Cum se calculează pensiile românilor care lucrează în străinătate. Greșeala pe care o fac mulți solicitanți

Cum se calculează pensiile românilor care lucrează în străinătate. Greșeala pe care o fac mulți solicitanți Pensionarii din Germania vor să lucreze. Sursa foto: Arhiva EVZ

Mulți români au plecat după 1990 și au lucrat în străinătate, iar acum se află în situația de a ieși la pensie. Cei aflați într-o situație de acest fel au dreptul la pensie comunitară, iar perioada lucrată va fi luată în calcul indiferent de locul în care se află.

Românii care s-au stabilit într-o altă țară și au ajuns la vârsta de pensionare își vor primi drepturile acolo unde se află, într-unul din statele din Uniunea Europeană, fiind luată în considerare perioada lucrată. Cei care au revenit în țară, după ce au lucrat în străinătate, își vor primi drepturile în România.

Maria Luiza Socol Florescu, director al Direcţia Relaţii Internaţionale la Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) descrie procedura și drepturile pe care le au viitorii pensionari care au cotizat și în alte sisteme de asigurări sociale. Potrivit spuselor sale, aceștia vor trebui să depună cererea pentru pensia comunitară în statul în care s-au stabilit cu domiciliul permanent.

„Toți cei care lucrează în străinătate și au lucrat și în România trebuie să înțeleagă că trebuie să se adreseze acolo unde lucrează în prezent. Aceasta este regula: se depune o cerere de pensie la o singură instituție dintr-un singur stat membru”, a explicat Maria Luiza Socol Florescu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Instituția la care s-a depus cererea va fi cea care va face toate demersurile către celelalte instituții competente, din statele membre în care și-a desfășurat activitatea viitorul pensionar. În baza informațiilor colectate astfel, se va stabili valoarea pensiei la care au dreptul.

Greșeala pe care o fac mulți români

Potrivit acesteia, sunt persoane care lucrează în prezent în Spania, Italia, UK, dar dețin un act de identitate valabil în România. Drept urmare se deplasează în țară să depună cererea de pensionare, considerând că la un moment dat vor reveni aici. Reprezentanta CNPP spune că acest demers este greșit și pune probleme la coordonarea dosarelor depensii.

„Odată depusă cererea în România fără ca solicitantul să precizeze că lucrează pe teritoriul altui stat membru ne trezim că inițiem un dosar de pensie comunitară, îl instrumentăm. La un moment dat îl trimitem către instituția competentă unde persoana spune că a mai realizat perioade de asigurare.

Instituția respectivă ne roagă să închidem dosarul pentru că nu suntem instituția de contact, instituția unde ar fi trebuit depusă cererea. Odată ce am trecut la schimbul electronic de date nu mai putem să schimbăm instituția unde se depune cererea prin colaborarea între instituții. Avem restricții impuse de aplicația în cadrul căreia noi ne comunicăm acum informații în sistem electronic. Când primim un astfel de răspuns «nu sunteți competenți pentru a primi cererea», noi trebuie să închidem cazul”, a mai spus Maria Luiza Socol Florescu.

Unde trebuie depusă cererea de pensionare

Șefa Direcţiei Relaţii Internaţionale din cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) a precizat că persoana trebuie să-și depună cererea la instituția din țara în care și-a stabilit domiciliul permanent. Acesta poate fi diferit de cel din actul de identitate. De exemplu, dacă persoana respectivă s-a decis să locuiască într-o țară străină, va face cererea acolo, chiar dacă are domiciliul din actul de identitate în România.

„O persoană poate deține documente care atestă că are domiciliul în mai multe țări. Nu este asta relevant. Ca să putem gestiona, aplica regulile de coordonare, inclusiv pe determinarea legislației aplicabile, trebuie să determinăm corect locul de ședere obișnuit”, a explicat reprezentanta CNPP.

Maria Luiza Socol Florescu a precizat că atunci când o persoană se adresează unei instituții din străinătate și solicită drepturi de pensii din România trebuie să prezinte și documente care îi atestă vechimea în muncă realizată înainte de 2001. În acest caz este nevoie de documentul original.

„Atunci când o persoană stabilită în străinătate se adresează unei instituții competente în materie de pensii din alt stat și solicită drepturi de pensii și din România, trebuie să prezinte documente care atestă vechimea în muncă realizată înainte de 01.04.2001. După această dată se găsesc informații în baza de date”, a mai explicat Maria Luiza Socol Florescu.

Cum se stabilesc drepturile de pensie

Fiecare instituție implicată stabilește drepturile de pensie pentru un solicitant ținând cont și de perioada de asigurare realizată în celelalte state.

„Toate instituțiile competente din toate statele membre implicate trebuie să facă un calcul al pensiei comunitare. Fiecare instituție are obligația să facă un dublu calcul atunci când poate fi calculată o pensie națională. Să spunem că o persoană are stagiul minim de cotizare în România de 15 ani. Îi fac un calcul al pensiei naționale și îi mai fac un calcul al pensiei comunitare stabilită conform principiului pro rata temporis”, a explicat reprezentanta CNPP.

Astfel, pensia este stabilită, teoretic, luând în considerare toate perioadele de cotizare din statele în care a lucrat solicitantul, conform unui algoritm care permite stabilirea valorii ce i-ar reveni pentru perioada lucrată în România. La acest calcul nu se ia în considerare contribuțiile achitate la bugetul de asigurări sociale al altui stat. Calculul se face în baza contribuțiilor plătite în România, iar pentru perioadele lucrate în străinătate se aplică o valoare medie realizată în țară.

Unde se plătesc banii pensionarilor

După ce se stabilesc drepturile de pensionare, banii se virează într-un cont indicat de solicitant, oriunde în lume.

„Persoana în cauză are dreptul să-și primească toate drepturile într-un cont pe care îl declară oriunde în lume. Dacă nu stă în România, o persoană care locuiește în străinătate trebuie verificată din punct de vedere al existenței.

Se transmite la domiciliu, se oferă un termen în care persoanene beneficiare de drepturi de pensii în străinătate trebuie să restituite acest certificat de viață, după ce el a fost semnat în fața unei autorități legale din statul membru de ședere permanentă”, a spus ea, conform Hotnews.ro.