O organizație reprezentativă a elevilor din România solicită eliminarea Bacalaureatului. Tinerii argumentează că „examenul maturității” este lipsit de utilitate.
Desființarea Bacalaureatului solicitată și în 2015
Propunerea de a desființa Bacalaureatul, lansată acum un deceniu de către un parlamentar PNL, reapare în atenție. De data aceasta, o asociație a elevilor consideră că acest examen este lipsit de sens.
În 2015, deputatul PNL, Radu Zlati, a surprins cu o cerere radicală: eliminarea examenelor naționale de la finalul ciclului școlar, adică Evaluarea Națională și Bacalaureatul. Politicianul a argumentat atunci că aceste teste "nu evaluează în mod relevant cunoștințele și, mai ales, abilitățile și deprinderile elevilor absolvenți".
Asociația Elevilor din Constanța cere desființarea Bacalaureatului
Printr-un comunicat emis săptămâna aceasta, Asociația Elevilor din Constanța (AEC) aduce critici intense modului în care elevii sunt evaluați după ce parcurg 12 ani de învățământ.
Membrii AEC susțin că examenul de Bacalaureat ar trebui eliminat, iar sistemul de învățământ liceal ar trebui reconfigurat.
„Examenul de Bacalaureat a ajuns o mare îngrijorare pentru toți elevii. În timpul liceului, elevii sunt învățați să tocească, nu să și înțeleagă ce li se predă, iar după examen tot ce au memorat va fi uitat, acesta nefiind folositor pentru viitorul lor.
Elevii ajung să învețe doar ca să ia examenul și să scape de o grijă, nu ca să își testeze cunoștințele, deoarece acesta nu face asta. Reprezentanții Parlamentului nu au luat în serios acest examen, ba chiar au introdus tot felul de discipline exotice la care elevii sunt testați.
În trecut, Ministerul Educației a echivalat probele examenului cu rezultatele dobândite în liceu, astfel i-am văzut inutilitatea, chiar din partea reprezentanților educației”, susține asociația, potrivit publicației Mediafax.
Elevii, „forțați să învețe comentarii kilometrice”
Elevii argumentează că o țară membră a Uniunii Europene nu ar trebui să rămână „într-o continuă buclă temporală”. Tinerii și-au exprimat nemulțumirea față de necesitatea de a învăța comentarii extinse ale operelor literare din secolele al XIX-lea, pe care, oricum, le uită după ce ies din sala de examen.
Asociația Elevilor din Constanța (AEC) atrage atenția asupra creșterii ratei analfabetismului funcțional în România. Ei subliniază că 42% dintre elevii din țară nu sunt capabili să interpreteze informații și să-și formeze idei proprii, din cauza învățării mecanice pentru a trece de un examen.
„Examenul de Bacalaureat este inutil, având în vedere că multe facultăți au examen de admitere, iar cunoștințele de bază ale elevului au fost deja testate înainte de admiterea la liceu (…).
În plus, nu testează adecvat competențele reale ale elevilor, iar aceștia rămân cu o înțelegere superficială a conceptelor importante. Solicităm crearea unei comisii de experți care să regândească parcursul liceal, astfel încât cunoștințele elevilor să fie cu adevărat testate, nu capacitatea de a memora”, cer elevii din cadrul AEC.