În București, ca în mai toate orașele mari, au apărut magazine, sau raioane, unde se vând produse tradiționale, scrieinfofinanciar. Foarte bun, am zice, dacă o bună parte n-ar fi la sute de kilometri de cuvântul tradițional. Ste exemplu, există un lanț de magazine cu numele Sibiu bine pus pe firmament. Nu știu câte magazine de astea sunt, dar știu că un cârnat cumpărat azi din Kaufland e identic cu cel de la ”Sibiu” din Piața Domenii. Mici țepe tradiționale.
Desigur, exagerez, există multe locuri unde produsele sunt absolut senzaționale, însă la prețuri care indică distanțarea de păpica industrializată.
Un astfel de loc, ma rog, acum sunt trei locații, dar la început era numai una, se poate găsi în localitatea Ghimeş-Făget, situată la graniţa dintre judeţele Harghita şi Bacău. Locul acesta si celelalte două (unul la Moinești și altul în buricul târgului în Bacău). Toate poartă un nume care deaja este cunoscut de mulți români: Degustarium. Fondat în 2016.
Gustoasa afacere socială
Ideea a plecat de la nevoia de a promova micii gospodari de pe Valea Trotuşului și Valea Ghimeșului.
Afacerea socială a fost fondată de Petru Pal, un antreprenor din Ghimeş-Făget, şi de cei doi copii ai săi, Ramona şi Damian, din dorinţa de a nu pierde reţetele vechi ale produselor tradiționale de casă, dar mai ales de a-i determina pe micii producători din zonă să nu renunţe la această activitate şi să conştientizeze că poate reprezenta o sursă de venit pentru familiile lor.
Se spune că, la început, în punctul zero, a fost dificil ca localnicii să fie convinşi să se alăture cooperativei, întrucât ei produceau doar pentru consum propriu, în familie. Cu trecerea timpului au realizat că aceste îndeletniciri pot fi sursă de venit şi activitate primară a familiei.
Astăzi, produsele sunt foarte căutate, dar pentru că localnicii au o capacitate de producţie redusă: Și, cu toate acestea, sunt valorificate în cele trei magazine proprii de care pomeneam mai sus.
De la unu la trei
”Este adevărat că un asemenea proiect are o durată inestimabilă, dar ideea de conservare, dezvoltare și transmitere a valorilor constituie un principiu care dirijează această inițiativă. Există multe oportunități de dezvoltare a unor afaceri sociale; cultura, folclorul, meșteșugăritul sunt preocupări încă vii ale satului. Poate ne este dificil să ne eliberăm de ideologii virale, însă originalitatea, creativitatea și autenticitatea reprezintă nucleul integrității. E inutil să fim captivi preconcepțiilor și temerilor, să renunțăm la propriile idei; e crucial să gândim pe cont propriu, să fim pragmatici, determinați și creativi“, spunea Damian Pal, prin 2018.
De doi ani, managerul afacerii este doamna Lavinia Salazar și își face treaba mai mult decât exemplar. Pentru produsele dincarne, Degustarium are acum un centru de sacrificare și carmangerie proprie. Desigur, animalele sunt achiziționate numai de la gospodăriile locului, unde sunt crescute ca acum 100 de ani.
Apropo, anul acesta, magazinul Degustarium din Bacă a primit disticția de Laureat al proiectului Firma de Aur, care bănuiesc că se extinde asupra tuturor celor trei locații.
Să nu uităm, pe lângă aceste trei locații fixe, Degustarium are și o rulotă care este prezentă la toate târgurile de profil, precume este cel organizat foarte des, în curtea Ministerului Agriculturii.
Cât de costă bun-bun
Prețurile nu sunt mici. Gândiți-vă că majoritatea sunt produse în cantități foarte mici, la nivel de familie. În plus, așa cum spune Lavinia Salazar, prețul ”trebuie să reflecte strădania și truda artizanului”.
Așadar:
- 1 kg cârnați porc, porc vita, porc vita Angus, între 70 și 90 de lei
- Caș maturat (zece luni) – 150 lei per kg
- Specialitatea mușchi montan – 110 lei la kg
În caz că v-am făcut poftă, vă ”vindem” și un pont. Produsele se găsesc și aproape de București, în Băcănia Pur&Simplu, între Otopeni și Tunari, vis a vis de benzinăria Rompetrol.