Ieri, două petroliere rusești, Volgoneft-212 și Volgoneft-239, s-au scufundat în Marea Neagră, în strâmtoarea Kerch. Din cauza unei furtuni puternice, ele s-au rupt pur și simplu în două, provocând o uriașă deversare de produse petroliere.
4.300 de tone de păcură, deversate în Marea Neagră
Conform rapoartelor, 4.300 de tone de păcură și, posibil, alte produse petroliere se varsă acum în apele strâmtorii Kerch (care leagă Marea Neagră de Marea Azov) ca urmare a scufundării celor două petroliere.
Ambele petroliere rusești erau pe cale să livreze combustibil pentru marina rusă, sistemul de localizare a traficului maritim fiind oprit deja de 12 zile (datele de urmărire de la 1 octombrie au arătat că ruta de livrare începe de la Volgograd și se încheie în strâmtoarea Kerci).
Dr. Paul Johnston, șeful Laboratoarelor de cercetare Greenpeace, cu sediul la Universitatea Exeter din Regatul Unit, a declarat că pata de petrol va fi greu de reținut din cauza curenților și a vântului putenic.
„Orice deversare de petrol sau produse petrochimice în aceste ape are potențialul de a fi gravă. Este posibil să fie condusă de vântul și curenții dominanți (care se deplasează acum spre nord-est) și, în condițiile meteorologice actuale, este posibil să fie extrem de dificil de reținut.
În cazul în care este adus pe țărm, va provoca murdărirea lui, care va fi extrem de dificil de curățat. Orice impact asupra mediului va depinde de tipul de petrol deversat", a declarat el.
Cel puțin 13 marinari au fost evacuați dintr-un petrolier, dar unul dintre eu a murit, a declarat Ministerul Situațiilor de Urgență din Rusia.
Se repetă dezastrul din 2007
Această regiune a suferit deja de pe urma unei deversări de petrol în 2007, când 1,2 mii de tone de petrol s-au scurs de pe un petrolier rusesc în Marea Neagră, combinate cu alte contaminări. Aceasta a dus la deteriorarea gravă a mediului, observată chiar și la un an după accident.