Conferinţele Capital: Cum rezistă IMM-urile în faţa crizei economice
- Ana Bâtc ă
- 18 mai 2012, 06:32
Firmele mici luptă cu lipsa banilor, evaziunea fiscală, birocraţia fondurilor europene şi controalele dese din partea statului.
Asigurarea finanţării afacerii şi controalele excesive din partea diferitelor instituţii ale statului sunt principalele probleme cu care se confruntă IMM-urile româneşti în această perioadă. Revista "Capital" a organizat, ieri, o conferinţă cu tema "Întreprinderile mici şi mijlocii, motorul unei economii stabile", unde i-a pus pe întreprinzători faţă în faţă cu reprezentanţi ai autorităţilor, cu foşti miniştri şi cu firmele de consultanţă. Una din sursele de dezvoltare a proiectelor este finanţarea europeană. Potrivit lui Ionel Blănculescu, secretarul Consiliului Consultativ pentru Mediul de Afaceri, 40% dintre proiectele depuse sunt "un balast care împiedică desfăşurarea activităţii pentru proiectele viabile" şi pe care trebuie să-l eliminăm. În opinia sa, mediul de afaceri românesc are nevoie de un model de creştere economică şi de stabilitate fiscală. O piedică în dezvoltarea întregii economii este evaziunea fiscală, estimată de Blănculescu la 10 miliarde de euro anual. Referitor la acest lucru, fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu a spus că evaziunea din România este încurajată chiar de sistemul administrativ. "De câte ori statul a vrut să facă ceva, a făcut. De câte ori nu se face, înseamnă că statul nu vrea. Lucrurile sunt foarte simple", a declarat Vlădescu. Acesta spune, însă, că un întreprinzător trebuie să fie mereu optimist. "Dacă ai 5.000.000 €, dar nu ai instrumentele necesare să-ţi creşti profi tul sau cifra de afaceri, dai faliment." MARTIZETA GOSPODARU, consultant la Fundaţia Naţională a Tinerilor Manageri
Bani gratis de la Guvern
Andreea Paul, ambasadorul IMM-urilor româneşti la Bruxelles, a declarat că, în acest moment, este imperativă "diversificarea surselor de finanţare ale IMM-urilor", iar programele cu finanţare bugetară reprezintă o alternativă. Adrian Panait, şef serviciu în cadrul Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM (AIPPIMM), subliniază că aceste fonduri sunt mai uşor de accesat decât cele europene, existând o perioadă de doar şase luni între momentul înscrierii şi decontul facturilor, în cazul în care proiectul a fost selectat. De exemplu, în următoarele două săptămâni, va demara Programul de dezvoltare şi modernizare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă, care are un buget alocat de 7 milioane de lei şi care decontează cheltuieli precum investiţii în spaţiile comerciale, echipamente tehnologice sau IT, licenţe, brevete, mărci, etichetarea ecologică, publicitate, mijloace de transport şi mobilier.