Fostul ministru de externe, preşedinte de onoare al UNPR, Cristian Diaconescu, a calificat azi drept „teribiliste” declaraţiile actualului şef al diplomaţiei, Teodor Baconschi, care a sugerat că România ar putea denunţa unilateral monitorizarea UE în domeniul justiţiei şi ar putea condiţiona aderarea Croaţiei la UE de impunerea monitorizării şi pentru statul balcanic.
Declaraţiile lui Baconschi au apărut azi, într-un interviu acordat ziarului Adevărul, în care ministrul de externe îşi arată nemulţumirea faţă de intenţia Franţei şi Germaniei de a bloca aderarea României şi Bulgariei la Schengen, din cauza problemelor din justiţie.
„Guvernul român care a finalizat negocierile ne-a introdus în Uniunea Europeană cu această ghiulea de picior. Acum, Mecanismul de cooperare şi verificare (MCV) este folosit în alte domenii şi devine un handicap. Şi trebuie să ne gândim foarte serios dacă mai merită să continuăm acest lucru. Noi am făcut progrese în reforma sistemului judiciar. Dacă ele nu sunt încurajate mai departe, într-o logică de cooperare, există posibilitatea de a denunţa unilateral Mecanismul de Cooperare şi Verificare, rămânând să informăm Comisia cu privire la progresele noastre în domeniul reformei Justiţiei”, a spus Baconschi.
Şeful diplomaţiei a indicat chiar că, pentru a-şi rezolva problemele, România ar putea pune beţe în roate Croaţiei. „Noi susţinem orice extindere a Uniunii Europene în Balcanii de Vest. Dar nu putem accepta ca aceasta să se facă fără MCV, în condiţiile în care, în cazul nostru, se menţine MCV”, a spus el.
Impunerea de condiţii Croaţiei nu este sprijinită politic
Declaraţiile lui Baconschi au fost criticate azi de un fost ministru de externe, Cristian Diaconescu. „Ideea de a condiţiona două procese şi două mecanisme separate este exact ceea ce ne-a deranjat pe noi ani şi ani de zile”, a declarat Diaconescu pentru EVZ.
„MCV-ul ca atare, face parte dintr-o decizie politică mai largă a UE care nu are nicio legătură cu Schengen-ul. Cum nu a avut nicio legătură cu Fondul Monetar, Comisia Europeană, Banca Mondială şi împrumutul pe care l-am făcut la data respectivă. Ideea de a aplica Croaţiei un mecanism care ne-a deranjat şi pe noi nu mi se pare nici elegantă şi nici extrem de productivă în interiorul UE”, a adăugat el.
Fostul şef al diplomaţiei a apreciat că, din punct de vedere politic, demersul cel mai clar „nu este să te superi, să devii îmbufnat pe UE pentru că situaţia justiţiei din România este cum este, ci aceea de a arăta că sunt două mecanisme paralele”. El a avertizat că guvernul român riscă să devină contraproductiv faţă de propriul mesaj.
„Legând vocaţia europeană a Croaţiei de situaţia ta faţă de Schengen nu faci decât să extrapolezi o decizie politică într-o direcţie care ţie nu ți se pare convenabilă. Este o contradicţie de mesaj. Nu înţeleg cine l-a învăţat pe Baconschi să faca aşa ceva”, a spus Diaconescu.
Întrebat dacă declaraţiile lui Baconschi dezvăluie actuala strategie a României în problema Schengen, preşedintele de onoare al UNPR a subliniat că prin intervenţia sa a vrut să îi transmită ministrului de externe că „aceasta nu poate fi o strategie a autorităţilor române”. „După părerea politică, în interiorul unei coaliţii care sprijină un guvern, implicit un minister de externe, ideea de a lega şi de a condiţiona accesul nostru în Schengen de o condiţionalitate cu Croaţia nu este sprijinită politic. Punct”, a spus Diaconescu.
„Sună bine ca discurs public intern”
Diaconescu merge mai departe şi spune că, din punct de vedere practic, denunţarea MCV de către România este imposibilă. „În 2009, s-a pus problema activării clauzei. La momentul acela am fost în parlamentul olandez şi acolo a trebui să mă confrunt cu scrisoarea ministrului de externe şi ministrului afacerilor europene prin care se cerea activarea clauzei. Atunci am avut succes”, a reamintit Diaconescu.
„În prezent, MCV-ul a rămas din 2009 fără sancţiune. Este doar un mecanism de control şi verificare sine die. Ca să poţi însă, pe fundalul rapoartelor de ţară pentru România şi Bulgaria, să denunţi MCV-ul este imposibil. Sună bine ca discurs public intern, dar sub aspectul practic al luării unei decizii în UE este imposibil”, a spus preşedintele de onoare al UNPR.
El a sugerat însă o altă variantă, aceea a transformării MCV-ului dintr-o evaluare externă într-una internă. „Poţi să spui: iată, noi vom face o evaluare a sistemului judiciar românesc cinstită şi corectă şi vă informăm în UE cum stăm din acest punct de vedere. Poate fi o idee, dar ideea de a întoarce decizia politică privind MCV-ul e aproape imposibil de luat în prezent. Este puţin teribilism în toată povestea asta”, a conchis Diaconescu.