Cum vă schimbaţi furnizorul de energie electrică

Cum vă schimbaţi furnizorul de energie electrică

2017 este ultimul an în care consumatorii casnici vor mai avea în facturile la electricitate preţuri stabilite de către stat. Aşa că există riscul să fiţi „bombardaţi” cu oferte aparent atractive de la tot felul de furnizori

Până acum, costul de achiziţie al electricităţii era stabilit de stat, dar de la 1 ianuarie 2018 acest lucru nu se va mai întâmpla.

Practic, şi cei care sunt acum clienţi ai furnizorilor tradiţionali - Enel, E.On, Electrica sau CEZ - vor cumpăra de la anul energia la preţul pe care aceste companii vor dori să vi-l dea. Dacă sunteţi de acord cu el, bine, dacă nu, puteţi alege un alt furnizor.

În acest context, pe piaţa de energie electrică au apărut foarte multe companii, chiar şi firme de apartament, care se oferă să vândă electricitate consumatorilor casnici. Acest lucru este posibil pentru că energia e o marfă, iar transportul acesteia prin reţeaua de distribuţie este permis tuturor furnizorilor. Prin lege, operatorii reţelelor de distribuţie a electricităţii sunt obligaţi să permită accesul nediscriminatoriu la reţea.

Citiţi cu atenţie toate clauzele

Fiindcă distribuţia de energie are caracter de monopol, tariful aferent va rămâne stabilit de stat şi va fi inclus în factură, pe lângă toate celelalte taxe, precum cea de cogenerare sau certificatele verzi. Singura componentă din factură cu care furnizorii de energie fac diferenţa este costul cu care ei reuşesc să vă vândă electricitatea ca marfă.

Important de ştiut: procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, la fel cum este schimbarea operatorului de cablu, de pildă. Însă dacă renunţaţi la contract înainte de expirarea termenului (de regulă se încheie pe un an), suportaţi penalităţile pe care le-aţi agreat cu furnizorul. Aşadar, înainte de a semna orice contract, citiţi cu atenţie toate clauzele.

Ce se întâmplă în caz de faliment

Autorităţile recomandă consumatorilor ca, în cazul în care aleg să încheie un contract cu un nou furnizor, să fie atenţi la preţ, la durata contractului, la condiţiile şi modalităţile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile şi obligaţiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesită atenţie sunt şi condiţiile în care părţile pot renegocia clauze din contract, condiţiile de încetare a contractului, precum şi clauze care pot produce efecte şi după încetarea contractului.

Dacă noul furnizor de energie va da faliment, cum deja s-a întâmplat în câteva cazuri, nu veţi rămâne fără curent, ci veţi fi preluat automat de Furnizorul de Ultimă Instanţă desemnat pentru fiecare zonă de distribuţie (Moldova, Oltenia etc.). Dacă veţi ajunge în această situaţie, tarifele vor fi mai mari.

Acte necesare noului contract

- Cererea de încheiere a contractului de furnizare a energiei; copie a certificatului de racordare/avizului tehnic de racordare; copie a actului de identitate al persoanei care semnează contractul de furnizare; copie completă a ultimei facturi pentru energie electrică emise de furnizorul actual; dovada dreptului asupra spațiului reprezentând locul de consum; contract de furnizare a energiei electrice; formular de notificare privind schimbarea furnizorului, care se semnează de către titularul contractului încheiat cu actualul furnizor și se trimite acestuia cu cel puţin 21 de zile anterior datei prevăzute pentru intrarea în vigoare a contractului încheiat cu noul furnizor.

Capcanele din contracte la care trebuie să fiţi atenţi

Mai trebuie să ştiţi că schimbarea furnizorului nu implică modificări de ordin tehnic. Adică nu trebuie să vă schimbaţi contorul, ci doar să vă citiţi indexul în ziua în care semnaţi noul contract.

Indexul trebuie specificat în notificarea de reziliere a contractului către vechiul furnizor, care, în termen de 42 de zile de la încetarea contractului are obligaţia să vă trimită factura cu decontul final. Cum se apropie termenul la care statul nu va mai reglementa preţul energiei (ci doar anumite tarife incluse în tarife), furnizorii vin cu oferte din ce în ce mai atractive. Unele sunt mai mici decât preţul reglementat din prezent, inclus în factură.

Unele oferte includ chiar perioade în care compania promite factură zero. Consumatorii trebuie să ştie, însă, că aşa ceva nu este posibil. În factură, pe lângă preţul energiei, consumatorul plăteşte celelalte tarife menţionate (contribuţia pentru cogenerare, certificatele verzi etc.), aşa că, cel mult, doar preţul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finală. Astfel de oferte sunt ilegale.

Agenţi de vânzări la uşă

În competiţia pentru clienţi, recent a fost sesizat un „fenomen”: la uşile oamenilor au început să apară diverse persoane care spun că sunt „de la lumină” şi cer „înnoinrea” contractelor. Aceştia sunt fie de la actualii furnizori, care vor de fapt să vă determine să mai semnaţi un contract cu ei, sau se pretind a fi aşa, ca să vă inducă în eroare. În orice caz, verificaţi legitimaţia persoanei şi nu semnaţi nimic pe loc. Cereţi documentele să le studiaţi câteva zile. Important de ştiut e însă că nimeni nu e obligat să semneze niciun contract în prezent, nici cu furnizorul vechi, nici cu altul nou.

Marian Cernat, director general în Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE), a declarat pentru Agerpres că nici de la 1 ianuarie 2018 consumatorii casnici nu vor fi afectaţi dacă vor rămâne la furnizorii unde sunt acum. „Un client casnic poate să rămână liniştit la furnizorul de ultimă instanţă la care se află, pentru că nu păţeşte nimic”, a subliniat Cernat.

Ne puteți urmări și pe Google News