DE ASTĂZI - Magazinele, obligate să schimbe produsele în 15 zile

DE ASTĂZI - Magazinele, obligate să schimbe produsele în 15 zile

Ieri a intrat în vigoare Ordonanța 9/2016, care obligă toate magazinele să schimbe, la cererea clientului, un produs cumpărat, în termen de 15 zile de la achiziție. „Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele”, prevede ordonanța.

„Perioada de timp nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul, după caz, a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului, sau a predat produsul vânzătorului sau persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare – primire”, scrie în actul normativ citat. Acesta amendează legea 449/2003, privind vânzarea produselor și garanțiilor asociate acestora. 

În practică, magazinele sunt mai generoase decât legea 

Deși obligația de a schimba produsele într-un termen prestabilit nu revine decât comercianților online, majoritatea rețelelor mari de magazine permit schimbarea produsului, în termen de 30 de zile, deci un interval de două ori mai mare de timp decât cel menționat de noua normă. 

Oferta este valabilă atât în cazul retailerilor alimentari mari, cât și a celor de bunuri de folosință îndelungată. 

Mai mult, există magazine, precum Ikea, care, în cazul  produselor ce pot fi reintroduse la vânzare, sigilate, dau banii înapoi cumpărătorului, dacă acesta se răzgândește. Aceeași politică a implementat-o retailerul alimentar Kaufland.