Decolarea F-16 spre Ucraina va mai dura

Decolarea F-16 spre Ucraina va mai dura Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

În timp ce aliații au convenit să antreneze piloții de la Kiev, nicio țară nu este pregătită încă să doneze avioane de luptă. Nimeni nu se așteaptă să vadă F-16 pe cerul ucrainean prea repede, aliații au nevoie de ceva timp. După luni de lobby ucrainean, Statele Unite au dat vineri mână liberă pentru antrenarea piloților ucraineni pe avioanele de vânătoare din a patra generație.

Cu toate acestea, unii dintre cei mai importanți aliați care ar vrea să doneze avioane de vânătoare produse în America, inclusiv Țările de Jos, Belgia și Danemarca, s-au angajat, deocamdată, doar la antrenării piloților ucraineni. „Să ne asigurăm că acum profităm la maximum de activitățile de formare”, a declarat luni presei ministrul olandez de externe Wopke Hoekstra. „Ce ne rezervă viitorul”, a adăugat el, „rămîne de văzut”. Unele state, precum Belgia, au spus direct că nu au avioane F-16 de rezervă.

Unde sunt avioanele acum?

Luarea lentă a deciziilor este legată atât de considerente politice, cât și tehnice. Puține țări au un surplus de F-16, iar avioanele moderne necesită pregătire semnificativă. De asemenea, SUA trebuie să permită altor țări să reexporte aeronavele. Yuriy Sak, consilier al ministrului apărării din Ucraina, Oleksii Reznikov, a declarat că „Țările de Jos sunt în măsură să fie primele state care ar putea dona avioane de luptă.

Țările de Jos au în prezent în exploatare 24 de F-16 care sunt „dislocabile operațional” și „vor rămâne în operaționale până la jumătatea anului 2024”, a declarat un purtător de cuvânt al ministerului olandez al apărării. „După aceea, sunt disponibile pentru o altă destinație.” Țările de Jos au, de asemenea, alte 18 F-16 „care nu mai sunt utilizate operațional” și „poat primi, de asemenea, o altă destinație”. Douăsprezece dintre aeronave, dintr-un total de18, au fost inițial programate să fie transferate către o companie privată, dar transferul a fost amânat. În mod previzibil, SUA, unde se produce F-16, își conservă propria flotă.

Cu toate acestea, întrebat luni dacă există vreo șansă ca SUA să-și doneze propriile avioane, secretarul american al forțelor aeriene Frank Kendall a spus: „Nu știu. Adică, cred că există posibilități.” Între timp, Regatul Unit este un susținător fervent al impunerii unei „coaliții pentru avioane” occidentale. Dar, doecomdată, UK nu are niciun F-16 de donat. Câteva alte state au spus, de asemenea, că sunt dispuse să meargă doar până la antrenarea piloților ucraineni. Pe lângă Belgia, președintele polonez Andrzej Duda a declarat săptămâna trecută că Varșovia nu va doba avioanele sale moderne. Polonia deține o flotă de 48 de avioane F-16.

Aliații se pregătesc doar pentru începerea antrenamentelor.

Un purtător de cuvânt al cancelarului german Olaf Scholz, a cărui țară nu deține avioane F-16, a declarat luni că Berlinul și Washingtonul sunt în „coordonare strânsă” cu privire la donarea de avioane de luptă, dar a subliniat că programul „ ar putea dura câteva luni sau chiar ani, în funcție de experiența anterioară a piloților.”Purtătorul de cuvânt a vorbit despre Spangdahlem și Ramstein,  baze ale forțelor aeriene din Germania, unde SUA au avioane F-16, oferind posibile locuri de antrenament.

Purtătorul de cuvânt a refuzat să comenteze ce sprijin specific poate oferi Berlinul. Unii experți au criticat ritmul de luare a deciziilor. „Luarea continuă progresivă a deciziilor de către administrația SUA subminează atât de mult munca bună pe care a făcut-o deja”, a declarat un general american, luni pentru POLITICO. „Dacă administrația vrea ca Ucraina să câștige cu adevărat acest război, atunci toate scuzele ar dispărea, deciziile ar fi luate la timp, iar efectul deplin al sprijinului occidental ar aduce cea mai rapidă încheiere cu succes a acestui război, " a adăugat el.

 

Ne puteți urmări și pe Google News