Agenții ruși au folosit falsuri, postări false pe bloguri și peste 300 de platforme de socializare pentru a-i submina pe adversarii interni și externi ai lui Putin, susține un raport publicat ierii de firma de cercetare Graphika.
În cei șase ani de activitate, serviciile rusești care se ocupă de dezinformare i-au vizat pe toți adversarii președintelui rus Vladimir Putin: guvernul Ucrainei, Agenția Mondială Antidoping, Alexei Navalny (politician rus care i se opune lui Putin), președintele francez Emmanuel Macron și fosta candidată la alegerile prezidențiale din SUA Hillary Clinton.
Afirmațiile, detaliate în raportul firmei de cercetare Graphika, au fost rareori subtile. Cel mai des s-a mizat pe acuzații dure. În 2016, Hillary Clinton în 2016 a fost supranumită „Criminala”. Rivalii politici au fost înfățișați ca incompetenți sau alcoolici. Agenția Mondială Antidoping, care a interzis sportivilor ruși să participe la Olimpiadă, a fost acuzată că face jocul marilor companii farmaceutice.
Conform cercetătorilor de la Graphika, scopul acestei campanii a fost demonizarea liderilor și organizațiilor care nu-i plac lui Putin sau sunt considerate o amenințare la adresa puterii sale, în special în Ucraina. Cercetătorii au numit campania rusească de dezinformare Secondary Infektion, cu referire la „Operațiunea Infecția” pusă la cale de URSS cu scopul de a răspândi afirmația falsă că Statele Unite au creat virusul care provoacă SIDA.
"Dacă Secondary Infektion ar avea un motto, acesta ar fi „divide et impera ”, a spus Ben Nimmo de la Graphika.„Se pare că obiectivul general al operațiunii a fost divizarea și discreditarea țărilor și instituțiilor pe care le-a vizat, întorcând aliații unul împotriva celuilalt și stârnind animozități între criticii Kremlinului”.
Coronavirusul, „rădăcina” politicilor de dezinformare coordonate de Beijing și serviciile rusești. Decizie radicală a guvernului chinez
Putin, demascat! iată cum jonglează cu pandemia și cu mințile occidentalilor!
Raportul subliniază ambiția și amploarea operațiunilor de dezinformare rusești, oferind totodată și un avertisment privind implicarea unor forțe străine în alegerile prezidențiale care vor avea loc în noiembrie în Statele Unite.
„Actori străini ostili - inclusiv Rusia, China și Iranul - vor continua să încerce să semene discordia”, a declarat senatorul Marco Rubio, președinte interimar al Comitetului de Informații al Senatului, care a lăudat eforturile făcute de cercetători pentru a descoperi activitatățile îndreptate împotriva Statelor Unite.
Lee Foster, managerul pentru analizei operațiunilor informaționale la firma de securitate cibernetică FireEye, care a urmărit, de asemenea, Secondary Infektion, a declarat că operațiunea este „o parte din mesajul mai larg adresat de către Rusia publicului est-european și baltic pentru a discredita guvernele regionale și a-și menține influența”.
Agenții ruși au prezentat articole false și documente falsificate, au creat conturi pe care le-au utilizat o singură dată, ca să nu poate fi identificați cei care le-au folosit. Taote aceste lucruri arată, spun cercetătorii, că e vorba de o agenție de informații preocupată să-și apere secretele. Această strategie a împiedicat, însă, conturile false să strângă adepți sau să-și viralizeze conținutul, limitând astfel impactul operațiunii.
O excepție notabilă a fost scurgerea unui număr de documente aparent autentice din negocierile comerciale SUA-Marea Britanie pe platforme precum Reddit în săptămânile anterioare alegerilor generale din Marea Britanie. Această acțiune a stârnit controverse cu privire la Partidul Conservator pe motiv că Serviciul Național de Sănătate din Marea Britanie devenea obiectul unei întelegeri comerciale
Aproape fiecare platformă de socializare a fost ținta Secondary Infektion la un moment dat, cu toate astea, efectul a fost modest. „În general”, afirmă raportul, „din toate operațiunile de informații pe care le-a studiat Graphika, Secondary Infektion a obținut cel mai mic impact pentru efortul depus - luând în calcul viralitatea online și importanța acestor povești în dezbaterea publică. Dintre toate sutele de povești false niciuna nu a captat o atenție semnificativă online ”, notează Washington Post.
La o concluzie asemănătoare a ajuns și Ancheta Comitetului de Informații din Senat în legătură cu campania de dezinformare pe care Rusia a desfășurat-o prin Agenția de Cercetare a Internetului (IRA) pe diverse site-uri de socializare. „În evaluarea făcută de Reddit, activitatea de război informațional desfășurată de IRA pe această platformă a rămas în mare fără succes nereușind să atragă utilizatorii.
Compania estimează că cea mai mare parte a dezinformărilor rusești și a conținutului menit să influențeze utilizatorii au fost fie filtrate de moderatorii de pe această platformă, fie au fost tratate cu indiferență de ultilizatorii Reddit”. De altfel, Steve Huffman, CEO Reddit, declarat, încă din aprilie 2018, că „munca moderatorilor și sceptimismul utilizatorilor” fac din Reddit „o platformă greu de manipulat”, se arată într-o postare pe platforma Reddit.