Există un studiu despre persoanele care au stat în izolare totală în casă timp de 14 zile sau în spital (personal medical) fără mișcare organizată sau aproape deloc. Primul lucru observat  a fost apariția oboselii musculare la o simplă deplasare, fără greutate, pe distanță de 1,5 km.

Durerile musculare de după o ”aventură” prin plimbare au apărut intermitent până a doua zi când au început un program de recuperare la distanță. Acum, după 10 zile, sunt în parametri funcționali preizolare, dar se continuă monitorizarea și activitatea fizică coordonată. De ce a apărut acest disconfort? Ar fi mai multe cauze, pe care ni le explică dr. Lucian Galoși, fizioterapeut.

Una dintre acestea ar fi pierderea antrenamentului zilnic prin care și cel mai sedentar om făcea măcar 2.000 de pași (unii poate chiar și mai puțin), însă activitatea în sine conferea un tonus. ”Deci, când începi să ieși din casă, pornește progresiv, pe distanțe scurte, calculează și drumul de întoarcere”, recomandă medicul.

Sfatul specialistului: începeți azi să faceți mișcare

Poate nu toată lumea știe, dar condusul mașinii  necesită abilități musculare. În timpul condusului intervin forțele la care e supus corpul în procesul accelerării, decelerării sau frânarii. Acum imaginați-va câți mușchi participă doar să ne țină capul pe umeri când conducem, în timp ce ne asigurăm în oglinzi, când pedalam și schimbăm vitezele. Ce e de făcut pentru reînceperea rutinei la volan? ”Mulți dintre noi vor avea impresia condusului de prima dată.

Pentru această, încercați să amânați momentul condusului pentru mai încolo. Nu  va raportați la vremurile de acum când vezi sporadic câte o mașină. Amintiți-va de tumultul orașului care va reveni în viață noastră, după ieșirea din starea de urgență”, mai recomandă Lucian Galoși.

Ce facem cu inima și plămânii? Au stat liniștiți o bună bucată de vreme dar asta nu înseamnă că sunt odihniți și gata să înceapă activitatea că după un concediu. ”Trebuie să ne gândim și la aceste motoare care ne țin în picioare, pe picioare. Ieșim afară și începem plimbarea pe stradă,  după câțiva pași inima începe să bată mai tare, respirația devine mai alertă. Nu vă speriați, e normal să vă încălziți.

În primele zile putem consideră că plimbarea pe stradă e echivalentul unei ședințe la sala de fitness (când am vrut acum câțiva ani să slăbim) iar creșterea pulsului și ritmului respirator  sunt ceva normal. La ce vă raportați înainte de izolare ( mergeați, poate, și 10 km pe zi) nu mai e de actualitate. Trebuie doar să începem încet și conștienți că nu va fi greu, și sigur vom reuși.

Pentru asta, nu vă stresați de pulsul ridicat (care poate oscila între 70-100 de bătăi pe minut), încercați să-l controlați prin inspirații puternice și rare. Un inspir cu expir durează între 5 – 8 secunde. Trageți aer în plămâni, țineți-l o secundă și lăsați-l ușor  să iasă, prin expir lung silențios. Gata, pulsul e sus și plămânul e plin de aer, sunteți pregătiți să că trăiți ziua”, mai arată medicul.

Cum să faci mișcare acasă înainte de ieșirea din izolare

Pentru că cele trei puncte de mai sus să fie mai ușor de acoperit, recomandarea specialistului este să începeți chiar de astăzi să faceți exerciții simple dar care să că folosească musculatura și organele suport. ”Nu se întâmplă nimic dacă transpirați puțin.  Începeți prin a simula un mers pe loc, mișcați mâinile pe lângă corp și nu vă opri mai repede de 5 minute.  Continuați cu ridicări pe vârfuri, ușor, dar controlat și eventual sprijiniți de spătarul unui scaun.

Nu uitați să respirați, posibil că pulsul să fie sus, respirați și se va regla. Nu aveți nevoie de greutăți sau de tehnologie că să faceți 15 minute de mișcare.  Luați o sticlă de 0.5 l, în care, dacă puneți nisip, aveți o ganteră elegantă. Puneți o panglică ( sau o curea) pe covor în sufragerie și veți avea o bârnă de gimnastică. Acum încearcați să vă plimbați pe panglică ca pe bârnă la Tokyo. Aveți un perete pe terasă sau pe balcon? Unul rezistent?

Puneți palmele pe el și încercați să-l împingeți 30 – 40 de secunde, cu dorința de a mută clădirea.  Aveți un bidon de 5 litri de apă gol? Îl puteți umple cu apă, strângeți dopul bine și plimbați-l îmbrățișat prin casă. Vreo 2 – 3 minute. Există o măsură în toate. Când vine vorba de mișcare, această expresie are 2 sensuri. Unul dintre ele face referire la cumpătare, la temperare, la capacitatea de a controla și doza efortul.

Dar, în același timp, avem nevoie de repere în timp, măsurabile, iar ceasul e ultimul lucru la care ne dorim să ne uităm acum. Avem în preajma noastră  valori temporare fixe. O melodie durează până la 3 minute și câteva secunde, deci dacă facem patru  exerciții  pe patru melodii avem deja aproape 18 minute de mișcare.  Reclamele sunt un bun motiv să vă mișcați. Și sunt reglementate la 12 minute pe oră.

Când ați văzut ultimul serial de 20 de minute în timp ce încercați să faceți cumpăna? Chiar nu e timpul pentru momente boeme, în care ne uităm la televizor din fotoliu.  Ați făcut mișcare astăzi? Vorbiți la telefon în timp ce vă plimbați prin cameră sau pe balcon/terasă. Începeți mișcare de astăzi, mâine e un veșnic prea târziu”, a mai spus fiziototerapeutul Lucian Galoși.