DELTA DUNĂRII, în ILEGALITATE. Turismul şi pescuitul, blocate de Ministerul Transporturilor

DELTA DUNĂRII, în ILEGALITATE. Turismul şi pescuitul, blocate de Ministerul Transporturilor

Toate activităţile din Delta Dunării, turismul, pescuitul, precum şi aprovizionarea localnicilor, funcţionează în ilegalitate din cauza unui Ordin de ministru despre care autorităţile din judeţul Tulcea susţin că este inaplicabil. Ministerul Transporturilor ar fi promis abrogarea, sau suspendarea actului normativ, dar până la această oră, nu a făcut-o.

Orice activitate economică din Delta Dunării, desfăşurată cu ambarcaţiuni de agement comercial, se desfăşoară de câteva luni în ilegalitate din cauza Ordinului 1079/ 2014 “pentru stabilirea procedurilor privind evidenţa şi înmatricularea ambarcaţiunilor de agrement, condiţiile tehnice şi încadrarea cu personal navigant a acestora şi avizarea operatorilor economici pentru desfăşurarea activităţilor de agrement nautic”. În Delta Dunării sunt înregistrate peste 5000 de ambarcaţiuni care, dacă ar ţine cont de ordinul respectiv, ar trebui să rămână legate la mal. “E imposibil să nu fii afectat de acest ordin, vrei, nu vrei, în Deltă circuli cu barca”, explică preşedintele Asociaţiei Patronale a Turismului din Delta Dunării, Daniel Iluşcă.

„Măsurile impuse prin Ordin sunt aberante”

Deşi toţi deţinătorii de bărci au permis legal de conducere a ambarcaţiunii, sunt obligaţi să obţină altele, plătind fiecare cel puţin 1200 de lei la Autoritatea Navală Română (ANR) şi la CERONAV, Centrul de perfecţionare a personalului din marina civilă. Din cei 5000 de barcagii, peste 2000 sunt din Sulina şi, cu toţii, ar trebui să vină la Constanţa pentru a învăţa să conducă o barcă. „La ora actuală nu există niciun agent economic autorizat să asigure transferul, agrementul şi tot ce presupune o activitate economică, turistică, şi nu numai. Aici mă refer la pescarii din Deltă şi la cei care circulă pe căile navigabile. Practic toate pachetele turistice se fac în ilegalitate la ora asta”, mărturiseşte Daniel Iluşcă. Plus că taxele sunt uriaşe. „De exemplu pentru o barcă simplă care costă 1000 de euro, taxele impuse de ANR sunt de 600 de euro. Pe când pentru o Dacie verificarea tehnică este 120 de lei”.

„Nu vrem să funcţionăm în ilegalitate, aşa cum funcţionăm acum”

Nici măcar lotca lui Ivan Patzaichin nu poate satisface cerinţele Ordinului 1079. Plus că , prin noile măsuri, răsăritul sau apusul de soare în Deltă nu mai pot fi admirate pentru că ambarcaţiunile sunt obligate să circule doar în intervalul 7,00-20,00  şi nu au voie să se depărteze mai mult de 300 metri de mal. „Este imposibil, răsăritul soarelui în timpul verii e după ora 5,00, iar bărcile la rame nu se pot opri unde impune ordinul,  e aberant. Iar în perioada de primăvară, când vin păsărarii şi iubitorii de natură să fotografieze aceste înaripate. şi apele fiind foarte crescute, practic malul e la distanţă mult mai mare decât cea impusă”, îşi arată indignarea Daniel Iluşcă. Fiecare localnic din Deltă îşi ţine barca în faţa casei, dar, după ce pescuieşte, nu mai poate lua un turist în ambarcaţiune decât dacă îl prezintă, eventual, ca prieten. Sau îşi achiziţionează o altă barcă, special pentru turişti. Şi o a treia ambarcaţiune, dacă vrea să-şi aprovizioneze familia cu hrană. Şi musai cu avize de la primărie, Rezervaţia Deltei Dunării, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos şi de la Administraţia Porturilor Dunărene.

Guvernul încurajează turismul din Delta Dunării, ministerul Transporturilor îl blochează

Reprezentanţii asociaţiilor turistice din Delta Dunării, agenţii economici, asociaţiile patronale, ai autorităţilor locale, au avut o întrevedere cu secretarul de stat de la Trasnporturi, Iulian Matache. Oficialul ar fi admis „eroarea” şi ar fi promis suspendarea Ordinului dar nu s-a întâmplat nimic. Preşedintele Asociaţiei Delta Dunării, Dragoş Gociman, spune că săptămâna următoare vor mai face o încercare. „Vom trimite o solicitare prin care să se rectifice Ordinul sau să primim lămuriri, pentru că actul normativ este practic inaplicabil. Cerem şi o reglementare a activităţilor de agrement comercial. Culmea este că Guvernul înceracă să ne ajute cu reducerea TVA-ului de la 24% la 9%, pentru încurajarea turismului în Delta Dunării, în timp ce un minister al aceluiaşi guvern ne paralizează activitatea”, comentează Dragoş Gociman.

Blocăm Dunărea !

Şapte asociaţii patronale şi turistice din Delta Dunării au semnat o scrisoare de protest faţă de „aberaţiile” ordinului care i-a pus în ilegalitate. Nicio reacţie din partea Ministerului Transporturilor, deşi în urma demersurilor efectuate de Asociaţia Patronatului în Turismul din Delta Dunării şi Asociaţia de Promovare Litoral - Delta Dunării, „ministrul Ioan Rus s-a angajat, în data de 1 aprilie, să suspende ordinul 1079/2014”. Administraţiile publice din Tulcea şi Autoritatea Naţională din Turism sunt alături de protestatari. “Am depăşit toate normele de comunicare, de rezolvare a acestei situaţii care, practic, ne pune în pericol anul turistic. Pregătim două mişcări de protest, una în piaţa civică şi una în portul Tulcea. Blocăm Dunărea. Vom veni cu sute de ambarcaţiuni, cu hoteluri plutitoare, cu tot ce avem, ne vom lega unii de alţii şi nimeni nu mai ajunge în Delta Dunării. Nu înţelegem pe cine serveşte acest Ordin care submineză economia judeţului Tulcea”, avertizează, în numele protestatarilor,  preşedintele Asociaţiei Patronatului Turismului din Delta Dunării, Daniel Iluşcă.