Cum se distruge un chei de sute de mii de euro. Fostul director Dan Tivilichi folosește ca „paravan” un afacerist dubios pentru operațiunile din Portul Constanța
- Dan Dumitriu
- 18 februarie 2019, 00:00
Timp de doi ani Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC) SA, societate de interes național care administrează porturile Constanța, Mangalia și Midia, a fost condusă de Dan Nicolae Tivilichi, un personaj cu legături în conducerea PSD dar și cu persoane implicate în activități de evaziune fiscală și spălare de bani. În urmă cu aproximativ trei săptămâni, judecătorii de la Curtea de Apel Constanța au desființat procedura prin care Tivilichi a fost numit director general al CN APMC SA. Chiar dacă a părăsit, formal, poziția de director general, Tivilichi a rămas membru în Consiliul de Administrație al CN APMC SA și își exercită influența în companie.
Susținere guvernamentală
Originar din Galați, Dan Tivilichi este susținut de vicepremierul Viorel Ștefan. El a lucrat la Archelor Mittal în funcția de șef Serviciul logistică. În această perioadă l-a cunoscut pe Valentin Țăranu, cel care era reprezentantul combinatului de la Galați în portul Constanța. Prin intermediul lui Valentin Țăranu l-a cunoscut și pe fratele acestuia, Laurențiu Țăranu, controversat om de afaceri, condamnat, în anul 2014, pentru evaziune fiscală și spălare de bani și eliberat în anul 2017. Înainte să ajungă director la CN APMC SA, Tivilichi a fost angajat director la Euroest Operation, firma lui Laurențiu Țăranu care avea în acționariat și pe mama sa, Elisaveta Țăranu. Tivilichi a petrecut doi ani la această societate după care s-a mutat la General Exim Tour SRL, unde o regăsim în acționariat pe aceeași Elisaveta Țăranu. Pe Dan Tivilichi îl leagă foarte multe de frații Țăranu și, după ce a ajuns director general la CN APMC SA, a lucrat mult la prosperitatea afacerilor acestora. După ce a ieșit din pușcărie, în februarie 2017, Laurențiu Țăranu a făcut o înțelegere cu Dan Tivilichi. Midia Port Shipping, una din firmele lui Laurențiu Țăranu, cu sprijinul lui Dan Tivilichi a concesionat o suprafață de 10.000 mp cu acces la Dana 119 a portului Constanța. Mulți dintre angajații CN APMC SA spun că și fostul director Dan Tivilichi ar avea „parte” din această firmă.
Chei tasat și fisurat
În Dana 119, la începutul lunii februarie, firma lui Țăranu, Midia Port Shipping, a depozitat 40.000 de tone de argilă. Marfa este adusă de la Cuza Vodă, din județul Constanța cu destinația Spania. Sub protecția fostului director Dan Tivilichi, Midia Port Shipping operează în această dană cele 40.000 tone cu toate că cheiul e fisurat și s-a tasat circa 17 centimetri. Operațiunea s-a făcut fără ca Midia Port Shipping să aibă avizul CN APMC SA pentru o astfel de operațiune. Pe timpul manevrelor de încărcare-descărcare a fost dărâmat o parte din gardul CN APMC de utilajele angajate de Midia Port Operator. Pe danele 118 și 119 s-a făcut o mizerie de nedescris, soră cu poluarea. Departamentul tehnic din cadrul CN APMC SA a notificat societatea Midia Port Shipping să ecologizeze cheiul.
Operațiune ilegală
În prezent, Midia Port Shipping montează în Dana 119 o macara care are o greutate de 120 de tone fără sarcină. Pentru depozitarea celor 40 000 de tone de argilă și montarea acestei macarale trebuia obținut un aviz de la IPTANA SA, proiectantul portului Constanța, care să ateste că dana poate suporta o astfel de greutate. Cheiul e crăpat pe porțiuni mari și necesită reparații. Operațiunile de încărcare au continuat în weekendul trecut și, acum două zile, nava a părăsit portul. Sub protecția lui Tivilichi, Laurențiu Țăranu își continuă activitatea și, curios, directorul tehnic al CN APMC Ion Tomescu a intervenit pentru a închide problema cheiului. Tomescu a anunțat că o altă societate care are o concesiune în apropierea danei 119 va face niște reparații. Se știe că Tomescu este tributar lui Dan Tivilichi. Pentru astfel de situații CN APMC SA poate suspenda licența operatorului Midia Port Shipping. Însă, Dan Tivilichi continuă să-și protejeze afacerile din Portul Constanța prin interpuși, angajați ai companiei.