De ce nu scad prețurile. Inflația scăzută nu se vede în supermarketuri
- Ana Bâtc ă
- 30 martie 2015, 00:00
Deși au fost luni în care, conform Statisticii, prețurile de consum au scăzut, multe produse s-au scumpit la supermarketuri.
În ultimele șase luni, prețurile au cunoscut fie scăderi de la o lună la alta, fie creșteri extrem de modeste de 0,1 – 0,4%. Cu toate astea, prețurile din magazine au crescut, conform datelor colectate și analizate de Evz. Am comparat prețul unui coș de cumpărături făcute în această perioadă cu cel al acelorași produse din septembrie 2014, la trei comercianți diferiți . Anumite produse au dispărut între timp din oferta magazinelor și nu au mai fost cuprinse în calcul. Datele Evz confirmă ceea ce susțin și producătorii de alimente care spun că, deși ei aplică reduceri, magazinele mari nu scad prețurile. „Prețurile de vânzare sunt incredibil de mici, atât la carne, cât și la ouă. Până la 1 martie am avut la ouă un preț de 0,3 lei pe bucată la poarta fermei și acum le vindem cu 0,24 lei pe bucată. La magazine prețurile sunt defazate cu ceea ce se întâmplă la producători”, declara recent Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări (UCPR), citat de Agerpres.
Cele mai mari scumpiri
Coșul de cumpărături analizat cuprinde fructe, legume, pâine, carne, mezeluri, produse lactate, apă, cafea și produse de curățenie și îngrijire personală. Datele au fost colectate în a treia decadă a lunii martie, la Kaufland Colentina, Mega Image Moșilor și Carrefour Orhideea, ținând cont de promoțiile de moment. Rezultatul diferă mult de la un comerciant la altul. Prețul total pentru un coș format din 27 de produse la Kaufland a crescut cu 5,52%, de la 162,37 lei, din septembrie 2014, până la 171,34 lei, săptămâna trecută. Scumpirea la Kaufland depășește de șapte ori inflația. Mega Image a scos o serie de produse din oferta existentă în toamnă, astfel încât, la un coș de 24 de produse, în valoare de 149,39 lei, în luna septembrie 2014, scumpirea este de 3,76%, de aproape cinci ori peste inflația din această perioadă. Prețurile au avansat și la Carrefour, însă aceasta este singura rețea comercială dintre cele analizate unde scumpirea este sub inflație, cifrându-se la 0,6%. Un coș cu 26 produse costa, în toamnă, 155,04 lei, iar acum ajunge la 155,98 lei.
Explicațiile specialiștilor
Scăderea inflației în România nu este legată de creșterea economiei sau a producției industriale, ci de scăderea puterii de cumpărare, explică Adrian Izvoranu, directorul general al Confederației Patronale din Industrie, Servicii și Comerț (CPISC). Potrivit acestuia, creșterile de venituri de anul trecut, printre care majorarea salariului minim, „au mai dezmorțit însă puterea de cumpărare, sumele în plus mergând în consum”.
Nou! Rafturi speciale pentru produsele aproape expirate
Un impuls pentru scăderea prețurilor ar putea fi dat de legea intrată în vigoare ieri, care prevede că produsele cu preț redus din magazine vor trebui expuse pe rafturi speciale, cu trei zile înainte de termenul de expirare.
Legea 57/2015 prevede că rafturile vor trebui delimitate vizibil, cu informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor, scrie avocatnet.ro.
„Produsele aflate la comercializare cu preț redus/oferte promoționale, cu 3 zile înainte de expirarea datei durabilității se sortează și se expun la comercializare, pe rafturi sau în standuri, delimitate vizibil cu informarea corectă a consumatorilor”, scrie în lege. În document se precizează și că nerespectarea normei va conduce la penalizari, fără alte detalii.
În acest caz, s-ar putea aplica legislația în vigoare privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii. Potrivit Legii 33/2015, utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte este interzisă, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru practicile comerciale înșelătoare. Pentru promovarea de practici comerciale agresive, amenda este cuprinsă între 2.000 lei și 100.000 lei.