''Din client OTP România, am devenit client OTP Olanda fără să ştiu''
- Adam Popescu
- 9 septembrie 2010, 15:58
Aproximativ 20 de tineri s-au întâlnit aseară în Parcul Central din Cluj-Napoca, pentru a pune la punct o strategie de luptă împotriva măsurilor arbitrare folosite de OTP Bank în aplicarea Ordonanței care obligă băncile să transparentizeze și să detalizeze comisioanele impuse prin contractele de împrumut.
Unul dintre clienţii nemulţumiţi adunaţi la Cluj-Napoca spune că marja de profit a băncii era îde 5,5% în contractul semnat de el, iar, în prezent, fără a fi notificat, a aflat că este 6,49%.
"Pe mine nu m-a notificat nimeni în legătură cu această majorare. Dincolo de această problemă, în timpul derulării contractului de împrumut am fost informat oficial că titularul contractului nu mai este OTP Romania, filiala Cluj, ci OTP UNgaria. Trecând și peste acest aspect, în momentul în care acum am fost notificat să mă prezint să semnez actul adițional am descoperit că titularul contractului este OTP Olanda. Eu chiar nu mai înțeleg nimic", spune tânărul. Dobânda scade, rata creşte
El nu este singurul client nemulţumit al OTP. O parte dintre clujenii care au luat împrumuturi de la OTP Bank, în ultimii trei ani, spun că au fost notificaţi să se prezinte la sediul OTP din Cluj Napoca și să semneze actele adiţionale impuse de Ordonanța 50/2010. Numai că, în aceste acte adiţionale există o serie de prevederi care, în loc să le ușureze rambursarea creditului, le golesc buzunarele. Astfel, deşi valoarea dobânzii de referință LIBOR ChF 3M a scăzut semnificativ în ultimii ani, cei în cauză plătesc rate la nivelul anilor trecuţi.
Cele mai multe credite sunt împrumuturi pentru achiziţia de locuinţe.
"Dacă LIBOR a scăzut, atunci este normal ca și rata să scadă. În contract se arată se banca își rezervă dreptul unilateral de a modifica valoarea ratelor în funcție de evoluție LIBOR. În anii trecuți, dacă LIBOR a crescut, imediat s-a majorat și valoarea ratei. Dar, dacă LIBOR a scăzut, după cum este cazul de la 2.96 la 0.22%, ratele noatre au rămas aceleași ca și când dobânda-cheie era de 2.96%", susţine Mircea Dima, care a refuzat să semneze actul adițional impus de OTP Bank.
Concluzia întâlnirii, la care a participat și un avocat, a fost că în viitorul apropiat cei în cauză vor sesiza Oficiul pentru Protecţia Consumatorului, urmând ca, după ce primesc răspunsul acestei instituţii, să deschidă un proces în justiție în care să ceară OTP Bank să elimine clauzele abuzive trecute în contracte, interzise de Legea 193/2000.
Clauze abuzive
Dana Maria Moldovan, unul dintre clujenii care doresc să înființeze o asociație care să le apere drepturile împotriva abuzurilor băncilor, spune că nu este de acord să semneze actul adițional deoarece acesta conține o serie de prevederi abuzive.
"Impunerea unei marje a băncii de 6.77%, în condiţiile în care LIBOR CHF 3M a scăzut semnificativ de la data semnării contractului, consider că este un abuz pe care eu nu pot să îl accept. La data încheierii contractului dobânda agreată de ambele părți a fost de 6.99%, dobânda variabilă în funcție de LIBOR. Până în prezent, deşi LIBOR CHF 3M a scăzut, dobânda nu s-a redus așa cum ar fi fost normal, ci a rămas la acelaşi nivel", spune Dana Maria Moldovan.
Clujenii nemulțimiți susțin că banca se comportă în continuare de pe o poziție de forță și continuă să ascundă adevărul prin tot felul de formule birocratice. Mircea Dima susține că, în momentul în care a fost chemat la bancă, i s-a pus în față să semneze o notificare prin care ar fi fost de acord cu eliminarea comisioanelor, ceea ce prevede și noua ordonanță a guvernului.
"Dar după asta funcționarul m-a întrebat dacă vreau să semnez și actul adițional și am spus că da. Atunci a început să se fâstâcească și să spună că nu merge calculatorul. I-am replicat amabil că am timp și că aștept, iar după un timp mi-a adus actul adițional unde am descoperit că marja fixă a băncii era de 6.49%, iar LIBOR nu era scăzut. Cu alte cuvinte, plăteam la fel de mult ca în anul 2009. I-am spus că nu sunt de acord să semnez, dar funcționarul de la bancă mi-a spus că dacă am semnat notificarea se va prezuma că sunt de acord și cu actul adițional", povesteşte Dima. La nivel naţional, aproape 200 de clienţi ai OTP Bank se pregătesc să intenteze un proces colectiv băncii. De asemenea, numărul clienţilor nemulţumiţi de bancheri care se aliază creşte. Există deja grupuri pe Yahoo formate din clienţi ai BCR, BRD, Volksbank, Alpha Bank, Raiffeisen, ING, Bancpost, RBS, Credit Europe Bank, OTP Bank, Banca Românească şi Banca Transilvania.