Aţi mers vreodată în vacanţă şi v-aţi întrebat de ce băutura răcoritoare "de tip cola" pe care aţi comandat-o la bar are un gust atât de diferit faţă de produsul ce poate fi achiziţionat din supermarketul de acasă? Acelaşi lucru l-a făcut şi un grup de europarlamentari, care au făcut cercetări şi au descoperit că gustul anumitor produse consacrate diferă în practică, de exemplu, în Franţa şi România, a scris cotidianul american Wall Street Journal (WSJ) în ediţia de ieri.
Brandurile globale de mâncăruri şi băuturi impun anumite standarde de gust şi calitate, pe care cumpărătorii le aşteaptă atunci când cumpără aceste produse brand. Iar Uniunea Europeană, cu cele 27 de state ale sale, este, cel puţin în teorie, o singură piaţă, notează WSJ. Europarlamentarele Olga Sehnalova şi Elena Antonescu au organizat miercuri un eveniment pentru a arăta diferenţele prezente pe piaţă.
"Este acceptabil ca produse protejate de trademark-uri şi comercializate sub trademark să aibă ingrediente diferite în ţări diferite, ceea ce presupune, evident, şi o diferenţă de calitate?", a întrebat recent eurodeputatul ceh Sehnalova. Comisia Europeană a replicat că, atât timp cât produsul este sigur, este în regulă ca el să se adreseze diferitelor gusturi de pe Bătrânul Continent. Însă, conform WSJ, o cercetare ştiinţifică a dovedit că lucrurile nu sunt chiar atât de simple.
"Numeroase sesizări şi reclamaţii primite din partea cetăţenilor europeni mi-au atras atenţia asupra acestei probleme: se întâmplă frecvent ca un suc sau un şampon cumpărat la Târgovişte sau la Praga să nu aibă aceeaşi calitate precum acelaşi produs cumpărat la München sau la Lyon. Chiar dacă eticheta sau denumirea sunt identice, calitatea diferă, în defavoarea statelor noi membre UE. Din păcate, în acest moment nu există reguli europene care să pedepsească acest comportament discriminatoriu, deşi europenii sunt conştienţi de aceste diferenţe de calitate. Este inadmisibilă existenţa unor consumatori de categoria a doua în Uniunea Europeană", a subliniat şi eurodeputatul român Oana Antonescu. Studiul slovacilor
"Ceea ce pare să se întâmple este că produse mai bune sunt trimise către ţări 'mai bune' şi ceea ce rămâne pe 'fundul butoaielor' este trimis spre Bulgaria", a afirmat Milos Lauko, preşedintele asociaţiei consumatorilor slovaci, într-o dezbatere în parlament consacrată unei mărci cunoscute de piper. "Nu ar trebui să fie diverse resturi, ci doar seminţe întregi în pachet!", a subliniat el.
Asociaţia slovacă a efectuat un studiu comparativ pe Coca Cola, ciocolată Milka, piper roşu şi negru de la firma Kotanyi şi trei tipuri de cafea. Aceasta a cumpărat aceleaşi produse din Germania, Austria, Republica Cehă, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria, după care le-a supus testului degustatului.
Pe de altă parte, dacă iei o cutie de Coca Cola din fiecare ţară şi te uiţi la specificaţiile legate de reţeta folosită în preparare, cu toate că baza este aceeaşi, zaharuri diferite sunt folosite în funcţie de regiuni, inclusiv isoglucoză mai ieftină în Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria, mai punctează WSJ, preluat de Agerpres.
În timp ce consumatorii pot cumpăra produse cu specific local care să reflecte gusturile regionale, "dacă vreau să cumpăr o marcă globală, aceasta ar trebui să aibă acelaşi gust peste tot", a explicat asistenta eurodeputatei Sehnalova, Iva Ladzianska, în timp ce împărţea mostre de ciocolată Milka.