în cazul drumului Județean 603 din Giurgiu. S-au adus ceva utilaje, s-au săpat câteva gropi și, cel mai important, s-au încasat mare parte din cei aproape 80 de milioane de euro. Cum arată drumul în 2017 este lesne de bănuit: nu este terminat nici măcar pe jumătate, este închis circulației publice pe anumite porțiuni și sunt bucăți unde este accesibil doar tractoarelor.Bineînțeles că și experimentata firmă cipriotă a intrat în insolvență și a abandonat lucrările. Fondurile europene au fost stopate din pricina întârzierilor și Consiliul Județean a găsit de cuviință să mai acceseze un nou credit bancar de 27 de milioane de lei, pentru finalizare în septembrie 2015, în condițiile în care lucrările ar fi trebuit terminate în iunie, cu două luni mai devreme.

DJ 504-drumul care duce către nicăieri

Pentru a scurta drumul celor care intră în România pe la Giurgiu și vor să ajungă pe Drumul European 70 direct la Alexandria, și să scutească astfel 50 de kilometri, atât CJ Giurgiu cât și Teleroman au decis să refacă DJ 504 cu finanțare europeană. Dacă în Teleorman lucrările sunt finalizate până la limita județului, în Giurgiu lucrările sunt undeva la jumătatea proiectului. Așa cum era logic, în 2015, câștigătorul licitației a fost tot experimentata firmă Ostmarine Construct. Deși nu respectaseră termenele în celelate lucrări din județ, au mai câștigat și această licitație în valoare de peste cinci milioane de euro. Planul de lucru a fost același: lucrări începute și neterminate, apoi firma în insolvență. Lucrările sunt gata în proporție de 60 la sută, peste două milioane de euro, bani europeni, s-au cheltuit și a mai contribuit și Consiliul Județean cu un milion de euro. Pe lângă faptul că nu există trotuare, șanțuri sau podețe, drumul se termină undeva în mijlocul unui câmp și dacă vrei să ajungi în Teleorman, unde este deja asfaltat, ești obligat să mergi patru kilometri pe drumuri agricole.

Nelu Iordache, campion la țepe

Nelu Iordache are o avere estimată la peste o sută de milioane de euro. Cei mai mulţibani i-a făcut din construcţii de drumuri, fiind supranumit şi „regele asfaltului”. Fostul afacerist a reuşit, în perioada 2007 – 2012, să pună mâna pe contracte cu statul de peste 2 miliarde de euro. Şi cu Blue Air a câştigat, în 2008, un contract uriaş de aproape 45 de milioane de euro. Compania efectua servicii de transport aerian pentru Poșta Română. La începutul lui decembrie 2012, omul de afaceri giurgiuvean a fost arestat preventiv după ce, conform procurorilor DNA, ar fi deturnat 25 de milioane de lei primiţi de Romstrade pentru construcţia unui tronson din autostrada Arad-Nădlac. O parte din fonduri ar fi fost utilizate pentru a achita o serie de datorii urgente ale Blue Air. Peste câteva luni, Iordache a fost trimis în judecată sub acuzaţii de fraudă cu fonduri europene, înşelăciune, fals, spălare de bani şi delapidare. După arestarea omului de afaceri, Romstrade a început să piardă contract după contract. Mai întâi, cel în care au fost descoperite fraudele, apoi cele privind reabilitarea unor sectoare din DN5 şi DN6 şi construcţia centurii Caracal şi a Pasajului MihaiBravu din Capitală.

L-am găsit la birou pe prefectul de Giurgiu, a cărui demitere a cerut-o ministrul de Interne

Județul Giurgiu a fost în miezul unui scandal și în zilele de Cod roșu de ninsori. Imediat după instalarea guvernului Grindeanu, ministrul de interne Carmen Dan a prezentat presei ca exemplu negativ prefectul din Giurgiu, Zorinel Niculcea, care în timpul deszăpezirii nu i-a răspuns timp de trei ore ore la telefon. Între cei doi este vorba despre o luptă politică mai veche, încă de atunci când Zorinel era prefect de Teleroman, susținut de PNL, și șeful actualei ministru al Internelor propusă de PSD. Prefectul ne-a spus ieri că se află la birou și oficial nu i s-a reproșat nimic „Nu am avut nici o reclamație în ceea ce privește deszăpezirea în Giurgiu, nu m-a dat nimeni afară. Tot ce am auzit a fost doar de la televizor, probabil declarații politice”.