Cum schimbă criza managerii. Studiu de caz pe România

Cum schimbă criza managerii. Studiu de caz pe România

Ce mai contează pentru managerii români? Goana după profit, multă muncă şi investiţii nejustificate. Acestea erau etichetele aproape de nedezlipit de managerul român în anul 2008. Cum arată lucrurile în 2012, la aproape patru ani după ce pieţele financiare au au intrat în declin? Complet diferit, susţine o analiză realizată de compania de consultanţă Ascendis.

Potrivit companiei, criza din 2008 şi prelungirea ei în România până în 2012 au schimbat major priorităţile managerilor români, fie că vorbim de antreprenori, fie că ne raportăm la factori de decizie din multinaţionale.

"Putem face aceste observaţii pe baza feedback-urilor şi a nenumăratelor discuţii avute cu mii de manageri participanţi la cursurile Ascendis în ultimii patru ani", susţine Marius Opriş, partener al companiei de training şi consultanţă în afaceri Ascendis.

Pragmatism, timp liber şi echilibru

Ne puteți urmări și pe Google News

Prima tendinţă este că managerii sunt mult mai pragmatici, mai orientaţi către rezultate. "Aproape în orice industrie, managerii lui 2012 fac eforturi mai mari pentru rezultate mai slabe decât în 2008. Aceasta presiune i-a făcut mai pragmatici şi mai eficienţi în demersul managerial în condiţii grele de piaţă ", spune Opriş. Companiile au redescoperit eficienţa şi şi-au imbunătăţit performanţa, fiind gata să profite de viitorii ani când creşterea şi încrederea vor reveni.

A doua tendinţă este orientarea mai accentuată către timpul liber. "Pare paradoxal, dar criza ne-a învăţat să apreciem ce avem: relaţiile, familia, prietenii. Când lumea afacerilor a început să se cutremure, am găsit refugiu în ceea ce contează cu adevărat. Foarte des se vorbeşte acum de work - life balance şi foarte rar mai facem cursuri in weekenduri, faţă de 2008, când erau frecvente la sfârşit de săptămână", explică Marius Opriş.

A treia mare tendinţă este către echilibru. În 2008, orice era posibil, fiecare era milionar pe hârtie şi toată lumea investea şi căuta să aibă mai mult, mai repede. "În 2012, acelaşi manager român este pe altă planetă, cea a echilibrului, a analizei critice a fiecărei oportunităţi, a analizei riscurilor, a gândirii financiare pragmatice", spune partenerul Ascendis.

Cu o echipă de 40 de consultanţi şi facilitatori şi cu un portofoliu de peste 140 de clienţi, Ascendis a organizat, anul trecut, 2.350 de zile de training şi consultanţă şi a realizat o cifră de afaceri de aproximativ 18 milioane de lei, rezultat care depăşeşte nivelul atins în 2008 (15,8 milioane de lei).