Evenimentul Zilei > EVZ Special > De ce nu se construiește autostrada spre Moldova? Au umflat costurile și au făcut un proiect prost
De ce nu se construiește autostrada spre Moldova? Au umflat costurile și au făcut un proiect prost

De ce nu se construiește autostrada spre Moldova? Au umflat costurile și au făcut un proiect prost

Șefii de la Drumuri au aprobat pe genunchi studiul de fezabilitate privind autostrada Târgu Mureș -Iași. Prețul stabilit e de 2,5 ori mai mare.

Autostrada Co marnic- Brașov nu este singurul proiect în care s-a umflat prețul. În documentația care trebuia să stabilească traseul și costurile construirii autostrăzii Târgu Mureș-Iași s-a calculat că fiecare kilometru, din cei 300, cât va avea drumul, va costa aproximativ 16 milioane de euro. În total: 4,8 miliarde de euro. Asta, în condițiile în care standardul de cost privind construirea unui kilometru de autostradă spre munte, adică în zone dificile, ar trebui să fie de cel mult șase milioane de euro.

Un simplu calcul arată că autostrada Târgu Mureș – Iași nu ar trebui să coste mai mult de 1, 8 miliarde de euro.

„La nivelul Direcției Generale a Managementului Fondurilor Externe au fost depuse trei cereri de finanțare, ce au ca obiectiv revizuirea studiilor de fezabilitate pentru câte un segment ce face autostrada Iași-Târgu Mureș”, se precizează întrun document semnat de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, ajuns pe masa parlamentarilor, act obținut de EVZ.

Refacerea hârtiilor ar putea costa între 5 și 10 milioane de euro, potrivit specialiștilor din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) consultați de EVZ.

Bani aruncați pe studii de fezabilitate

Scandalos este faptul căpentru aceste studii de fezabilitate s-au mai alocat o dată bani: 60,176 de milioane de lei pentru tronsonul Ditrău- Târgu Neamț, 36,303 milioane de lei pentru tronsonul Târgu Mureș – Iași – Ungheni și 45,996 de milioane de lei pentru tronsonul Târgu Mureș – Ditrău. „Până acum s-au alocat fonduri pentru studii de prefezabilitate și pentru studii de fezabilitate, însă nu mai sunt bune pentru că prețurile sunt umflate, iar proiectul este prost”, au dezvăluit, pentru EVZ, surse din CNADNR.

În prezent, se licitează servicii pentru revizuirea studiilor. Ioan Rus mai precizează în document faptul că, până la sfârșitul anului trecut, nu s-a cerut finanțarea acestui drum din fonduri europene, astfel încât să se depună actele la UE, având în vedere faptul că începe noul exercițiu financiar european: 2015-2020.