Elena Băsescu explică pentru EVZ: DE CE companiile aeriene NU MAI AU VOIE să refuze DESPĂGUBIREA PASAGERILOR

Un proiect propus de Partidul Popularilor Europeni şi aprobat de Legislativul comunitar prevede facilităţi pentru călători şi obligarea companiilor aeriene la plata a 600 de euro în cazul întârzierii avioanelor. În exclusivitate pentru „Evenimentul zilei”, europarlamentarul român Elena Băsescu explică ce tertipuri folosesc companiile aeriene pentru a nu plăti despăgubiri şi ce măsuri de contracarare a acestora se află pe masa dezbaterilor din Parlamentul European.

Pasagerii curselor aeriene care sunt lăsaţi de izbelişte în aeroporturi vor avea posibilitatea să obţină mai uşor despăgubiri pentru orele sau zilele de întârziere. Parlamentul European a aprobat proiectul de modificare a regulamentului (CE) nr. 261/2004, care conferă pasagerilor afectaţi de zboruri în ţările Uniunii Europene (UE) un drept la compensaţie. Votat şi aprobat la iniţiativa Grupului Parlamentar al Partidului Popular European (PPE), proiectul obligă companiile aeriene să aibă reprezentanţi la aeroport care să-i informeze pe pasageri despre drepturile lor, să-i ajute să completeze plângeri, să le ofere rambursări şi zboruri alternative. Companiile scapă de plată cu "circumstanţe extraordinare" Noile prevederi vin cu precizări mai clare şi obligaţii mai severe pentru companiile aeriene. În acest context, europarlamentarul Elena Băsescu a explicat pentru „Evenimentul zilei” avantajele pasagerilor care decurg din această iniţiativă, concretizată prin votul Parlamentului European asupra modificării Regulamentului 261/2004 și a Regulamentului 2027/97. „Pentru a înțelege mai bine scopul modificării Regulamentului 261/2004 și a Regulamentului 2027/97 trebuie ținut cont de interpretările diferite pe care le permiteau aceste acte legislative și care afectau în mod negativ pasagerii. Cel mai concret exemplu îl reprezintă definiția „circumstanțelor extraordinare” – care nu era suficient de clară și ducea la evitarea plății unor despăgubiri în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Iar aceste interpretări vă asigur că nu serveau intereselor pasagerilor”, a precizat europarlamentarul român. Elena Băsescu a mai adăugat că noul regulament aprobat de Parlamentul European cuprinde o anexă în care sunt definite, cu titlu exhaustiv, aceste „circumstanțe extraordinare”. „Deci practic avem un set de evenimente care pot fi invocate de către operatorii de zboruri pentru a justifica, spre exemplu, neplata unor compensații către pasageri pentru întârzierea zborurilor sau anularea lor. Fie că vorbim despre defecțiuni tehnice survenite chiar înainte de decolare, conflicte de muncă neprevăzute ori chiar stări de război sau acte de terorism – doar astfel de situații vor putea fi invocate de către companiile aeriene pentru a refuza acordarea de compensații. De asemenea, se introduce un termen de 30 de minute după ora de plecare prevăzută pentru o cursă, în care transportatorii sunt obligați să comunice pasagerilor detalii despre motivele care stau la baza unei eventuale întârzieri sau anulări a zborului. O altă mențiune deosebit de importantă este cea legată de refuzul îmbarcării din partea unor companii aeriene, în special atunci când este vorba despre zboruri „dus – întors“, iar pasagerul nu a folosit biletul pentru segmentul “dus”. Și aceasta era o practică des întâlnită la unele companii aeriene, iar Parlamentul a decis că pasagerilor nu li se poate refuza îmbarcarea pe segmentul retur pe motiv că nu s-au îmbarcat pe segmentul tur”, a explicat Elena Băsescu. Poşetele nu vor mai intra în categoria bagajelor de mână Aceasta a adăugat că „toate aceste probleme au făcut obiectul unor decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, iar prin intermediul acestor decizii s-a creat jurisprudență în domeniu”. „Deci propunerea de modificare a legislației în domeniu încorporează și aceste decizii ale Curții pentru a oferi siguranță juridică pasagerilor”, arată europarlamentarul. Un aspect important subliniat de Elena Băsescu este cel legat de problema poşetelor sau genţilor de mici dimensiuni, considerate bagaje de mână. „Propunerea votată de Parlamentul European în data de 5 februarie clarifică problema bagajului de mână. Știți foarte bine că unele companii, în special cele low-cost, admit un singur bagaj de cabină la fiecare persoană. Ceea ce este foarte supărător, în special pentru femei, e că poșetele sunt percepute ca bagaj de mână. În urma votului, s-a decis că poșetele, obiectele de uz personal sau jachetele nu mai intra în categoria bagajului de mână", a mai precizat Elena Băsescu. Compensaţii şi nu prea Europarlamatarul a explicat şi la ce fel de tertipuri apelează, încă, companiile aeriene pentru a ocoli plata despăgubirilor: "În concluzie, chiar dacă legislația europeană prevedea acordarea de compensații, companiile aeriene eludau foarte des aceste reglementări folosindu-se de lipsa de claritate a unor articole ale actelor legislative europene. Parlamentul a clarificat aceste aspecte și a îmbunătățit considerabil propunerea Comisiei Europene în beneficiul pasagerilor europeni”. „Un sistem eficient de protecţie a consumatorilor” Elena Băsescu consideră iniţiativa un pas major de protejare a drepturilor pasagerilor care călătoresc în UE. „În opinia mea este un pas important pe care l-am făcut pentru crearea unui sistem eficient de protecție a consumatorilor în acest domeniu. M-am confruntat și eu de nenumărate ori cu întârzieri ale unor curse aeriene și foarte des nu am primit nici măcar o explicație din partea companiei aeriene”, a adăugat europarlamentarul. „Guvernele nu pun întotdeauna pe primul loc interesele cetăţenilor” Din păcate, arată Elena Băsescu, se pare că actuala propunere nu va putea intra în vigoare până la finalul mandatului Parlamentului European. „La nivelul Consiliului Uniunii Europene, care este colegislator în acest dosar, nu s-a ajuns la un acord și, probabil, acest lucru nu se va întâmpla prea curând. Se pare că guvernele statelor membre nu pun întotdeauna pe primul loc interesele cetățenilor europeni și preferă să aibă o poziție care să țină cont și de opinia operatorilor aerieni, așa cum reiese din concluziile Consiliului pentru Transporturi, Telecomunicații și Energie din 5 decembrie 2013”. Despăgubiri în funcţie de numărul orelor de aşteptare Printre prevederile proiectului se precizează că se dau 600 de euro despăgubiri pentru întârzieri de şapte ore la zborurile pe o distanţă de peste 6.000 kilometri. Suma scade la 400 de euro pentru o aşteptare de cinci ore şi la 300 de euro pentru întârzieri de zboruri la o distanţă de până la 3.500 km. Eurodeputatul Georges Bach, unul dintre iniţiatorii acestui proiect, spune că grupul PPE e în favoarea menţinerii unei despăgubiri în caz de întârzieri mai mari de trei ore şi nu de cinci ore aşa cum a propus Comisia. Formulare obligatorii pentru plângeri Proiectul de lege include cereri pentru relaxarea taxelor pentru bagaje de mână, un sistem mai dur de reclamaţii, formularul pentru plângerile pasagerilor urmând să fie standard pe tot teritoriul UE. De asemenea, anunţul privind plecarea cu întârziere sau anularea unei curse aeriene trebuie făcut cel târziu cu 30 de minute după ora prevăzută pentru decolare. O altă măsură vine în avantajul celor care ratează zborul, sau nu se prezintă petru călătorie: ei vor putea să folosească în continuare biletul de întoarcere. Companiile aeriene nu vor mai putea să refuze despăgubirea pasagerilor blocaţi în cazul în care se declară brusc falimentaţi. De asemenea, vor trebui să stabilească puncte de contact de informare a pasagerilor cu privire la drepturile lor. În cazul în care companiile aeriene nu răspund unei plângeri în termen de două luni se va considera că au acceptat tacit plângerea clientului. Parlamentul European a aprobat revizuirea Regulamentului UE, în data de 5 februarie. Anunţul a fost făcut şi de europarlamentarul român Elena Băsescu, pe pagina sa oficială. "Reglementările europene existente în privinţa anulării sau întârzierii unor zboruri, lipsa de transparenţă a preţului biletelor sau bagajale pierdute vor fi înăsprite", a precizat Elena Băsescu. Bach spune, la rândul lui, că Parlamentul va negocia, acum, cu Consiliul: "Nu vom mai putea să ajungem la un acord final înaintea alegerilor europene, iar pasagerii nu vor putea beneficia în această vară de noile reglementări". Doar 2% dintre pasageri au câştigat procesele Pasagerii au, şi acum, dreptul să ceară despăgubiri de la 125 la 600 de euro dar nu se specifică clar în ce condiţii le pot primi, iar ca să le obţină sunt nevoiţi să apeleze la Justiţie. "Există foarte multe carenţe legislative în actualul Regulament, de aceea Curtea de Justiţie a UE a dat 39 de decizii în acest domeniu", a explicat Georges Bach, raportor al PE în dosarul drepturilor pasagerilor care călătoresc cu avionul. Acesta a spus că "este o poveste despre David vs Goliath, pentru că doar 2% dintre pasageri obţin o compensaţie în urma depunerii unei plângeri împotriva unei companii aeriene". Companiile aeriene se folosesc, deseori, de circumstanţe extraordinare pentru a justifica întârzierea şi a nu plăti daune. "Vrem să clarificăm şi să limităm definiţia de «circumstanţe extraordinare »", a spus Bach. CITIȚI ȘI:

  • Asigurarea obligatorie a locuinţelor a ieftinit poliţele facultative
  • Proiectul privind despăgubirea deponenţilor la BRD pentru Dacia, ADOPTAT