Ce este și cum se folosește DOSARUL electronic de SĂNĂTATE
- Andrei Vi şan
- 14 noiembrie 2016, 10:57
Dosarul electronic de sănătate a devenit obligatoriu. El cuprinde numele şi data naşterii, grupa sanguină şi codul de asigurat precum date despre eventuale alergii, transplanturi sau boli cronice relevante pentru o operaţie.
Este obligatorie introducerea datelor medicale în dosarele electronice ale pacienţilor de către medici, în momentul acordării serviciilor medicale - a anunţat Casa Naţională de Sănătate. Purtătorul de cuvânt al CNAS, Augustus Costache, a declarat că până în prezent au fost create aproximativ 6 milioane de dosare electronice.
Dosarul electronic poate fi accesat de pacienţi prin intermediul portalului DES de pe site-ul oficial al Casei Naţionale de Sănătate, dar numai după ce medicul curant a generat un cod printr-o matrice de securitate, iar pacientul a stabilit o parolă de acces.
Dosarul electronic cuprinde date personale precum numele şi data naşterii, grupa sanguină şi codul de asigurat de pe cardul de sănătate, dar şi un sumar de urgenţă, respectiv date despre eventuale alergii, transplanturi, boli cronice sau boli transmisibile relevante pentru o intervenţie de urgenţă.
De asemenea, la cererea pacientului, dosarul electronic poate conţine date legate de stilul de viaţă şi obiceiuri, informaţii care ar putea ajuta medicul în stabilirea celui mai bun diagnostic şi a unor recomandări adecvate.
Potrivit CNAS, veți putea acorda medicilor acces la dosarul dumneavoastră de sănătate și veti ști cine l-a accesat asigurând protecția și confidențialitatea informațiilor
Sunteți singura persoană care deține controlul total al Dosarului Electronic de Sănătate prin vizualizarea tuturor accesărilor dar și a actualizărilor făcute de medici. Astfel, orice modificare apărută în orice secțiune este însoțită de data, ora și parafa doctorului care a operat modificări în sistem.
Un medic care nu are acces implicit la dosarul dumneavoastră, poate consulta doar sumarul și informațiile pentru situațiile de urgență. Pentru a consulta întreg dosarul, este necesară prezența și acceptul dumneavoastră.
Puteți acorda acces la întregul dosarul medical unui medic anume, prin introducerea codului parafei medicului. Acel medic va putea astfel accesa dosarul chiar dacă nu este prezent. Se poate reveni oricând la setările inițiale și pacientul poate retrage acest drept de acces.
Tipuri de acces implicite:
- Datele relevante pentru situațiile de urgență sunt vizibile/afișate oricărui medic autentificat;
- Medicii care au creat informația (care au transmis-o în Dosar) au acces implicit la ea;
Puteți opta să inactivați drepturile de acces implicite, cu excepția ”Datelelor relevante pentru situațiile de urgență" care sunt afișate oricărui medic autentificat.