Frumusețea unui scandal românesc este că, deși nu are întotdeauna un câștigător, are în mod cert un pierzător. Aparent câștigătorii disputelor din jurul ultimului Untold sunt Gheboasă și părinții. Ultimii au avut ocazia de a afla ce copiii lor deja știau, ce poți face cu banca și găoaza și care se rupe prima.
La Gheboasă câștigul e că a ajuns și la un alt public, pentru că certurile la TV și pe FB nu îi interesează pe puștii care oricum aveau deja contact cu trap-ul. Dar e doar un aparent câștig, nu cred că și-a făcut mulți fani dintre cei care nu îl auziseră vreodată. Nici la părinți nu e cine știe ce câștig, pentru că au aflat și că nu au ce să facă, altceva decât ce făceam, încurajarea discernământului la minori.
Pierzătorul, însă, e mai interesant
Așa cum spuneam și ieri în evz.ro, problema scandalului „Gheboasă” nu sunt versurile sale, pe care le știa deja puștimea, ci faptul că ele au fost clamate de pe scena mult prea adulatului festival Untold. Cântărețul nu a prins un moment când scena era liberă și s-a urcat acolo când bodyguarzii nu erau atenți, ci a fost invitat, cuprins în program.
Cât timp a fost pe scenă, el era Untold
De fapt, ca părinte, aici văd eu singura problemă. Nu aveam niciun dubiu că fetele mele, una pre-adolescentă și una la vârsta marilor căutări dar și a certitudinilor ce țin doar o zi, aud și prostii, înjurături sau au acces la măscări de tot felul. Dar le găsesc pe net între colegi, le plimbă de la unul la altul prin mesagerii doar de ei știute.
La Untold, copiii le-au ascultat – nici măcar nu știu dacă pentru prima oară într-un asemenea cadru - pe o scenă a ”oamenilor mari”. Surpriza și spaima viralizării printre cei de vârste apropiate mie vin de la puștii care știau versurile porcoase, dar acolo erau și oameni mult trecuți de anii primelor coșuri pe față.
Muzica pe care o ascultau pe ascuns față de noi, părinții, a primit validare pe scena Untold și prin prezența publicului matur.
Asta e o problemă, pentru că misoginismul care răzbate din piesele lui Gheboasă nu e pe placul nasurilor celor care până mai ieri lăudau genul ăsta de festivaluri și asimilau atmosfera hip cu orașele care le găzduiesc. Natural, laudele scăldau și primarii.
Validarea a pus pe poziții antagonice organizatorii cu exact publicul care îi adula
Organizatorii și, normal, politicienii care s-au folosit de Untold pentru a își crea o imagine cool, s-au trezit în contradicție cu ”anti-medievalii” care declarau Clujul citadela civilizației, culturii moderne și altele. Îi știți, ce să mă mai ascund după cuvinte, exact cei care vedeau în Emil Boc lumina civilizatoare a politicii românești. Scandalul Gheboasă îl detronează de pe această poziție și cred că va fi nevoie de multe „metrouri” pentru a repara situația.
Pentru Emil Boc scandalul de misoginism din jurul Untold este foarte toxic și, ca trăitor de aproape al perioadei cât timp a fost premierul din curtea Palatului Cotroceni, nu din birourile Palatului Victoria, mărturisesc faptul că am o plăcere malițioasă să semnalez acest fapt.
În definitiv nu l-am pus eu să-și lege numele de un festival! Și nici publicul progresist-liberal nu i l-am cultivat eu.
E adevărat că în România ”o minune ține cât trei scandaluri naționale”, dar unele lasă urme.