Reconstituirea vechimii în muncă pentru românii ale căror cărți de muncă s-au pierdut ori au fost distruse s-ar putea face în baza informațiilor existente în bazele de date ale caselor de pensii.
Un proiect de Ordonanță de urgență, inițiat de Guvern, propune ca informațiile despre stagiile de cotizare, pentru stabilirea vechimii, să fie colectate din cărțile de muncă scanate, aflate în arhivele electronice ale caselor de pensii. Proiectul de act normativ a fost transmis spre avizare Consiliului Economi și social.
Conform justificării care însoțește proiectul de OUG, mai multe cărți de muncă au fost distruse, degradate ori pierdute din cauza reorganizării unor angajatori, astfel că lucrătorilor le vine greu să facă rost de actele necesare. Drept urmare, pentru a nu-și pierde drepturile câștigate, aceștia vor apela la arhivele electronice, ale caselor de pensii, instituite începând din 2005.
„Este absolut necesar crearea unui cadru legislativ pentru folosirea, la stabilirea drepturilor la pensie, a bazei de date ce conține carnetele de muncă scanate, măsură de natură a sprijini o categorie de persoane aflate de multe ori în imposibilitatea dovedirii stagiilor de cotizare și a veniturilor realizate în timpul activității profesionale”, se arată în justificarea din raportul care însoțește proiectul de OUG.
Ordonanța de Urgență va modifica Legea pensiilor, nr.263/2010 și face referire la stagiile de cotizare realizate în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001. Actul normativ enumeră situațiile excepționale în care se va putea apela la arhivele electronice.
Este vorba de cei ale căror carnete de muncă au fost pierdute, distruse ori s-au degradat într-o asemenea măsură încât informațiile nu mai pot fi refăcute. De asemenea măsura se aplică și atunci când angajatorii persoanelor a căror vechime în muncă trebuie dovedită nu mai pot fi identificați.
Legea pensiilor stabilește, în prezent, că dovada cu privire la perioada de cotizare se face cu carnetul de muncă sau cu alte documente eliberate de angajator, din care să rezulte informațiile necesare stabilirii dreptului la pensie.
Odată cu apariția Revisal - registrul electronic de evidență a salariaților - carnetele de muncă au fost desființate, iar documentele fizice trebuiau transmise de angajatori tuturor salariaților încă din 2010. Acest lucru nu s-a întâmplat, astfel că la începutul anului 2020, reprezentanții Ministerului Muncii, anunțau că există carnete de muncă ce așteaptă să fie ridicate de titularii lor.