Producătorul Lockeed-Martin a oprit finanțarea ALIS, software-ul necesar pentru mentenanța celui mai scump avion din lume.
Funcționarea avionului de luptă F-35, dezvoltat de Lockheed-Martin, se bazează în mare parte pe ALIS (Autonomic Logistics Information System) un sistem informatic care se ocupă de operațiuni, analize predictive și de lanțul de furnizare a pieselor de schimb, via aplicații web dintr-o rețea distribuită. Pe scurt, scopul său este de a facilita mentenanța avionului.
Vulnerabil în caz de cyber-atac
Însă acest sistem, în ciuda îmbunătățirilor, nu este considerat satisfăcător. Pe plan strict operațional, specialiștii (inclusiv Pentagonul) sunt îngrijorați de vulnerabilitatea sistemului ALIS în caz de atac informatic.
Mai mult, cu software-ul JRE (Joint Reprogramming Enterprise), care este o bază de date comună a sistemelor de arme utilizate de adversarii potențiali, o escadrilă F-35 trebuie să aibă 13 servere, ceea ce necesită o ligistică dificilă, în medii „degradate”.
În plus, fiecare informație legată de zborurile efectuate de F-35 este trimisă către serverele Lockheed-Martin din Fort Worth, Texas.
Ca focul de scump: 16,7 miliarde de dolari
Dincolo de aceste aspecte, este și costul sistemului ALIS: 16,7 miliarde de dolari, pe durata ciclului său de viață „plurianual”, potrivit Government Accountability Office (echivalentul american al Curții de Conturi)
Criticii afirmă că ALIS, pe lângă faptul că nu a performat în termeni de mentenanță, a complicat și mai mult situația.
În martie 2018, amiralul Mat Winter, în acea vreme șeful programului F-35 la Pentagon, a admis că funcția de analiză predictivă a ALIS, care-i permite avionului o auto-diagnoză a componentelor defectuoase, nu funcționa întotdeauna, mecanicii fiind chemați regulat să înlocuiască elemente care erau în perfectă stare de funcționare, scrie Zone Militaire.
"O unitate a Forțelor Aeriene din SUA a estimat că a petrecut echivalentul a peste 45.000 de ore pe an pentru a efectua sarcini suplimentare, deoarece ALIS nu funcționa așa cum trebuie", arată Government Accountability Office.
Cade softul....
În plus, au fost înregistrate „căderi” ale softului ALIS. Cum s-a întâmplat, spre exemplu, în iunie 2017, când o defecțiune a sistemului ALIS a blocat la sol 14 F-35B al Marine Fighter Attack Squadron 211.
„Vă asigur că nici un responsabil din Air Force nu-și va boteza fata Alice”, a ironizat Heather Wilson, secretar al Air Force în 2019, evocând softul de pe F-35.
„Software-ul ALIS nu reflectă întotdeauna realitatea, ceea ce duce uneori la anularea misiunilor. Și această problemă persistă, chiar și cu versiunea 3.0.1 a ALIS”, și „ nu permite operatorilor străini să împiedice trimiterea datelor confidențiale în SUA, scria, anul trecut, Defense News.
În fața numeroaselor critici, Lockheed-Martin va opri finanțarea ALIS și va dezvolta un nou soft care, denumit ODIN (Operational Data Integrated Network) este așteptat să fie mai adaptabil la observațiile și exigențele piloților și tehnicienilor.
Anunțul a fost făcut de Ellen Lord, secretar adjunct al Apărării pentru achiziții și mentenanță.
„ODIN va fi bazat pe cloud și proiectat pentru a furniza date în timp real cu privire la performanțele aeronavei și sistemelor, cu o cybersecuritate ", a spus Lord. Dar ea nu a spus nimic despre datele avioanelor F-35 care operează în afara Statelor Unite.