Denumită „Liderul”, seria difuzată pe internet urmărește să facă mai accesibile teoriile marxiste pentru chinezi, care încep să studieze tezele celebrului bărbos de pe băncile liceului. „Există deja multe lucrări literare despr Karl Marx dar nu și într-un format care ar putea plăcea tinerilor”, a explicat Zhuo Sina, unul din scenariștii desenului animat, notează RTL. „Dorim să umplem acest vid, sperând ca oamenii să-l înțeleagă mai bine pe Marx, să se intereseze de el și de viața sa”. Seria de animație, realizată de studioul Wawayu, a fost comandată de serviciul de propagandă al Partidului Comunist Chinez (PCC) și a beneficiat de ajutorul unui organism al statului de cercetare asupra marxismului. „Liderul” a fost comandat cu ocazia celei de-a 200-a aniversare (anul trecut) a nașterii lui Karl Marx (Trier, Germania), în plină campanie a PCC de consolidare a difuzării marxismului în școli: oficial, China este o țară comunistă, în ciuda reformelor economice radicale din ultimii 40 de ani. De altfel, în China, funcționarii, la fel ca toți jurnaliștii presei de stat, trebuie să urmeze cursuri sau examene obligatorii de marxism, în special pentru a promova ierarhic. Anul trecut, președintele țării, Xi Jinping, le-a cerut membrilor PCC să citească regulat „operele” lui Marx, un obicei de a clădi „un mod de viață” și de „căutare spirituală”.

Un student îndrăgostit, pe platforma Bilibili

Pentru scenariștii desenului animat, principala dificultate a fost găsirea unui „compromis între imperativul divertismentului și autentiticatea istorică”, a explicat Zhua Sina. „Nu puteam scrie orice”, subliniază ea. Astfel, specialiști recunoscuți în marxism au participat la elaborarea diferitelor episoade. „Liderul” a fost lansat la sfârșitul lunii ianuarie pe platforma de difuzare video online Bilibili, foarte populară în rândul amatorilor de desene animate și jocuri video. Un bilanț provizoriu arăta 5 milioane de vizionări. Un scor mai degrabă slab într-o Chină populată de 1,4 miliarde de locuitori.

Tandrețuri cu viitoarea soție

Desenul animat se concentrează pe anii de tinerețe ai lui Marx. Purtând o elegantă redingotă bej, el studiază cu pasiune lucrările filosofilor germani Kant și Hegel, la universitate. Momente intercalate cu secvențe tandre cu Jenny von Westphalen, viitoarea sa soție. Dar intrigii îi lipsește (deloc de mirare) naturalețea, prioritatea fiind accentul pe teoriile lui Marx. „Acesta este motivul”, estimează Jeroen de Kloet, profesor la Universitatea din Amsterdam, specialist în mass-media din China. „Statul îi învață pe tineri ce este marxismul”. Platforma Bilibili permite internauților să scrie comentarii care curg direct pe ecran și sunt vizibile de toți spectatorii, o funcție foarte populară în China. Unii au folosit această funcție pentru a-și exprima puncte de vedere asupra dreptului la muncă sau asupra religiei, subiecte larg abordate de Karl Marx.

„Marx are dreptate”, printre miliardari

Într-o țară care numără din ce în ce mai mulți miliardari și a preluat multe elemente de la societatea capitalistă, desenul animat „Liderul” contrastează puternic cu realitatea din marile metropole. Dar „Liderul” nu este prima tentativă a PCC să popularizeze perceptele marxiste. Anul trecut, biroul de propagandă al Partidului a difuzat la televiziunea publică o dezbatere intitulată „Marx are dreptate”, în cadrul căreia profesori și studenți dezbăteau teorii economice.

 

„Capitalul” ediție ilustrată pentru copii

 În ianuarie, agenția de presă oficială China Nouă saluta pe de altă parte o versiune ilustrată a operei majore a lui Karl Marx, „Capitalul”, destinată, la ordinele partidului, copiilor cu vârste cuprinse între 8 și 14 ani. „Liderul” este „tentativa guvernului de la Beijing de a elabora o modalitate de comunicare care ar putea să-i mulțumească pe tineri”, a estimat Christina Xu, specialistă în internetul chinez. Cu toate acestea, reacțiile spectatorilor sunt mai degrabă negative. Dar creatorii „Liderului” nu se vor opri aici intenționând să continuie cu un lung metraj de animație.