Doriţi camere de supraveghere la bloc? Iată ce trebuie să ştiţi

Spaţiile în care se pot instala sisteme de supraveghere sunt: parcare, intrarea în bloc, zona de acces la lift, casa liftului, accesul la casieria asociaţiei şi scara care duce la primul etaj.

ANSPDCP nu interzice amplasarea camerelor de supraveghere chiar şi pe fiecare etaj, dar nici nu o recomandă deoarece există riscul de a se intra nejustificat în viaţa privată a celor care locuiesc în blocul respectiv.

În ceea ce priveşte instalarea camerelor video în spaţiile de parcare, ANSPDCP a spus că "sistemele trebuie amplasate în aşa fel încât să evite să suprindă activitatea din spaţiile publice precum trotuarul şi partea carosabilă, pentru că asociaţia de proprietari nu are dreptul să amplaseze sisteme de supraveghere video care să filmeze pe domeniul public".

Un pas spre amestecul în viaţa privată a proprietarilor

Este foarte important pentru Asociațiile de Proprietari să fie atente la ce date prelucrează și la necesitatea prelucrării datelor de pe camere, deoarece există riscul de a merge prea departe cu gradul de amestec în viața privată a celor ce locuiesc sau intră într-o scară, ceea ce ar duce la o încălcare a legislației relevante (în principal, Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR).

Ce trebuie să ştie Asociaţiile de Proprietari

1. Primul lucru ce trebuie menționat, expres, este că asociația de proprietari ce instalează camere la bloc, pentru a surprinde activitatea din casa scărilor, este operator de date personale. Așadar, trebuie să respecte legislația relevantă în domeniu. Pentru a înțelege mai bine impactul instalării și folosirii unor camere de filmat la bloc, trebuie precizat că ele pot să surprindă destul de multe informații legate de viața privată a unui locatar (de exemplu, când pleacă și se întoarce de la muncă cineva, cine vizitează pe cineva etc.).

2. Orice instalare și folosire a unei camere de filmat trebuie să fie justificată obiectiv - să fie necesară și proporțională cu scopul urmărit. Acest lucru se datorează faptului că, de obicei, temeiul de prelucrare a datelor, într-o asemenea situație, este interesul legitim al asociației de proprietari (să zicem interesul de a asigura siguranța și securitatea în bloc). Astfel, asociația de proprietari trebuie să identifice o problemă (de exemplu, cresc actele de vandalism din zonă) și să vadă ce opțiuni are la dispoziție. Dacă nu are alte soluții mai puțin intruzive în viața privată a persoanelor vizate de filmare, atunci poate să instaleze camerele. Ideea e să se identifice necesitatea măsurii și să se asigure o proporționalitate între măsură, în sine, și drepturile persoanelor vizate de filmare.

În ce context se pot folosi imaginile de pe camerele video

3. Filmările (și, eventual, înregistrările audio) vor putea fi folosite exclusiv pentru motivele invocate pentru justificarea lor. Cu alte cuvinte, o asociație de proprietari nu va putea să instaleze niște camere video/audio pentru motive de siguranță, doar ca, ulterior, să folosească înregistrările pentru alte obiective - de exemplu, stabilirea cotelor la întreținere.

4. Accesarea camerelor de filmat (și a imaginilor și a sunetelor) trebuie să se facă într-un cadru clar determinat. Astfel, este important să se stabilească, exact, cine are acces la date și să se asigure un cadru de securitate, limitându-se expunerea datelor. Mai mult, persoana sau persoanele autorizate să acceseze filmările trebuie să se limiteze la ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului pentru care s-a luat decizia plasării și utilizării camerelor.

Nu se recomandă camere de filmat la fiecare etaj

5. Trebuie stabilit, cu exactitate, câte camere se amplaseză, unde și, mai ales, unde se va afla locația de stocare a echipamentelor. Bineînțeles că aceste lucruri țin de necesitate și proporționalitate, în principal, dar nu numai. Ideea de bază e că trebuie urmărită limitarea, pe cât posibil, a ingerinței în viața privată a oamenilor. De aceea, s-ar putea ca instalarea unor camere la fiecare etaj să fie prea mult, de exemplu.

6. Cei filmați (nu doar locatarii) au o serie de drepturi în legătură cu activitatea de prelucrare (filmare), pe care asociația de proprietari trebuie să le respecte. Astfel de drepturi se referă la chestiuni precum accesul la datele prelucrate (filmări), la informarea celor vizați de filmări (inclusiv cei care nu locuiesc în bloc), la ștergerea datelor prelucrate (care ar putea ridica probleme legate de perioada de stocare a datelor), la opoziția la prelucrarea datelor și la alte chestiuni.

Devine clar, în acest punct, că, pentru a se conforma obligațiilor legale, asociațiile de proprietari ce instalează camere de filmat trebuie să aibă și un sistem de organizare bine pus la punct prin care să poată răspunde unor eventuale solicitări din partea persoanelor vizate de filmări.

7.  ANSPDCP consideră că o persoană ce acționează doar pentru ea (în cadrul unei activități pur personale sau pur domestice) nu este ținută să respecte GDPR când plasează camere de filmat în bloc

Concluzie: „ANSPDCP recomandă instalarea unui număr redus de camere, prin raportare la scopul prelucrării şi la locaţia supravegheată; un număr excesiv de camere aduce atingere dreptului la viaţă intimă, familială şi privată”. Mai multe date despre camerele plasate la bloc puteţi citi AICI.