Doliu în teatru! A murit regizorul Peter Brook, după opt decenii închinate scenei: „Făcea totul singur, proiecta decorurile, găsea muzica, controla luminile”

Doliu în teatru! A murit regizorul Peter Brook, după opt decenii închinate scenei: „Făcea totul singur, proiecta decorurile, găsea muzica, controla luminile”Sursa: Facebook/ Digi 24

Regizorul britanic Peter Brook, cunoscut mai ales pentru lucrările sale teatrale, de la „Marat/Sade" și „Irma La Douce" de pe Broadway, a trecut la cele veșnice, după 97 de ani de existență. Decesul regizorului de teatru a fost confirmat duminică, 3 iulie, de către editorul său, scrie presa internațională.

Regizorul Peter Brook a murit la Paris, acolo unde locuia încă din anii 1970. La vârsta de 92 de ani, Brook scria „The Prisoner", pusă în scenă la Paris, dar și la festivalul de la Edinburgh ori la Teatrul Național din Londra.

Regizorul Peter Brook a murit

În 2022, britanicul câștigător al premiilor Tony și Emmy, punea în scenă „The Tempest Project", în regia lui Marie-Hélène Estienne, colaboratoarea sa de lungă durată.

În lunga sa carieră, întinsă pe opt decenii, Peter Brook a creat texte pentru piese de teatru, operă, musical-uri ori producții de film și de televiziune, remarcându-se drept a fi un neconformist, grație abordărilor diferite pe care le extrăgea din tradiționalele opere, precum cele ale lui Shakespeare sau Puccini.

S-a mutat la Paris, unde a devenit tot mai experimental și novator, astfel că, într-una dintre piesele scrise de Brook, trupa de teatru francez a trebuit să joace într-o limbă pe care actorii au inventat-o singuri.

Peter Brook, un regizor nonconformist

„Marat/Sade" din 1964 este printre cele mai cunoscute producții ale lui Peter Brook, grație căruia piesa lui Peter Weiss despre Marchizul de Sade și deținuții unui azil a primit o notă profund teatrală.

În 1966, Brook câștiga un premiu Tony, iar apoi un al doilea premiu, pentru uimitorul „Visul unei nopți de vară", o magie teatrală care a luminat textul lui Shakespeare.

Într-o recenzie din 27 ianuarie 1971 a revistei Variety, Hobe Morrison l-a descris pe Brook ca fiind „unul dintre cei mai îndrăzneți și creativi regizori de scenă din lume", afirmând că va reprezenta un etalon al producțiilor de teatru ce vor urma.

Contribuții aduse lumii teatrului contemporan

Peter Brook se năștea la Londa, studiind mai apoi la Westminster și la Magdalen College Oxford. Debutul în teatru a avut loc în 1943, când a regizat „Dr. Faustus". Între anii 1947 și 1950, Brook a fost director de producții la Royal Opera House, Covent Garden. Printre producțiile sale s-a numărat „Salome" de Strauss, care s-a bucurat de decoruri realizate de celebrul Salvador Dali. Ulterior, Brook a regizat opere pentru Metropolitan Opera, dar și pentru Festivalul Aix en Provence.

Între 1950-1970, regizorul britanic a lucrat cu Royal Shakespeare Company, regizându-i, printre alții, pe Paul Scofield în „Regele Lear", Laurence Olivier și Vivien Leigh în „Titus Andronicus" și John Gielgud în „Măsură pentru măsură".

Peter Brook, un om al imaginilor

În 1979 era publicată o carte de memorii, numită „Gielgud: un actor și timpul său”, unde era scris: „Peter Brook a devenit un fel de legendă acum, dar în anii 1950 la Stratford era încă foarte tânăr, accesibil și vesel....El făcea totul singur, proiecta decorurile, găsea muzica, controla luminile.

Aș fi făcut tot ce mi-a cerut. Am încredere totală în el pentru gustul său frumos și imaginația sa minunată", spune autorul cărții, conform Variety.com.

Ne puteți urmări și pe Google News