Cursă cu obstacole pe centură

Cursă cu obstacole pe centură

După numeroase controverse politice, de mâine ar trebui să înceapă proiectarea în detaliu şi execuţia variantei de ocolire Sud a municipiului din inima Moldovei.

Cea mai vehiculată promisiune electorală a edililor-ş efi postdecembrişti ai Iaşiului, realizarea variantei de ocolire a oraşului, ar urma să fie pusă în aplicare începând de la 1 aprilie. Responsabilii filialei ieşene a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au dat undă verde pentru începerea proiectării în detaliu şi a execuţiei lucrărilor la şoseaua de centură a Iaşiului. Şoseaua, gata în vara anului 2011 Firma câştigătoare a licitaţiei pentru proiectare şi execuţie, SC Vega 93 Galaţi, are termen trei luni, începând de luni, pentru a realiza şi a supune avizării proiectul de detaliu al şoselei ocolitoare. Lucrările efective la drumul pentru trafic greu ar trebui să înceapă de la 1 iulie. Constructorul va avea apoi la dispoziţie trei ani pentru a finaliza lucrările.   Şoseaua va traversa Iaşiul pe la sud, pe o lungime de 24 de kilometri, având proiectat şi un tronson separat, de 7 kilometri, destinat traficului uşor. În partea estică a oraşului centura va începe de la kilometrul 64 al DN 28, în apropierea centrului comercial Metro, urmând a se uni din nou cu DN 28 în zona pasarelei din cartierul vestic Bucium. Drumul va avea o lăţime de aproximativ 10 metri şi câte două benzi pe fiecare sens de mers.   O firmă de casă a PSD câştigă licitaţia Şoseaua de centură a Iaşiului a stârnit zeci de dispute şi scandaluri în ultimii patru ani. Principalele „contre“ au fost date pe fondul asumării politice a proiectului. „Actorii“ principali au fost parlamentarii de Iaşi ai fostului PD şi ai PNL. Conform ultimei promisiuni ferme a deputatului PNL Relu Fenechiu, construcţia şoselei ar fi trebuit să înceapă până cel târziu la finalul anului trecut.

Licitaţia pentru execuţie a fost amânată însă în câteva rânduri, fiind programată într-un final abia în luna decembrie. Atribuirea lucrărilor firmei Vega 93 a stârnit însă un nou scandal care a întârziat începerea centurii cu alte câteva luni. Patronul acestei societăţi, Corneliu Istrate, este un apropiat al fostei guvernări PSD, iar firma sa a înflorit în timpul mandatului lui Miron Mitrea la Ministerul Transporturilor. Principala contracandidată la licitaţia pentru şoseaua de la Iaşi, firma Vegyepszer Budapesta, a depus o contestaţie care a fost soluţionată abia la sfârşitul lunii trecute. Pot de peste 45 de milioane de euro După certurile politice, lucrarea a fost atribuită definitiv firmei Vega 93. Conform proiectului, aceasta ar urma să construiască centura în limita sumei de 136, 2 milioane de lei, fără TVA. Deocamdată, finanţarea de la guvern a fost asigurată până la finalul acestui an. Conform prevederilor actuale, guvernul alocă încă 90 de milioane de lei pentru consultanţă şi expropieri.

Pe lista proprietarilor care şi-au cumpărat direct sau prin interpuşi teren pe traseul centurii se găsesc cele mai grele nume din mediul de afaceri ieşean, în frunte cu Ion Zapodeanu, Viorel Roman, notarul Gabriela Lungu, Eusebiu Siminiceanu şi Bogdan Cihodaru. Ultimii doi împart conducerea consorţiului de firme „Terra“, cele mai importante de piaţa locală a imobiliarelor. Ei au făcut demersurile pentru achiziţionarea terenurilor în punctele-cheie în urmă cu mai bine de un an. În acea perioadă, traseul exact al şoselei nu era încă făcut public oficialii motivând că acesta nu este definitivat. CONSULTANŢĂ Întârzieri la exproprieri Oficialii DNADNR se feresc să vorbească despre stadiul exproprierilor celor aproximativ 300 de kilometri pătraţi de pe traseul viitoarei şosele de centură. Până în prezent, firma de consultanţă a prezentat la DNADNR o listă cuprinzând doar 10% din suprafaţa totală. După definitivarea listei cu proprietari şi stabilirea preţului pentru fiecare tip de teren în parte, ar urma să fie realizat un proiect de hotărâre de guvern privitor la suma exactă necesară exproprierii.

Ne puteți urmări și pe Google News

INCOMPATIBILITATE Cihodaru - şi proprietar, şi evaluator Ieşeanul Bogdan Cihodaru este una dintre noile intrări în topul celor mai bogaţi români, cu o avere estimată la câteva zeci de milioane de euro. Mai mulţi săteni din zona satului Miroslava, localitate ce se află pe traseul centurii, au declarat că au vândut importante suprafeţe de teren socrului lui Bogdan Cihodaru, pe nume Radu Jinga.   Pornind de la aceste dezvăluiri, în urmă cu o lună, la nivel local, a izbucnit un adevărat scandal generat de faptul că firma de avocatură care a câştigat licitaţia pentru serviciile juridice de evaluare şi expropiere a terenurilor are printre colaboratorii angajaţi pentru acest proiect şi o firmă aparţinând lui Bogdan Cihodaru.

„Firma de avocatură câştigătoare are o convenţie de colaborare pe partea de agenţi evaluatori cu SC Terra SRL. Or, această societate este în conflict de interese cu DNADNR pentru că acţionarul principal are terenuri cumpărate în zona şoselei de centură“, a declarat avocatul Viorica Tomescu, reprezentant al uneia dintre firmele de avocatură perdante în licitaţia pentru evaluare.

Aceste declaraţii au fost contrazise de oficialii Vega 93. „Eu am pur şi simplu un contract de colaborare punctual cu firma Terra. Nu am auzit şi nu cred să fie vorba despre vreun interes al cuiva de la această firmă“, a spus avocatul Cristina Ursu, reprezentantul firmei câştigătoare.